Viktigt med ambitioner och drömmar?
Här om dagen pratade jag och min sambo om vad vi har för ambitioner, mål och drömmar i livet. Själv håller jag på att utbilda mig inom ett yrke jag verkligen är intresserad av och där jag tror att jag kan göra nytta och hjälpa andra, och jag har även andra tankar om jag vill uppnå under mitt liv. Min sambo däremot har mer inställningen att det som händer det händer, och det finns inget han direkt strävar efter. Det enda han kunde komma på att han vill hinna med under sitt liv var att få barn.
För mig känns hans inställning främmande. Visserligen är vi ännu unga, och självklart kan det ta år innan man vet vad man egentligen vill göra. Men jag har alltid varit ambitiös och engagerad, och jag tror det kan vara nyttigt att ha drömmar och att sätta upp mål att sträva efter. Det behöver inte vara att göra karriär utan kan handla om vilken typ av önskan som helst.
Det vore intressant att veta hur ni ser på detta. Är det viktigt med ambitioner och drömmar, eller går det lika bra att ta det som det kommer? Tycker ni att det är viktigt att man har samma syn på detta som sin partner, eller spelar det ingen roll?