• Vännen

Ni som har barn med dålig syn, när/hur upptäcktes det??

Jag har en 8 mån kille som skelar lite, inte så märkbart mycket. Han blir jätteskrämd om man viftar med hand eller fot en bit ifrån honom, då blinkar han som en tok, precis som att man ska slå honom, eller som att han inte kan bedöma hur nära man är.

Han är väldigt försiktig och vaksam, sitter gärna läänge i famnen om man är hos andra på besök. Blir rädd när andra barn är på honom och ska känna och klämma på han.
    han är ibland i "sin egen lilla värld" och när han är i gåstolen och man kommer in i rummet och säger hans namn så rycker han ofta till och börjar se sig omkring....

Nu har jag börjat undra om han ser dåligt, om det är därför han är så försiktig och "rädd" av sig???
    Varför jag är lite orolig är för att min sambo nästan är blind på ena ögat och har varit det sen födseln, alla hans syskon och mamma har också jättedålig syn..

• Svar på tråden Ni som har barn med dålig syn, när/hur upptäcktes det??
  • Alvi

Svarar ikväll, ska iväg nu... Kika gärna i mitt galleri så länge..

• Alvi

Jag tycker att det låter Lite som att det KAN vara dålig syn din pojke har... Just det här med att han blir skrämd och överraskad när man kommer nära eller vid höga ljud, det påminner om hur min flicka var.

Var han sen med svarsleende? Sökte han ögonkontakt? Hur är det med hans ögonkontakt nu?

Det kan ju faktiskt även vara så att ni har fått en liten drömmare... Att han helt enkelt är i sin egen lilla värld då och då.... Prata med BVC om att du är orolig, det var så vi fick remiss till ögonkoll.

• Lilla K

Vännen: på vår 8-månaders kontroll kollar de just syn och skelning. Vår dotter skelar lite, lite och har fått remiss till ögon. Tycker absolut du ska ta upp detta med BVC, och se till att få en remiss!

• Vännen

Vi var på BVC igår och gjorde Boel, då kollade hon även synen. Alltså hur han följde med blicken. Hon såg att han skelade lite och kanske inte följde med riktigt med blicken. Han kanske var lite sen med svarsleenden.. men han tittar på folk i ansiktet.
    Sitter jag i köket och han på golvet i tvrummet så ser han om jag ler mot honom, så jag tror inte han har superdålig syn..
    Men man blir ju orolig då min sambo föddes med nästan ingen syn alls på ena ögat..

Fick dock tid till ögonläkaren i december, hon sa att det är bättre ju tidigare man kollar upp skelning osv...
    Hoppas bara det inte är nåt "värre"....

• Lilla K

Vännen: skönt att höra att ni får göra en ordentlig koll!

Svar på tråden Ni som har barn med dålig syn, när/hur upptäcktes det??