• ViFrånLandet

Min 3 veckorsbebis verkar inte bli mätt..!

Min mjölk har tills för bara några dagar sedan varit gulaktig och tjock men nu är den alldeles vattnig och är vit/genomskilning (ingen aning om varför?). Detta gör att min son inte verkar bli mätt - han har gått ifrån att äta var tredje-fjärde timme till att ligga vid bröstet i princip hela tiden. När amningen är avslutad (på hans initiativ) tar det inte mer än högst en kvart innan han börjar suga på allt han kommer åt. Han blir otröstlig och ingenting hjälper! Förut har han alltid somnat gott och sovit någon timme efteråt.

Jag har pumpat ur och fryst in då jag haft så mycket mjölk och inatt tinade vi upp lite för att kolla om det blev någon skillnad mellan den "gamla" mjölken och den som kommer nu. Han åt ca 60ml och somnade som en stock, sov två timmar, ville tutta lite på bröstet och somnade sedan om två timmar till...

Kan det vara så att min nuvarande mjölk inte längre gör honom mätt? Hur går jag vidare härifrån?

(Har ringt bvc och pratat in ett meddelande så jag hoppas de ringer upp, under tider vore jag oerhört tacksam för lite tips och råd!)

• Svar på tråden Min 3 veckorsbebis verkar inte bli mätt..!
  • sallybuse

Du kan ju prova att ge honom lite ersättning också i mellan åt.Och amma ibland.De är ju tråkigt att inte mjölken räcker till och att han inte blir mätt.Men de är ju bättre att ge något annat i stället så att pojken blir mätt.Jag är själv mamma o mormor.och nu när min dotter fick sitt sista barn så ville hon ju också amma.Och hon gjorde i ca 1 vecka men han blev inte mätt och gick inte upp i vikt alls.Så hon köpte nan och nu har han växt.Och blir mätt.

• Pyris

Vänta med ersättning tycker jag.
    För det är fullt normalt att det är så där.
    Jag har för mig jag läst någonstans att det tar 20 minuter för mjölken "försvinna" sen blir dom hungriga igen.
    Låt honom amma länge på samma bröst för den feta mjölken kommer sist. Om du är orolig så tycker jag du ska be att bvc håller koll på hans vikt så ser du ju om du har så han klarar sig.

• ViFrånLandet

Tack för svaren!

Jag vill ju helst helamma men är det så att det krävs ersättning får det sjävklart bli så, men jag vill nog helst inte börja med det innan jag fått klartecken från bvc..

Sonen är född i v.36+3 och fick ersättning de första dagarna innan mjölkproduktionen kommit igång, han har sedan ökat ca 300 g/veckan så mjölken har ju varit bra förut iaf. Någon som har en förklaring till varför den plötsligt blivit så tunn? Tänkte ifall det går att påverka via det man äter eller så..? Usch, känner mig så hjälplös när stackaren är konstant hugrig!

• lillajag82

ge inte upp! de har perioder då de måste öka på mängden mjölk...en sådan period brukar inträffa vid ca 3 veckors ålder! då är det bara o amma,amma och amma som gäller..bebisen reglerar allt! vänta med ersättning!
    det är 1-2 dygn de vill amma hela tiden..slappna av...drick mycket..ladda med mat..och skit i allt som hör hushållet till!

Lycka till!

• ViFrånLandet

Tack tjejer! Vilken tur att internet och familjeliv.se finns, vart skulle en osäker förstagångsmamma annars vända sig? =)

I skrivande stund har han (*peppar peppar*) faktiskt sovit i snart 1,5 timmar - kanske håller det på att vända redan? Hoppas verkligen det!

Tack igen, guld värt att få lite stöttning när det känns som om man håller på att gå sönder inombords!

• WickedCherrie

Jag har samma problem..fast med min 5 veckor bebis...Han verkar aldrig bli mätt..och ammar jag honom skriker han hela tiden...det tar för lång tid verkar det som innan han får i sig mycket mjölk på en gång...för förr fick jag pumpa..sedan ge honom med flaska eftersom jag hade så mycket mjölk att han satte i halsen..sedan ammade jag honom..men nu..kan jag inte pumpa..Jag ammar honom men han verkar aldrig bli mätt..och som sagt tilll slut skriker han bara..och skiter varannan dag..och då...sprutar det genom blöjan

• Flickan och kråkan

Den första mjölken är råmjölk. Den finns i små mängder och är jättefet = gulaktig. När mjölkproduktionen kommer igång ordentligt så förändras mjölken = större mängder + först kommer den mindre feta mjölken och mot slutet den feta.

Spädbarn växer väldigt mycket. Det innebär att de då och då behöver öka på mjölkproduktionen. För att göra det måste de "tala om" för mammans kropp att den nuvarande produktionen inte räcker. Då ligger de och ammar konstant och kan bli småsura på att det inte kommer något. Genom att de suger/ammar mer kommer mammans kropp att börja producera mer.

Första veckorna kommer dessa tillväxtfaser tätt. Det enda man kan göra för att öka produktionen är att amma, amma och åter amma genom dessa perioder. Det är så finurligt naturen fungerar. Så länge barnet går upp i vikt som det ska så är det inte minsta fara. Ett alldeles normalt beteende för små barn. De svälter inte och mjölken håller inte på att sina.....de måste öka produktionen. De behöver mer mjölk vid 4 veckor än vid två, mer vid 8 veckor än vid fem etc.

• Hagi

Detta är hur vanligt som helst..finns bara där för ditt barn är mitt råd..låt den amma när den vill..flera gånger i timmen om så önskas..det kommer att ge med sig..lovar dig! Så försök ha lite is i magen med ersättning det frstör bara...o nu menar jag eftersom du uppenbarligen kan amma o barnet suger bra....inget fel med ersättning alltså...
    Så håll dig hemma..ta det lugnt så kommer det gå vägen...
    Det kan komma sånna här perioder framöver också..en typsik tillväxtperiod hos barnet o då vill de äta oftare...
    Lycka till!

• Flickan och kråkan

Glömde det som Hagi tar upp:

Vill du helamma så ge inte ersättning om det inte är så att ditt barn inte går upp i vikt. Din kropp tror ju att ditt barn behöver den mjölkmängd som ditt barn suger/efterfrågar. Din kropp kan ju inte veta att det äter ersättning vid sidan om....och kommer därmed inte att öka produktionen.

• Zita
    WickedCherrie skrev 2009-09-24 19:12:03 följande:
    Jag har samma problem..fast med min 5 veckor bebis...Han verkar aldrig bli mätt..och ammar jag honom skriker han hela tiden...det tar för lång tid verkar det som innan han får i sig mycket mjölk på en gång...för förr fick jag pumpa..sedan ge honom med flaska eftersom jag hade så mycket mjölk att han satte i halsen..sedan ammade jag honom..men nu..kan jag inte pumpa..Jag ammar honom men han verkar aldrig bli mätt..och som sagt tilll slut skriker han bara..och skiter varannan dag..och då...sprutar det genom blöjan
    Du har inte kollat med BVC om det skulle kunna vara något du äter som din lilla kille reagerar mot. När min gosse (vid 3 v ålder) började skrika vid bröstet så trodde jag åxå att mjölken höll på att sina (konstigt att man tvivlar på sig själv och sin kropp som första reaktion...) men när jag märkte att bajset förändrades (i hans fall var varenda blöja full i grönaktigt segt slem) så tog jag upp det med BVC som rådde mig att sluta med mjölkprodukter i 2 veckor, och det funkade. Det kanske inte är mjölk din pojk reagerar på men det finns så mycket annat, så det skadar kanske inte att kolla för säkerhets skull...
Svar på tråden Min 3 veckorsbebis verkar inte bli mätt..!