• dalejo

Vilka adoptionsbyråer finns det?

Förutom AC vilka adoptionsbyråer finns det? Är alla bra och seriösa? Vilka rekommenderar ni?

• Svar på tråden Vilka adoptionsbyråer finns det?
  • Thaibebis

Du har ju: Adoptionscentrum AC, Familjeföreningen för internationella adoption FFIA, Barnen framför allt Bfa och Barnens Vänner BV. Det kanske finns fler men dessa kommer jag på just nu... Jag är nästan säker på att det ska finnas sex stycken organisationer här i sverige... Kolla på MIA`s hemsida så hittar du allt du behöver veta.

• Vimsa2

Jag rekomenderar starkt Barnens vänner (BV). De har tyvärr ej så många länder men är en liten förening med mycket kunnig och trevlig personal. Gör som jag gjorde, ring runt till de olika föreningarna och bilda dig en uppfattning. AC var stressade och ganska otrevliga när jag ringde dem. Har flera kompisar som adopterat genom AC och de är inte så trevliga att ha att göra med. Är landansvarige på semester så kan iiiingen på AC hjärpa!! På BV finns det inget som heter landansvarig, utan alla hjälper alla och är lika kunniga. AC lever på att de har så många länder så det behöver inte lägga energi på oss adoptanter... Lycka till i ditt val!

• Minniemus

La Casa finns också (bara Colombia)

• Emeli
    dalejo skrev 2009-08-31 10:57:59 följande:
    Förutom AC vilka adoptionsbyråer finns det? Är alla bra och seriösa? Vilka rekommenderar ni?
    Alla ovan nämnda organisationer är bra och seriösa. Därutöver finns några mindre organisationer som inte har en fungerande verksamhet idag.

Det är ju bra att Vimsa2 är nöjd med sin organisation. Det är mindre bra att hon inte kan avhålla sig från att tala illa om en annan organisation, som hon faktiskt inte har någon större erfarenhet av. Det är dålig stil. Jag, och många med mig, har adopterat genom AC och är mycket nöjd med dem. AC är den klart största organisationen. De har flest länder och förmedlar klart flest barn. De är mycket proffsiga.

Vi är alla olika och har olika värderingar.Välj den org. du tycker passar dig och din familj bäst. Jämför kostnader och vad som ingår. Servicenivån skiljer en del mellan organisationerna. Ta också ställning till vilka länder de arbetar med och hur många av dem du passar in på och som du kan tänka dig att adoptera från. Fundera över vilken ålder på barn du önskar få adoptera och ta reda på från vilka länder man kan förvänta sig barn i just den åldern.Väg in hur långa väntetiderna är till "barn i famnen" i de olika länderna. Pressa organisationerna på svar! Lita inte på vad som står på deras hemsidor. Dels kanske texten inte är uppdaterad, dels finns det risk att man som grön novis feltolkar vad som står. Du kan aldrig få något löfte om att det kommer att ta si eller så lång tid, men org. kan göra prognoser. Har betydelse för både organisationsval och landval.
  • Konichiwa

Vi har valt BFA och är väldigt nöjda med deras insats så här långt. Personligt bemötande och så vitt jag kan bedöma gör de ett mycket gott jobb! FFIA har jag goda erfarenheter av också. De andra har jag inget att säga om, förutom att de inte "fångade" mig i det första samtalet! Alla är hur som helst auktoriserade och ska därför gå att lita på. Ring runt och skapa dig en egen uppfattning - eller gå med i flera!

• Thaibebis

Vill bara tillägga att vi har adopterat via FFIA och nu håller på med vår syskonadoption via AC. Vi var helnöjda med FFIA och än så länge har vi inget att klaga på vad gäller AC. Alla organisationer kan ju sin sak när det gäller adoption så jag är inte särskilt orolig för att det ska uppstå några problem med AC.

Svar på tråden Vilka adoptionsbyråer finns det?