• Anonym (IwLUPMD)

Hjälp mig att "ställa diagnos" på elak person!

En vuxen person i min närhet är en riktig energitjuv.. Han är riktigt elak emellanåt och beter sig enligt listan nedan.
    Kan personen ha någon bokstavssjukdom eller personlighetsstörning? Hjälp mig att "ställa en diagnos".. Personen har dyslexi om det kan hjälpa till..

*Blir lätt agressiv, lättprovocerad
    *Känner sig lätt kränkt
    *Trycker ner personer i sin omgivning, fnyser, tycker att man är dum om man inte förstår
    *Har svårt att erkänna fel i hur man beter sig mot andra
    *Kan säga en sak men är helt överygande om att den sagt nåt annat
    *"vinner respekt" genom hot
    *I viss mån kontrollerande
    *Dålig på att lyssna

• Svar på tråden Hjälp mig att "ställa diagnos" på elak person!
  • Saadie

dyslexi har inget med saken att göra.

energitjuvar brukar vara narcissister.

det är svårt att bara läsa av det här du skriver, mitt råd är att DU läser på om olika personlighetstörningar och känner efter själv, men om du vill ha råd/svar på vad du kan göra för den här personen så är rådet; ignorera den, ha så lite kontakt som möjligt.

han kanske bara är otrevlig/osäker, har kommit in i en dålig spiral där han inte kan ta sig ur sitt beteende...

• FemaleX

Hmm varför måste man sätta en amatör diagnos på någon? Är det till hjälp för personen eller för omgivningen att man gissar sig till saker?
    Dessa drag kan stämma in på flera olika psykiska störningar/sjukdomar. Det heter inte bokstavsjukdomar men väl neuropsykiatrisk funktiuonshinder.

• Anonym

Jag känner borderline direkt.
    Det kan ju också vara aspergers... rätta mig om jag har fel.

• Anonym

Varför måste det vara en diagnos, han kanske bara är elak. Man kan inte förklara allt med diagnoser, ibland finns det bara idioter.

• Anonym (IwLUPMD)
    FemaleX skrev 2009-08-31 15:09:14 följande:
    Hmm varför måste man sätta en amatör diagnos på någon? Är det till hjälp för personen eller för omgivningen att man gissar sig till saker?Dessa drag kan stämma in på flera olika psykiska störningar/sjukdomar. Det heter inte bokstavsjukdomar men väl neuropsykiatrisk funktiuonshinder.
    jag har länge funderat på om vad det är för fel på personen. men det är ingen idé att be denne gå till läkaren och få en. Tänkte att det kunde hjälpa att läsa på om vad det eventuellt kan vara för fel på personen så det blir lättare att hantera eller inta ta åt sig. ursäkta att jag skrev fel.
  • squipp

Kan bara säga att såvida man inte känner ett kall för att "ta hand" om någon speciell person så bryt med energitjuvar direkt.

Kan kännas tufft men jag tror inte man ångrar sig i längden.

• Anonym (IwLUPMD)

jag kanske ska prova att läsa på lite om olika grejer då.. tror verkligen det är en diagnos i nån form.. personens beteende är inte normalt..

• FemaleX

Anonym (IwLUPMD) skrev 2009-08-31 15:13:06 följande:

jag har länge funderat på om vad det är för fel på personen. men det är ingen idé att be denne gå till läkaren och få en. Tänkte att det kunde hjälpa att läsa på om vad det eventuellt kan vara för fel på personen så det blir lättare att hantera eller inta ta åt sig. ursäkta att jag skrev fel.
    Det är ingen fara. Det är svårt att ställa diagnoser på FL som du vet. Googla på psykiska störnninga/sjukdomar, nfp osv så kanske du kommer fram till vad personen kan tänkas lida av.
  • Anonym (IwLUPMD)

jag kan säga att det är min pappa det handlar om och jag skulle gärna bryta men det är inte lätt...
    jag älskar honom men jag tycker inte om honom ett dugg.. fast ibland kan han vara snäll..

• Anonym (IwLUPMD)

"Centralt för borderlineproblematik är ångest som uppträder i form av emotionell instabilitet, impulsivitet, känslomässig sårbarhet, "svartvitt" tänkande"

detta var skrämmande likt..

Svar på tråden Hjälp mig att "ställa diagnos" på elak person!