Kan man förvara kläder i plastlådor?
Kan man förvara bebiskläder i plastlådor på vinden? Jag är rädd för att det kan bildas kondens och mögla. men om de ligger i papplåda kan småkryp ta sig in.
Hur förvarar ni textilier?
Kan man förvara bebiskläder i plastlådor på vinden? Jag är rädd för att det kan bildas kondens och mögla. men om de ligger i papplåda kan småkryp ta sig in.
Hur förvarar ni textilier?
Jag har plastlådor det funkar perfekt ingen kondens eller mögel här.
Det låter ju bra. Är det helt tätt lock? Har du dem i källare eller vind?
Jag har inte helt tätt lock men har silvertape runt så gott det går så det ska vara tätt. Nu har jag dem på vinden har också haft dem så i källare och det har också funkar bra.
Se bara till att det är bra plast i dem. Så det inte är en allt för billig plast som släpper i från sig så kallat släppmedel. Då finns det risk för att släppmedlet hamnar på kläderna.
Oj... släppmedel känner jag inte till. Hur vet man att det inte finns i lådan?
Jag tänkte mig Ikeas stora plastlåda m lock.
Det är inte så vanligt att man känner till det
Släppmedel används när man gjuter plastbunkar, askar etc. För att plasten ska släppa från formen.
I många billiga produkter använder de lite väl mycket släppmedel, antagligen för att snabba upp tillverkningen. Men det kan medföra att släppmedlet kryper upp till ytan så småningom. Tyvärr är det inte alltid så lätt att se när man köper.
Släppmedlet ser lite ut som olja. Om en plastartikel har glansig yta, alltså inte blank (lite svårt att beskriva...), eller är lite kladdig redan i butik, så skulle jag inte köpa den.
Jag skulle för säkerhets skull lägga lite papper eller ex.vis brunt packpapper i botten på lådan så papperet kan ta hand om ev. släppmedel. Trist om det skulle komma på kläderna.
Tack för rådet. Ska försöka titta nogrannare när jag köper lådor hädanefter.