• milli79

Tips på bra tygblöjor, för & nackdelar!

Jag tycker att pampers & libero luktar kemiskt & skulle vilja testa tygblöjor & då gärna i naturmaterial. Det finns ju en del att välja mellan. Skulle vilja ha lite tips. Var köper ni blöjorna? Vilka är bäst?

Tänkte att man kan ha tygblöjor iallafall på natten när han oftast bara kissar. Är det fler som använder både engångs samt tygblöjor?

• Svar på tråden Tips på bra tygblöjor, för & nackdelar!
  • mer grubbel

Tygblöjor är bäst!
    Vi använder Imse-vimse, formsydda flanell på dagen och frotté på natten. Hade även vikblöjor när han var mindre. Vi tycker de är jättebra, men alla barn ser ju olika ut så det bästa är nog att testa en sort innan du köper hem ett storpack. Jag har hört mycket gott om andra märken, men fastnade för Imse-vimse för att de är bra, går att beställa från Sverige, ekologisk bomull och mycket bra service.

Vi tvättar ungefär var tredje dag. Vi kör engångsblöjor oftast när vi är ute och reser (brukar sova borta nån vecka hos svärisarna), eftersom de tar så mycket mindre plats, samt när vi inte hunnit tvätta eller om byxblöjorna tagit slut.

• SelmaV

Vi har använt pocketblöjor "Fuzzy Bunz" som vi har varit jättenöjda med. De är väldigt enkla att använda och torkar fort. Det är mest miljövänligt att låta dem hängtorka (istället för att tumla dem) dessutom blir uppsugningsförmågan bättre så.

Vi köpte från England via:
    www.babykind.co.uk/fuzzibunz.htm
    För oss räckte det med 10 blöjor av minsta sorten (small), så småningom 10 till av medium och 8 large.

När vi slutade byta blöjor på natten, började vi använda pappersblöjor natt eftersom det blev så mycket kiss så att tygblöjan inte höll tätt. Men all annan tid har det funkat bra med tyg. Dock finns det extra-ilägg man kan köpa till om man vill att den ska hålla bättre tätt på natten. Det blev aldrig att vi testade det, men det hade kanske funkat bra.

Lycka till!

• fru2006

Jag kör imse vimse på dagtid (mest frotté-varianten... den blir inte så blöt) men använder även flanellblöjorna när alla frotté ligger i tvätten :)
    Nattetid kör jag "vanliga" blöjor för att det ska kännas torrt. Jag är lite nojjig och vill gärna byta så fort tygblöjan blir blöt. Med "vanlig" blöja får barnet klara sej till morgonen om det bara är kiss...

• mer grubbel
    fru2006 skrev 2009-09-05 22:44:37 följande:
    Jag kör imse vimse på dagtid (mest frotté-varianten... den blir inte så blöt) men använder även flanellblöjorna när alla frotté ligger i tvätten :)Nattetid kör jag "vanliga" blöjor för att det ska kännas torrt. Jag är lite nojjig och vill gärna byta så fort tygblöjan blir blöt. Med "vanlig" blöja får barnet klara sej till morgonen om det bara är kiss...
    Ja visst är frottéblöjan superbra! Den använder vi på natten
  • Ekorrfamiljen

Jag älskade flanellvikblöjor när Vendel var liten, så det ska vi använda till lillebror med. Ullbyxa ovanpå ger bra skydd mot väta.

Vi fick testa Imse Vimses all-in-one också och de är suveräna om man vill slippa vika och hålla på. Lika smidigt som engångare, men man har alltid blöjor hemma. Nackdelen är att det kan ta lite tid att få dem torra. Flanellvikisarna torkar över natten.

Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Minivalpen Bf 091103
Svar på tråden Tips på bra tygblöjor, för & nackdelar!