• längtan09

Frågor ang a-kassa och timvikarie

Hur blir det om man går från att ha 40 timmar i veckan till att vara timvikarie? Ska man fortfarande anmäla sig till ams? Man borde väl få a-kassa för dom timmarna man inte jobbar eller? Och för att få a-kassa måste mn väl vara anmäld som arbetssökande? Eller försitter man alla dom chanserna för att man tar ett tiimvikariearbete? tacksam för svar.

• Svar på tråden Frågor ang a-kassa och timvikarie
  • pepsigirl

är man timvikarie så har man nåt som heter deltidsdagar. 75 såna får man uttnyttja på deltid...sen blir det inge bra efter det!
    väl värt att kolla upp

• Nattviolen

Att fyllnadsmarkera dvs fylla upp med a-kassa upp till den arbetstid man i snitt hade före man anmälde sig på arbetsförmedlingen är ok med vissa begränsningar, bla deltidsregeln som nämnts.

Blir man tillerkänd en ers period får man 300 dagar. Av dessa får man använda 225 i veckor när man är helt arbetslös, övriga 75 ersättningsdagar kan man använda i veckor när också har jobbat, dvs om du jobbar 24 timmar och får 2 dagar från a-kassan så har du använt två deltidsdagar. jobbar du sen inget veckan efter (som timvikarie kan man ju vara helt arbetslös vissa veckor) då går det inga deltidsdagar. När man nått 75 dagar har man rätt att neka arbete under en vecka ifall lönen av det erbjudna arbetet är mindre än 90% av 5 dagars a-kassa. Man kan också välja att jobba - inte få akassa och sedan om man är helt arbetslös veckan efter då åter få ersättning.

• längtan09

Googlade lite på det, men tack för era svar, blev smartare av dom än allt jag läste :-P Så det är alltså som så att man tar bara av deltidsdagarna om man jobbar under den veckan?

• Nattviolen

Ja det stämmner. Det är ett vanligt missförstånd att man tappar övriga dagar ifall man påbörjar de 75 deltidsdagarna, men så är det alltså INTE. Dagarna finns kvar, men man kan bli tvungen att välja mellan pest eller kolera - jobba och inte stämpla eller stämpla och inte jobba - vilket man än väljer blir det sämre än att få göra båda delarna.

• längtan09

Jag har en fundering till. Som jag förstått måste man tacka ja till jobbet, och det ska sambon göra (det är honom det gäller). Men han kommer vara behovsanställd, alltså kan dom i princip ringa honom 20 minuter efter han skulle jobba, kan han då säga nej eller måste han säga ja? För det känner jag stor panik inför, att inte veta när han kommer vara hemma och när han kommer jobba. Ibland kan dom ju ringa någon timme innan och det tycker jag är okej för då hinner man säga hej då och sådär, men om han i princip ska byta till arbetskläder samtidigt som han pratar klart i telefon tycker jag känns lite jobbigt.

• Bellaplutt

Vet att det är en gammal tråd, men tänkte om nån letade info att de skulle stöta på det som jag gjorde!

Vill bara varna för att säga upp sig från heltid o gå över till timvikariat då man inte får a-kassa alls! Jag fick missinfo från min a-kassa (så jag ska överklaga) om att det gick bra, men nu fick jag mitt beslut - avslag. Även att jag skickade med papper på att jag var uppsagd o hela faderullan. Så gör inte samma misstag! Då är det bättre att säga upp sig helt (om man har rätt till ersättning)

Det
Svar på tråden Frågor ang a-kassa och timvikarie