Vem döper alla orkaner?
Jag undrar bara. Gudrun, Katrina, Marit och allt vad dom heter... Varför inga killnamn?
Jag undrar bara. Gudrun, Katrina, Marit och allt vad dom heter... Varför inga killnamn?
Hmm..vet bara att dom döps i bokstavsordning! Vet inte vad den senaste hette, men om det heter nåt på G så kommer nästa heta nåt på H osv...
Du kan köpa dom! dyra som fan om de e "historiska" jag vet att man kan köpa namnen ..
Det finns en färdig lista som man går efter (iaf i USA), och när man kommer till slutet börjar man helt enkelt om med första namnet på listan igen. Sen några år tillbaka har varannan orkan ett manligt namn. Orkanen Andrew som härjade för några år sen är ett exempel på det.
Tack för svar! Är det bara orkaner som får namn, eller får andra väderfenomen det också? (ursäkta tråkiga frågor såhär på kvällskvisten, jag är bara lite uttråkad...)
Jag har också hört att varannan skall få mansnamn för att det skall bli mer jämlikt, men just nu stämmer det ju inte?!
Först hade vi Katrina i New Orleans, och nu är det Rita som hotar USA igen.
Enligt mina beräkningar (gud, vad mycket vettigt man har att göra.....) så borde ju bokstaven "R" vara ett mansnamn då? Eller har jag räknat helt galet?
Jag har också hört att varannan ska få mansnamn
Här kommer några länkar för den som funderar på orkannamn!
www.nhc.noaa.gov/aboutnames.shtml
kids.earth.nasa.gov/archive/hurricane/names.html
www.livescience.com/forcesofnature/hurricane_guide.html
Namnen är bestämda sen länge. Det är inget man kommer på när orkanen kommer utan det finns en massa namn. Och varje orkan får ett unikt namn.
jaha e dt värmelag eller vad det heter jag tänker på då?
Vi har en orkan hemma ibland. Hon heter Agnes. ( agge.blogspot.com )
Så får orkanerna sina namnDet är ingen slump att orkanerna heter Frances eller Ivan. Det finns färdiga namnlistor flera år i förväg och numera är det blandat pojk- och flicknamn. Det här berättar Madeleine Westin Bergh, meterolog på TV4, om i sin bok Vädret.
Här kan du läsa mer om boken
Här följer ett utdrag ur bokens avsnitt om orkaner.
Cyklonerna får namn i bokstavsordning. Den första kan heta Andrew, den tredje kan heta Camille och så vidare. De har dessutom, precis som oss människor, var och en sin egen oberäkneliga personlighet. Det var australiensaren och meteorologen Clement Wragge som i början av 1900-talet började namnge cykloner. Till att börja med valde han namn på personer han ogillade. (Mäktiga högtryck gav han i gengäld namn efter personer han tyckte om.)
Så här ser namnlistorna för ovädren ut
Färdiga listor
Så fort en tropisk cyklon når en styrka på 24 m/s, det vill säga gränsen för vindar av stormstyrka, får den sitt namn. Det finns färdiga namnlistor uppgjorda år i förväg för kommande oväder. Namnsättningen har en praktisk nytta, då flera orkaner kan vara igång samtidigt och meteorologer världen över behöver
hålla isär dem.
Fram till 1970-talet fick orkanerna enbart flicknamn, men i jämställdhetsdebatten kom det här att ändras, och i dag kan orkaner även få pojknamn.
De är spiralvirvlande vädersystem av enorm storlek och kan dra fram med en bredd på över 500 kilometer. I Mellan- och Nordamerika benämns de hurricanes eller orkaner, i Asien tyfoner eller taifuner.
Naturen anpassad för starka vindar
I stillahavsområdena, där många cykloner drar fram, är växtligheten anpassad för att tåla de enorma vindstyrkorna. Palmträd brukar till exempel klara de värsta vindarna, tack vare sin böjlighet.
Men orkanerna har sina fiender och en del dör ut redan i tropikerna. Om en orkan tvingas passera vatten kallare än 27 grader förlorar den snabbt sin vindstyrka. Det är som att dra ur sladden till dammsugaren. Andra mojnar om de möter
ogynnsamma vindmönster högre upp i atmosfären. Landkänningen är också början till slutet för orkanvinden, då den inte längre kan få näring underifrån.
Orkaner delas in i fem klasser, där nummer 5 är den kraftigaste och följaktligen vad alla orkanjägare drömmer om att uppleva. Det motsvarar vindar på minst 69 m/s, och kan ge vågor på upp till 10 meter i släptåg.
Madeleine Westin Bergh, meterolog TV4
Haha! Bra fråga vem som döper dem! Och hur jävligt väder ska det vara för att det ska få namn
Ett till, relativt kortfattat, svar på fråga om orkan-/stormnamngivning, som även nämner de svenska:
www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=471101