• Cecka

Barn som skadat tand- Slipa?

Hej !

Vår 1½ åring har skadat framtanden. En flisa på några mm slogs ut då han ramlade.

Idag var vi på Folktandvården. De dokumenterade skadan inför framtiden men vill inte slipa till det som är vasst och ojämnt.

Vi hade önskat att de jämnade till tanden men de vill de inte.
    Är det någon som har råkat ut för liknande - blev era barns tänder slipade?
    Kan vi stå på oss/ gå till privat tandvård o få hjälp?

Hoppas på kloka råd...

• Svar på tråden Barn som skadat tand- Slipa?
  • såffan

du borde stå på dej å få den slipad om d e vasst, jag hade sönder min tand å fick tjata lite för att dom skulle ordna den (är under 20 så ja har gratis tandvård)

d e ju stor risk att han drar tungan över d vassa helatiden så tungan blir blodig och svullen

• lotta sve

Våran son har vid två tillfällen slagit i sina framtänder, ena gången slog han ut den ena helt och slog av en flisa på den andra, vi går hos folktandvården med honom. vi önskade oxå att de skulle slipa den vassa, det var inga problem. Kräv att dom fixar det eller byt tandläkare...han kan ju inte gå med en vass tand, tänk om han ramlar och skär sig på tanden.
    min son var ca 2 år då det hände.(första gången...)
    Hoppas att ni får ordning på det, men ring igen till dom och fråga varför dom inte slipar.
    Lycka till!

• Jeanette1986

min son fick sina framtänder slipade efter att han slagit ut halva tänderna. va som smala remsor av fint sandpapper som man drog på det vassa. fick med mig några hem också, så det va inget dramatiskt. de skulle bara kunna ge dig några remsor så kan man göra det själv. var inge svårt alls.

• Cecka

Tack för era svar!

Jag ska ta ny kontakt med dem och hoppas på hjälp.

Jag har hört att man kan ta nagelfil o fila själv- det kanske kan vara ett alternativ som Jeanette skrev.

Jag vill ju inte att han ska skada sig själv eller någon annan med den vassa tanden. Sedan är det ju rent estitiskt snyggare med en rak tand.

• Jeanette1986

ja, va typ samma som nagelfil, men lite finare sandpapper.

Svar på tråden Barn som skadat tand- Slipa?