Byta blöja eller låta sova färdigt?
Jag har en son på en vecka och jag vet inte riktigt hur jag bör göra om jag hör att han bajsar när han sover. Ska man väcka honom och byta blöja på honom direkt eller vänta tills han vaknar och byta?
Jag har en son på en vecka och jag vet inte riktigt hur jag bör göra om jag hör att han bajsar när han sover. Ska man väcka honom och byta blöja på honom direkt eller vänta tills han vaknar och byta?
Testa att byta i sömne..Jag hade inte väntat.
Jag skulle nog låta honom sova klart, vår dotter mådde inte dåligt av det..
Men vill du väcka honom så gör det, när dom är så små somnar dom ju ändå om igen =)
Bajsblöja skulle jag ha bytt, inte kissblöja.
bajsblöjan måste du byta, annars blir det ajaj i baken på de små! uscha, riktigt frätande...
byt blöja i sängen, vetja. ofta vaknar inte de små ens av att man bökar med dom. men bär du barnet ända till badrummet, och tänder den starka toalampan är risken stor att barnet vaknar och piggnar på sig.
En bebis som är så liten ska ju ha mat ganska ofta, så jag skulle nog låta honom sova tills han är hungrig och vaknar av det.
Man måste faktist inte byta bajsblöja genast ifall barnet inte brukar bli röd i rumpan, alla barn är faktist inte så känsliga, och dagens blöjor är mycket bättre än för tio år sedan. Ibland kan det faktist vara bättre för barnet att få sova i lugn och ro.
Så länge babyn bara ammas blir de i regel aldrig röda i baken av bajs, även om de sover färdigt innan man byter...Men sen de börjat få fast mat blir bajset mer frätande. Min (å många andras) erfarenhet iaf...
Nej, skulle aldrig störa mitt barns sömn!
Jag skulle byta i sängen Det gjorde jag med min son, sen kan han somna om igen om inte sova bättre, men försök att inte böka för mkt. Svårare med bajsblöja dock än kissblöja.
Kram
jag byter inte genast såvida det inte händer precis när hon ska somna inför natten. min flicka har sovit nätterna igenom från början och det blir ju lite länge. hon har inte varit röd nån gång däremot kändes det mer besvärande för henne att bli störd i sömnen och få svårt att komma till ro igen istället. alla barn är olika, testa lite och gör vad som passar er=)
hmm min unge har aldrig kluttat på natten har bara haft blötblöjor på mornarna... Hon är 3 å en halv månad.
Men hade jag känt på lukten att hon lagt nåt så hade jag nog bytt för min egen skull å slippa gammalt intorkat på morgonen...
Blir bebsi röd/irriterad om blöjan inte byts direkt=Byt
Klarar bebis bajsblöja en stund utan att irriteras=låt sova i lugn och ro.
BVC tyckte sova färdigt!
Om det är bajs tycker jag att man ska byta, bara kiss, låta de små sova vidare...
För mig är det självklart att byta en bajsblöja så fort som möjligt och jag skulle aldrig medvetet låta mitt barn ligga med bajs i blöjan! Däremot tokväcker jag inte barnet utan försöker byta så lungt och stilla som möjligt, i bästa fall vaknar hen inte ens
skulle jag väcka min dotter för att byta blöja så skulle hon inte somna om förns efter nån timma kanske, som tur är bajsar hon inte när hon sover. men när hon va pytte så vaknade hon så ofta, ca 1 gång i timmen så att jag väntade dom få gånger det hände..