Vilka adoptionsbyråer finns det?
Förutom AC vilka adoptionsbyråer finns det? Är alla bra och seriösa? Vilka rekommenderar ni?
Förutom AC vilka adoptionsbyråer finns det? Är alla bra och seriösa? Vilka rekommenderar ni?
Du har ju: Adoptionscentrum AC, Familjeföreningen för internationella adoption FFIA, Barnen framför allt Bfa och Barnens Vänner BV. Det kanske finns fler men dessa kommer jag på just nu... Jag är nästan säker på att det ska finnas sex stycken organisationer här i sverige... Kolla på MIA`s hemsida så hittar du allt du behöver veta.
Jag rekomenderar starkt Barnens vänner (BV). De har tyvärr ej så många länder men är en liten förening med mycket kunnig och trevlig personal. Gör som jag gjorde, ring runt till de olika föreningarna och bilda dig en uppfattning. AC var stressade och ganska otrevliga när jag ringde dem. Har flera kompisar som adopterat genom AC och de är inte så trevliga att ha att göra med. Är landansvarige på semester så kan iiiingen på AC hjärpa!! På BV finns det inget som heter landansvarig, utan alla hjälper alla och är lika kunniga. AC lever på att de har så många länder så det behöver inte lägga energi på oss adoptanter... Lycka till i ditt val!
La Casa finns också (bara Colombia)
Vi har valt BFA och är väldigt nöjda med deras insats så här långt. Personligt bemötande och så vitt jag kan bedöma gör de ett mycket gott jobb! FFIA har jag goda erfarenheter av också. De andra har jag inget att säga om, förutom att de inte "fångade" mig i det första samtalet! Alla är hur som helst auktoriserade och ska därför gå att lita på. Ring runt och skapa dig en egen uppfattning - eller gå med i flera!
Vill bara tillägga att vi har adopterat via FFIA och nu håller på med vår syskonadoption via AC. Vi var helnöjda med FFIA och än så länge har vi inget att klaga på vad gäller AC. Alla organisationer kan ju sin sak när det gäller adoption så jag är inte särskilt orolig för att det ska uppstå några problem med AC.