• Heleneced

Snart 8 år-har ännu inte tappat tänder.

Min son är 8 år om några dagar men har ännu inte tappat nån tand. Nån annan som varit så sen? Framtänderna är slitna ända ner till rötterna...Igår var en nedertand lös men den kan mycket väl "fastna" igen, det har de gjort förr.
    //Helene

• Svar på tråden Snart 8 år-har ännu inte tappat tänder.
  • fnösket

Ja du.. Trodde själv att det började vi 5 års åldern men så e tydligen inte fallet..
    Min största grabb har tappat 3 st tänder tror jag att det e nu. Han blir snart 8 år.
    Dom började väl att trilla av lite efter 7 års.. men han har även haft dubbel uppsättning av framtänderna.. så det e nog väldigt olika..

• Jennelii

Jo min tjej tappade sina första på...var det höst, eller kanske vårterminen i 2:an. Nu är hon snart 9½ och har just tappat sin 5:e tand. Hon var sen med att få dom oxå, fick sin första när hon var ca 16 månader...

• mama82a

heleneced: när fick han sina första tänder? har hört att om dom ploppar upp sent så tappar man dom i regel senare

• Ylle

får man tänder sent så brukar man tappa dom sent.
    kommer dom tidigt så tappar man dom tidigt...

vanligtvis.

fick han tänderna sent?

• Kikki

Min pojke var 9 år (nästan) innan han tappade tänderna. Han tyckte det var jättepinsamt...

Men han har väldig starka tänder.

Beror det på att han tappade tänderna så sent?

• Heleneced

Tack för svaren. Jo, han var ganska sen med att få sina tänder, så jag gissar att det kan bero på det. Jag var själv sen med att tappa, och minns att det var lite pinsamt. Jag märker att han inte vill prata om det, och jag kan förstå att det inte är roligt att gå i tvåan och inte tappat nån tand när förskolebarnen har gluggar överallt. Jag försöker säga att hans tänder är jättestarka, att det är därför.
    Hoppas att denna tanden ryker av nu iallafall, så att han har tappat NÅN =)
    Imorgon fyller han 8 år, kunde varit bra att vicka av den idag kanske

• cina f

Vad säger tandläkaren? Det kan ju vara bra att sonen får höra från "en utomstående" att det är normalt att inta ha tappat sina tänder när man fyllt 8. Eller så är det så att sonen kanske behöver hjälp att tappa tänderna, vad vet jag... är ju ingen expert direkt. Min dotter har fått rådet av tandläkaren att börja vicka på två av sina tänder, hon har "för många" tänder i förhållande till hur stor käken är. Det har funkat, en av tänderna har lossnat och den andra är på gång. Men som sagt, kolla med er tandläkare.

• Heleneced

Han var hos tandläkaren i torsdags och allt ser bra ut, tänder finns under. Att tappa tänder är genetiskt, så han har nog mina tänder. Men han ganska rejält sen. Han har inte fått kindtänderna som man skulle få när man var sex heller. Han var jättebra tandläkaren och pratade lite med honom om hur det fungerar.
    //Helene

• Månsi

det är väl bra då sliter han ju inte på dom nya

de kommer någ snart trevlig helg

• nattinattio

de sägs att när barnen tappar tänderna så är de skolmogna... öh våran tjej fick sina 2 första när hon vägde ca 400 gr!!! (för tidigtfödd) å tappade efter 3 månader...

• Hannamia

Tänkte just starta en egen tråd om detta, men nu blev jag lite lugnad! Min flicka fyller 7 år om 2 veckor, och hon har inte tappat nån tand ännu. Hon längtar jättemycket efter det! Men då är det det ju ingen fara, då är det bara att vänta då....

Svar på tråden Snart 8 år-har ännu inte tappat tänder.