• lillamye

nån som fått sitt barns kurva uträknad så man vet hur lång dom kan bli?

mamma sa att hennes kompis barn som är storvuxen som min dotter,
    dom va på bvc på koll och då kunde dom räkna ut hur lång hon kunde bli hela 180cm trodde dom jisses

jag skulle oxså vilja veta på min tjej nån som vet om alla bvc gör det nu för tiden?

• Svar på tråden nån som fått sitt barns kurva uträknad så man vet hur lång dom kan bli?
  • cavat

Vår bvc sköterska räknade på vår dotters längd när hon var 2 år men jag minns inte riktigt hur man räknade, dock så berättade hon att man annars kan få en "fingervisning" om man dubblar barnets längd när det är två år. Enl alla uträkningar ska min dotter bli lite över 1.80=) Men sedan så är det självklart inte så säkert de blir så långa, det beror lite på när de kommer i puberteten.

• lillamye

jisses hur lång var din 2åring

jag kommer inte ihåg

• lurksmulan
    lillamye skrev 2009-08-31 19:50:01 följande:
    jisses hur lång var din 2åringjag kommer inte ihåg
    Hon bör ha varit 90 cm om det handlar om att dubbla längden.
    Foot: A special device for finding furniture in the dark.
  • lillamye
    lurksmulan skrev 2009-08-31 19:50:55 följande:
    Hon bör ha varit 90 cm om det handlar om att dubbla längden.
    kan det stämma 90cm för en 2åring är väl normalt eller minn jag inte helt galet var min tjej 104cm ska då bli 204cm hihi
  • cavat

Vår dotter var lite mer än två år när vi gjorde uträkningen och då var hon ca 90 cm lång, minns ej exakt. Ska bli spännande och se vad vår lille son hamnar på, han är 84,5 cm nu när han bara är ett år=)

• lurksmulan
    lillamye skrev 2009-08-31 19:57:12 följande:
    kan det stämma 90cm för en 2åring är väl normalt eller minn jag inte helt galet var min tjej 104cm ska då bli 204cm hihi
    104 cm för en 2-åring låter väldigt mycket. Det är en mer normal längd för en 3-åring.
    Min dotter har precis fyllt 2 år och är runt 86 cm.
    Foot: A special device for finding furniture in the dark.
  • lillamye
    lurksmulan skrev 2009-08-31 20:18:22 följande:
    104 cm för en 2-åring låter väldigt mycket. Det är en mer normal längd för en 3-åring.Min dotter har precis fyllt 2 år och är runt 86 cm.
    min tjej alltid vart lång o stor

är nu 6år och 128cm 36kg
  • Kärnhuset

Hm, det där med längd beror till stor del på när de kommer in i puberteten och därmed slutar växa. Det finns också en mängd andra faktorer som påverkar slutlängden (anorexi t.ex).
    Så en teoretisk läng om hur lång man KAN bli är ju inte samma sak som hur lång man blir.

Det finns något som heter nomogram som finns på de tillväxtkurvorna som BVC har. Där utgår man ifrån föräldrarnas längd, prickar in det på en skala och drar ett streck emellan. Är båda föräldrarna medellängd (för man resp. kvinna) så räknar man att barnet blir medellängd. Är någon kortare så drar det ner, är någon längre så drar det upp.

Man kan räkna ut det utifrån detta också:
    (Fars längd+mors längd)/2 +6,5cm eller -6,5 cm

Om pappan är 180 cm lång och mamman 170 cm blir ärftlighetslängden (180 + 170)/2 = 175 cm. Är barnet pojke lägger man till 6,5 cm för att få den förväntade medelföräldralängden, är barnet flicka dras 6,5 cm ifrån.

Läs mer på www.growingpeople.se/templates/Page.aspx "Hur lång blir ditt barn - så räknar du "

• amasonas
    Kärnhuset skrev 2009-08-31 21:35:43 följande:
    Hm, det där med längd beror till stor del på när de kommer in i puberteten och därmed slutar växa. Det finns också en mängd andra faktorer som påverkar slutlängden (anorexi t.ex). Så en teoretisk läng om hur lång man KAN bli är ju inte samma sak som hur lång man blir. Det finns något som heter nomogram som finns på de tillväxtkurvorna som BVC har. Där utgår man ifrån föräldrarnas längd, prickar in det på en skala och drar ett streck emellan. Är båda föräldrarna medellängd (för man resp. kvinna) så räknar man att barnet blir medellängd. Är någon kortare så drar det ner, är någon längre så drar det upp. Man kan räkna ut det utifrån detta också: (Fars längd+mors längd)/2 +6,5cm eller -6,5 cm Om pappan är 180 cm lång och mamman 170 cm blir ärftlighetslängden (180 + 170)/2 = 175 cm. Är barnet pojke lägger man till 6,5 cm för att få den förväntade medelföräldralängden, är barnet flicka dras 6,5 cm ifrån. Läs mer på www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=2... "Hur lång blir ditt barn - så räknar du "
    Detta sättet att räkna ut låter mycket vettigare än att dubbla längden när man är 2 år, då skulle de flest barn bli jättelånga, vilket vi vet att de inte kommer att bli förmodligen, de flesta bli nog mer "medel".

Vi har en lång son ( Drygt 6år, nu 131cm, 27kg)
    En medellång son (Drygt 3år nu 105cm,18kg)
    En lite kortare son ( Drygt 1år 90cm någonting..)

I teorin bör de ju bli lika långa (193+166/2 +6,5=186cm )men så funkar det ju inte i praktiken, ska bli spännande att se vart de hamnar någonstans!
    Jamie030405 Anton060524 Emil080406
  • Kodia

Jag tror på kärnhusets uträkning, som jag sett förut. Men jag tror att den också räknar med att den slutliga längden skall vara inom +-10 cm från det svar man får fram.

Om teorin med dubbla 2-årslängden skulle stämma, skulle min son bli 192 cm - inte helt troligt då jag är 168 och pappan 180! Alla män i släkten är runt 180 cm.

• Lilaa

enligt uträkningen från growing skulle min dotter bli 1,63 cm och min son 1,75. Undrar om det stämmer eftersom min son är 5 cm kortare än var min dotter var i samma ålder.

• Kärnhuset
    Lilaa skrev 2009-09-04 10:26:43 följande:
    enligt uträkningen från growing skulle min dotter bli 1,63 cm och min son 1,75. Undrar om det stämmer eftersom min son är 5 cm kortare än var min dotter var i samma ålder.
    Det är ju inte så att de blir så långa bara för att man kan räkna ut det.
    Det är snarare så att de har de genetiska förutsättningen att bli så lång, sedan finns det MÅNGA faktorer som kan begränsa det, inte minst puberteten.
    MEN att man är kort som barn behöver inte betyda att man blir kort som vuxen och tvärtom (att man är lång som barn behöver inte betyda att man blir lång som vuxen). Barn har olika perioder i livet då de växer mer eller mindre, och som sagt så beror slutlängden i stor del på när man kommer in i puberteten. Ju senare desto mer tid på sig att växa, och ju tidigare desto mindre tid att växa den sista dm.
  • Lilaa
    Kärnhuset skrev 2009-09-05 16:55:14 följande:
    Det är ju inte så att de blir så långa bara för att man kan räkna ut det.Det är snarare så att de har de genetiska förutsättningen att bli så lång, sedan finns det MÅNGA faktorer som kan begränsa det, inte minst puberteten. MEN att man är kort som barn behöver inte betyda att man blir kort som vuxen och tvärtom (att man är lång som barn behöver inte betyda att man blir lång som vuxen). Barn har olika perioder i livet då de växer mer eller mindre, och som sagt så beror slutlängden i stor del på när man kommer in i puberteten. Ju senare desto mer tid på sig att växa, och ju tidigare desto mindre tid att växa den sista dm.
    sant
  • Chevbruttan

jag har en lång son som är 10 år han har alltid legat över genomsnittet.. han blev uträknad att bli minst 192cm.. han är på god väg.. han fyller 10år om en vecka och var sist jag mätte honom 152cm (40kg) ...

• cavat

Hörde det där med att man skulle dubbla längden vid tvåårs åldern av min bvc sköterska för något år sedan, men i går av en slump läste jag en gammal Vi Föräldrar som handlade om just längden och där fanns också denna "uträkning" med.

• Dr Mupp

Min dotter kommer bli 160 cm enligt läkare jag pratat med.

Då har de tittat på hennes kurva och tagit hänsyn till min och pappans längd.

• Eisa

Min syrra skulle bli 150 och de ville ge henne nåt tillväxthormon typ (???). Hon var alltid så jävla liten.

Sen växte hon när hon blev 15 och är 170... Så man kan ej lita på det.

• Kärnhuset
    Dr Mupp skrev 2009-09-11 18:55:03 följande:
    Min dotter kommer bli 160 cm enligt läkare jag pratat med.Då har de tittat på hennes kurva och tagit hänsyn till min och pappans längd.
    ... har förutsättning att bli 160 cm är mer korrekt.
    Ingen (inte ens läkarna!) vet hur lång din dotter kommer att bli. Det finns SÅ många faktorer som är med och påverkar det.
    Skulle hon få anorexia så kan flera cm försvinna i slutlängd och kommer hon tidigt in i puberteten så kan det handla om dm.
    Man kan inte säga hur lång någon blir. Man kan gissa under vissa förutsättningar.
  • Ullis 10

Min 3 åring är 112, var ca 105 som tvååring - hjälp säger jag då:).

• Dr Mupp
    Kärnhuset skrev 2009-09-13 15:11:37 följande:
    Dr Mupp skrev 2009-09-11 18:55:03 följande: ... har förutsättning att bli 160 cm är mer korrekt. Ingen (inte ens läkarna!) vet hur lång din dotter kommer att bli. Det finns SÅ många faktorer som är med och påverkar det. Skulle hon få anorexia så kan flera cm försvinna i slutlängd och kommer hon tidigt in i puberteten så kan det handla om dm. Man kan inte säga hur lång någon blir. Man kan gissa under vissa förutsättningar.
    Ja, men som sagt fortsätter hon enligt förväntad kurva så blir hon 160 cm.
Svar på tråden nån som fått sitt barns kurva uträknad så man vet hur lång dom kan bli?