• Graboid

Friköp av bostadsrätt, någon med erfarenhet?

Hej!

Vi bor för tillfället i en bostadsrätt som är i sluttampen av friköp. I början av sommaren röstades det igenom att det skulle bli friköp och advokaten som blivit inhyrd för att ta hand om det sa att det skulle inte vara några problem för de som inte ville köpa loss. Enligt vad han sa då så skulle föreningen köpa tillbaka bostadsrätten för summan den blev värderad till.

Vi är nu de enda som inte vill köpa loss vårt hus (så det spelade alltså inte ens någon roll hur vi röstade) och helt plötsligt har advokaten tvärvänt och kan varken lova oss några pengar (alls!) eller ens ett datum där vi slutar stå som ägare. Alla andra kommer att köpa loss sina hus 1:a oktober, men vi får inte veta något om hur det kommer bli för oss. Vi har försökt att prata med honom men man får bara slingrigt advokatsnack till svar som inte säger något alls och där han mest påstår att han inte kan lova oss något och det är upp till oss att få den såld, och summan som det var sagt att man skulle få för huset finns det inte alls någon garanti för att vi ska få och kanske är det så att vi inte får något alls och kanske måste vi forsätta betala hyra till en förening som inte längre finns i tid och evighet, det kan ju inte han svara på... Blir tokig!

Och så länge vi står med den här så får vi inte vårt lånelöfte och utan det kan vi ju inte skriva kontrakt på ett nytt hus vi hittat och det känns bara otroligt jobbigt just nu.

Någon som har erfarenhet av det här? Kan han verkligen ta tillbaka allt han sagt på informationsmötena innan röstningen? Alla boende var där och hörde det.

Hoppas innerligt att någon har lite tips på hur vi ska göra!

• Svar på tråden Friköp av bostadsrätt, någon med erfarenhet?
  • Yoyna

Hej! Har nog inte riktigt förstått hur du menar... Gör ett försök iaf!

Vår bostadsrättsförening (radhusområde) ombildades och var en en friköpte sitt hus för ett par år sedan. Det gick till så att bostadsrättsföreningen köpte tillbaka husen för en viss summa och direkt efter köpte varje hushåll tillbaka sitt hus som friköpt hus.

Ni vill alltså inte friköpa ert hus? Men inte heller bo kvar? Innan ombildningen är klar har ni väl all rätt att sälja huset som bostadsrätt (var tydlig med den ombildning som skall ske bara). Vad ni får beror förstås på vad de som vill köpa är beredda att ge.

Jag vet inte hur det skulle bli om ni vägrar att köpa loss, tror bostadsrättsföreningen finns kvar ett år ungefär innan den upplöses (typ vid nästa årsmöye/stämma). Kanske kan ni fortsätta hyra tills dess?

Jag skulle ta kontakt med en mäklare och förklara situationen, för det verkar ju som att ni vill sälja så fort som möjligt? En utomstående mäklare har nog bra koll på vad ni ungefär kan få för ert hus.

Hoppas mina svamliga tankar hjälper något!

• lurksmulan

Kontakta det förvaltningsbolag som ni har idag för att få reda på vad som gäller med datum etc.
    De kan inte bara kasta ut er.

Foot: A special device for finding furniture in the dark.
  • ardath bey

Skaffa en egen jurist som står enbart på er sida. Nu har ni att göra med en advokat som inte ser till era intressen.

• Graboid
    lurksmulan skrev 2009-09-01 08:04:36 följande:
    Kontakta det förvaltningsbolag som ni har idag för att få reda på vad som gäller med datum etc. De kan inte bara kasta ut er.
    Grejen är ju att jag VILL bli utkastad. Just nu känns det som att vi kommer vara fast i något icke existerande för evigt.
  • Graboid

ardath bey skrev 2009-09-01 08:11:09 följande:

Skaffa en egen jurist som står enbart på er sida. Nu har ni att göra med en advokat som inte ser till era intressen.
    Men vi har inga pengar till någon jurist. :/
  • Graboid
    Yoyna skrev 2009-08-31 21:19:20 följande:
    Hej! Har nog inte riktigt förstått hur du menar... Gör ett försök iaf!Vår bostadsrättsförening (radhusområde) ombildades och var en en friköpte sitt hus för ett par år sedan. Det gick till så att bostadsrättsföreningen köpte tillbaka husen för en viss summa och direkt efter köpte varje hushåll tillbaka sitt hus som friköpt hus.Ni vill alltså inte friköpa ert hus? Men inte heller bo kvar? Innan ombildningen är klar har ni väl all rätt att sälja huset som bostadsrätt (var tydlig med den ombildning som skall ske bara). Vad ni får beror förstås på vad de som vill köpa är beredda att ge. Jag vet inte hur det skulle bli om ni vägrar att köpa loss, tror bostadsrättsföreningen finns kvar ett år ungefär innan den upplöses (typ vid nästa årsmöye/stämma). Kanske kan ni fortsätta hyra tills dess? Jag skulle ta kontakt med en mäklare och förklara situationen, för det verkar ju som att ni vill sälja så fort som möjligt? En utomstående mäklare har nog bra koll på vad ni ungefär kan få för ert hus.Hoppas mina svamliga tankar hjälper något!
    Alternativet att bo kvar finns inte eftersom hela föreningen redan är borta. Och jag vill som sagt inte bo kvar här, det hjälper ju inte mig att jag får bo kvar här till maj nästa år, i slutändan måste jag ju flytta om jag inte ska köpa loss det, eftersom det inte finns kvar någon förening. Det jag vill veta är ju NÄR jag får flytta. Som jag sa i första inlägget så var det ju sagt att vi (precis som du säger att föreningen köpte tillbaka lägenheterna) som inte ville köpa loss skulle få summan för lägenheten, men nu är det inte så längre. Varför förstår jag inte. Jag vill helt enkelt bli av med den här snabbast möjligt. Vi har den ute till försäljning nu, men inte fått napp än.. Inte blir det lättare av att advokaten ska ta evigheter på sig med att räkna ut hur mycket husen kommer att kosta heller, vi kan inte lägga ut den på hemnet innan vi vet exakt pris och det känns som att tiden kommer att rinna iväg och drömhuset försvinner.. Sen står vi där i maj och vad händer då?

Det som stör mig mest är att advokaten först lovar att det inte ska vara några problem och sen finns det plötsligt inga garantier alls. *arg*
Svar på tråden Friköp av bostadsrätt, någon med erfarenhet?