• Ayasse

Sväljer mycket luft

Jag har en tös på två månader och hon sväljer mycket luft.
    Jag försöker rapa henne så mycket det går, men ändå så vaknar hon och är jätteledsen efter bara 30 min. Jag tar upp henne så att hon kan rapa men sedan kan hon inte komma till ro igen även om hon är jätte trött.
    Finns det någon som har ett bra tips?
    Har även en liten pojk på 2,5 år som också behöver uppmärksamhet, men det är svårt att få ihop det...

• Svar på tråden Sväljer mycket luft
  • Tricky

Har du provat minifom? Vår tjejs magknip blev bättre efter det, även om det inte försvann. Pumpa benen är ett tips för att de ska fisa mer. Ammar du el får hon flaska? Dr Browns flaskor är en bra flaskamed jämt flöde. Om inget hjälper så trösta dig med att det brukar bli bättre efter 3 månader!

• Yssa

Prova att ha henne i ett lite mer upprätt läge när hon äter. Om du ammar, testa att amma lite oftare så kanske hon inte klunkar så fort. Jag har också hört att mjölken kommer lite mindre fort om man ligger ned och ammar, så du kan ju testa det.

Annars rekomenderar jag också Minifom - och du kan ge fler droppar än vad som står på flaskan. Och fortsätt rapa henne.

Lycka till!

• godisfia

Min bebis sväljer också mycket luft. Jag tycker det är knöligast att lyckas rapa henne när man sitter med brösten i vädret och ska ha upp henne på axeln. Men hon är bra på att både fisa och rapa, även om det inte alltid hjälper. Man känner sig så hjälplös när man inte kan hjälpa henne.

Jag fick också tips på BVC att massera magen med cirkelrörelser medsols över magen. Häromdagen när jag gjorde det bajsade hon jättemycket, så jag tror det hjälpte lite.

• mollisen

miniform, vad e det? och när kan man börja ge sånt? ammar min lilla som snart e 3 veckor och nästan varje ggn hon ätit blir hon knölig o gnällig o tar i för kung o fosterland... hon fiser då ganska mkt men har inte lika lätt för att rapa... e ju så jobbigt att se hur hon får kämpa o har ont :(

• godisfia

Om hon släpper bröstet eller sätter i halsen brukar jag rapa min bebis. Det går ganska fort och det brukar komma två rapar.

Fast inatt har hon haft ont i magen hela tiden och legat och gnytt. Inte kul! Nu sover hon dock som en stock så det gick över, skönt!

• Flickan och kråkan

Upprepar: Den vanligaste orsaken till att de sväljer mycket luft vid amning är att man har mycket mjölk och snabb utdrivningsreflex.....de hinner helt enkelt inte med. Madonna positionen (liggande barn i famnen på sittande mamma) är absolut värst. Liggamma....då rinner mjölken långsammare och rätt lätt att få till. man kan också ha barnet sittandes upp eller liggandes på mage på bröstet på mamman....svårare att få till....tycker jag.

Amma på samma bröst två eller tre gånger på raken, beroende på hur ofta du ammar. Då är bröstet inte lika överfullt andra/tredje gången = lugnare amning + att barnet får i sig även den fetare mjölken på slutet som är lugnande för magen.

Det brukar oftast lösa sig själv när barnet blir äldre - större och kan helt enkelt hantera mjölkmängderna bättre, de har lärt sig bättre amningsteknik + att deras tarmar mognar. De flesta nyfödingar är knorriga och har problem med magen....för att tarmarna helt enkelt inte är helt mogna och ovana vid det nya som kommer.

Sedan självklart det klassiska: Se till att barnet tar ett bra tag, men det brukar vara svårt för små nyfödingar att ta ett stort grepp om mamman har mycket mjölk. Både för att de helt enkelt har små munnar, men framför allt för att de helt enkelt översköljs om de tar ett jättetag och sätter i halsen.

Har erfarenhet av detta....med två barn.

• pp08

Min tjej är 11 veckor nu och har nu börjat få problem med detta vid amningen. Tror att hon får i sig mycket mjölk och sätter i halsen. Får rapa henne rätt ofta då. Pumpar även mjölk ibland och har märkt att det är lättare att ge henne flaskan, då hon kan rapa ordentligt efteråt. Hinner jag (när hon inte är allt för ledsen), pumpar jag ut lite först som hon kan få direkt så att hennes första törst är över, sedan kan hon få bröstet och dricka så länge hon vill. Då brukar det gå bättre.
    Problemet kvarstår när man är ute, och inte har möjlighet att pumpa innan. Då vill man ju helst att de tar så mycket som möjligt ur bröstet.

Amning i liggande position fungerar utmärkt som några skrev ovan. På morgonen är brösten överfyllda men då har hon ingen problem med luften eftersom jag ammar henne liggandes.

• Yssa
    mollisen skrev 2009-09-01 17:01:55 följande:
    miniform, vad e det? och när kan man börja ge sånt? ammar min lilla som snart e 3 veckor och nästan varje ggn hon ätit blir hon knölig o gnällig o tar i för kung o fosterland... hon fiser då ganska mkt men har inte lika lätt för att rapa... e ju så jobbigt att se hur hon får kämpa o har ont :(
    Minifom är en vätska som man kan ge bebisar med gaser. Den fungerar på samma sätt som diskmedel gör - dvs tar bort ytspänningen. Det gör att gasbubblorna sprängs sönder till mindre bubblor, som är lättare för bebben att få ut. Finns att köpa på Apoteket. Här kan du läsa mer:
    www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp
    19720825000037&DocTypeID=7&UserTypeID=2

(kopiera hela länken)
  • En bebis i magen

Vår son sväljer mycket luft och har svårt att rapa. Han hade jätteont i magen runt 4 veckor och jag började med minifom. Men det hjälpte inte förrän efter en månad då jag ökade dosen till 20 droppar. Oj, vilken skillnad! Nu rapar han oftast så snart jag reser på honom och han har inte ont längre.
    Testa minifom och hoppas att det hjälper.

• mollisen

ska man kanske prova dessa droppar då? min dotter e en månad nu o varje ggn hon ätit verkar hon få jätteont! vi försöker rapa,ligga o amma men blir inte direkt bättre.. inatt var det verkligen kämpigt och jag lider med henne :( Kan jag hjälpa henne så vill jag såklart göra det!! går inte en måltid utan att hon verkar få ont, tycker nästan det blivit värre d senaste dagarna.

• Yssa

Mollisen: Jag tycker verkligen du ska testa - och man kan ta mer än vad som står på förpackningen om man inte får effekt. Hoppas det löser sig för lilltjejen!

• Channi

Min lilla son påstå veckor har också detta problemet. Han får minifom droppar och på nättera liggammas han. Detta verkar just nu inte fungera då han bara blir förbannad när mjölken kommer för fort och man hör hur mycket luft han sväljer ner då hela magen låter + att han klunkar. Jag kämpar på men fy tusan vad det är frustrerande..

• dripdrop

För oss funkade en kombination av sempers magdroppar och minifom, samt att jag pumpade ut det allra värsta i början så det inte kom med sån kraft. Sen är det absolut bäst att liggamma som frösöblomster tipsade om. Det kanske man inte alltid kan göra, men se då till att du är lite bakåtlutad och barnet är i mer upprätt position.

Svar på tråden Sväljer mycket luft