• Jezan

Låna pengar till renovering?

Vi ska gå på visning av ett hus i dag. När jag ringde för att få lite mer information sa mäklaren att en förbesiktning ha gjorts, och att en fuktskada upptäckts som behöver åtgärdas samt att det vore smart att installera en krypgrundsavfuktare,
    detta skulle gå på 75000 ungefär.

Vi har pengar till pantbrev och lagfart och vi har fått löfte av banken att få låna hela köpesumman, men sen finns inte mycket pengar kvar och en liten buffert vill vi ändå ha.

Banken har gett oss lånelöfte 350 000 över utgångspriset och så mycket är vi inte villiga att ge för just det här huset så om vi får huset kommer det säkert finnas en marginal kvar på lånelöftet går det att baka in renoveringspengar där eller måste vi ta ett separat lån?

• Svar på tråden Låna pengar till renovering?
  • Skrivet

Jag skulle ärligt talat vara försiktig med att köpa en hus med fuktskador. Jag menar, vem säljer ett hus med fuktskador utan att åtgärda dem först? För mig ligger det nära till hands att tänka att de har försökt men att det inte gick bra, alternativt att kostnaden riskerar att skena i väg och man vill dumpa problemet på någon annan.

Skulle jag köpa det så skulle jag skriva ett rätt tufft avtal med säljaren om till vilken kostnadsgräns jag som köpare tar över det här problemet. Ingen säljare skulle gå med på det.

• Jezan

Fuktskadan var inget säljaren kände till utan kom fram efter att han kontaktat mäklare och mäklaren rekomenderade en förbesiktning.

Tycker det låter mycket med 40 000 för att åtgärda en fuktskada i golvet på ett 10 kvm stort sovrum, men märklaren pratade om att snickaren sagt att man skulle gå uppifrån och byta ut allt. Får protokollet på visningen ikväll och får väl då ta mig en ordentlig funderare om det finns fler problem med huset.

Men det här med lån till renovering är ändå ngt jag vill får reda på då jag i vissa fall har fått skippa hus med för stort renoveringsbehov då jag inte har haft sparade pengar till det.

• Skrivet
    Jezan skrev 2009-08-31 15:41:42 följande:
    Fuktskadan var inget säljaren kände till utan kom fram efter att han kontaktat mäklare och mäklaren rekomenderade en förbesiktning. Tycker det låter mycket med 40 000 för att åtgärda en fuktskada i golvet på ett 10 kvm stort sovrum, men märklaren pratade om att snickaren sagt att man skulle gå uppifrån och byta ut allt. Får protokollet på visningen ikväll och får väl då ta mig en ordentlig funderare om det finns fler problem med huset. Men det här med lån till renovering är ändå ngt jag vill får reda på då jag i vissa fall har fått skippa hus med för stort renoveringsbehov då jag inte har haft sparade pengar till det.
    Well, allt handlar ju om (1) hur stor del lånet till renoveringen utgör av hela lånet, (2) om man har råd, (3) får man tillbaka pengarna - ökar huset i värde med i alla fall kostnaden? Anser du att fuktskadan avspeglar sig på priset?

I teorin bör ju en reparation gå plus/minus noll. Köpeobjektet skall ju helst bli lika mycket billigare att köpa som skadan kostar att åtgärda.
  • Mummy

Ni får inte ta ett bolån som överstiger husets pris. Det blir då ett separat lån som ni får ansöka om. Sedan kan ni dock göra en ombesiktning av huset och då baka in det lånet i huslånet

• Skrivet
    Mummy skrev 2009-08-31 18:35:50 följande:
    Ni får inte ta ett bolån som överstiger husets pris. Det blir då ett separat lån som ni får ansöka om. Sedan kan ni dock göra en ombesiktning av huset och då baka in det lånet i huslånet
    Klart att man får. Var har du fått detta ifrån?

Men allt handlar ju om husets värde. Köper du ett hus i Äppelviken för 12 miljoner med renoveringsbehov så lär du få låna rätt bra mycket mer. Köper du ett i jag vet inte var för 300 TKr så lär du ju inte få låna ett öre mer.
  • Mummy

Både SBAB och Länsförsäkringar har sagt att man inte får ha högre lån än husets värde

Svar på tråden Låna pengar till renovering?