• spratteldockan

Vilken typ av spjälsäng är bäst?

Hej!

Skulle behöva lite tips vad gäller säng till bebben. H*n är inte född än så det handlar om nyfödd och uppåt.
    Några kandidater:

Jag har själv spånat på eventuella för- och nackdelar, men blir bara mer och mer förvirrad känns det som. Finns det inget alternativ som bara har fördelar

Växasäng:
    www.lannamobler.se/website2/sv/barnsangar/brio-vaxasang-brio-sleep.php
    Enligt säljaren ska den funka även för nyfödd.
    Fördelar: enklare nattning när man kan sitta och kanske även ligga brevid och läsa saga. Flexibel, ett inköp räcker fram till 6-7 års ålder,
    Nackdelar: Den är ju ganska överdimensionerad den första tiden. Det verkar inte gå att ta bort och sätta dit långsidan på ett snabbt sätt under spädbarnstiden, inte heller att bara sänka den.

Spjälsäng med sänkbar långsida:
    www.lannamobler.se/website2/sv/barnsangar/brio-spjalsang-cot-two.php
    Fördelar: Det verkar praktiskt för ryggen att kunna sänka långsidan.
    Nackdelar: Det går inte att ta bort långsidan helt. Barnet växer rätt snabbt ur sängen.

Spjälsäng med borttagbar långsida:
    www.lannamobler.se/website2/sv/barnsangar/brio-spjalsang-cot-three.php
    Fördelar: Det verkar praktiskt att kunna ta bort långsidan med bara två enkla tryckningar. Bra för ryggen och barnet kanske vill använda sängen längre om det går att ta bort långsidan?
    Nackdelar: Man kanske inte kan ha den med permanent borttagen långsida eftersom det saknas skyddsbräda?

"Dockad" spjälsäng vid vuxensängen:
    www.babyproffsen.se/2007/wnasp/asp/bp_imageinfo_07.asp&fileid=37324&folderpath=/disk2_1/venture/Babyproffsen/Hemsida_2007_bp/Samlat+2008/48-49/Bilder&filename=?????&dbfalt=125&falt=&cat=120
    Fördelar: Otroligt praktiskt den första tiden.
    Nackdelar: Dyr och barnet växer snabbt ur den. Har ingen stomme till vuxensängen så det går inte att sätta fast spjälsängen därvid. Det kanske blir ett glapp och bebben trillar ner på golvet?

Vad tycker ni? Synpunker och erfarenheter mottages tacksamt!

• Svar på tråden Vilken typ av spjälsäng är bäst?
  • Mamman till två

Vi har köpt en spjälsäng med avtagbar långsida.
    Det förlänger användningstiden vilket vi tycker är bra, skyddsbräda finns att köpa på bl.a. ikea.

Av alternativen ovan hade jag helt klart satsat på nr.1, finast & längst användningstid.

• turpis

Vår gamla ikea-spjälsäng (de har ju gjort måtten bättre nu, samt långsidan nedsänkbar) hade inte heller borttagbar långsida, men vi tog bort den ändå och skruvade fast botten så att den blev stabil och säker. Den har inte heller någon "stomme" till vuxensängen, men vi har kilat fast den med ett sängbord mellan min säng och väggen. Jag tror att man kan lösa "dockningen" mot en vuxensäng på flera olika sätt -t ex genom att spänna fast sängbenen mot varandra och att man alltså inte måste köpa en säng som är särskilt för ändamålet. (Det är super att docka ihop sängarna tycker jag, det bästa vi har gjort!)

Skyddsbrädan från ikea passar ju säkert också flera andra sängar, så inte heller det kanske du måste ta med i beräkningen nu?

Jag vet inte om det här var till hjälp, men jag menar bara att du nog inte behöver vara så låst som det verkar till olika sängars funktioner?

Att ha sänkbar långsida tror jag är bra! Jag tror också att det är vettigt att inte köpa en för liten säng, just eftersom det förlänger användningstiden. Lycka till!

• sarsparis

vi köpte en gulliver från ikea med en avtagbar sida, sen är det bara att ställa spjälsängen mot sin egen säng funkade utmärkt, ikea sängen har även en skyddsbräda man kan montera på när barnet är lite äldre.

• sarsparis

glömde en sak, en vanlig spjälsäng kan barnet ha länge, vår son är 1 ½ år och han har mycket plats kvar, vet tom 3 åringar som sover i sin spjälsäng.

• spratteldockan

Tack för era svar!
    Det verkar som det är praktiskt att ha en säng som man kan ställa brevid vuxensängen och att man kan anpassa lite på egen hand.

Just nu lutar det åt växasängen för den kan man ställa i tre höjdlägen istället för två vilket ökar sannolikheten att man får till en höjd som är någorlunda jämnhög med vuxensängen. (Alternativet är förstås att åka till en affär och ta mått.)

Eftersom den också är större känns den lite mer stadig, dvs den håller sig kanske lättare på plats så man undviker eventuella glapp mellan sängarna? (Tänker kanske lite för mycket nu)

Plus att det skulle kännas skönt att göra ett inköp som håller i många år.

Svar på tråden Vilken typ av spjälsäng är bäst?