• JossanNorge

Vilket medborgaraskap får mitt barn?

Jag bor sedan tio år i norge, och ska i januari få en liten bebis :)
    Nu har jag hørt lite delade meningar om vilket medborgarskap mitt barn kommer få.
    Jag trodde att eftersom jag er svensk medborgare, så blir mitt barn automatiskt det, men så sier andra att det blir norskt eftersom att det kommer fødas i norge.
    Vet någon vad som er riktig? Å hur gør jag før før att mitt barn ska få svenskt medborgaskap?

• Svar på tråden Vilket medborgaraskap får mitt barn?
  • siamusen

Är du svensk medborgare blir barnet svenskt automatiskt, men du maste skicka efter papper och registrera det samt skaffa pass om du vill och det görs pa svenska ambassaden tex.

Har norge tillatit dubbelt medborgarskap?

Barnet blir nog norskt ocksa iofs i sa fall;

• Jaz1

Jag tror att bebisen får svenskt medborgarskap eftersom h*n har svensk mor. Ta kontakt med svenska ambassaden i Oslo, de kan hjälpa dig med allt praktiskt.

• JossanNorge

Tack før svar :) Jag ska ta kontakt med svenska ambassaden så att det blir riktigt.

• Ronjas mamma

Du ska nog också få tag i en norsk myndighet, vet at de förr i tiden accepterade dubbelt medborgarskap men vet inte hur det är nu mera.

Det är nämligen inte en självklarhet om pappan är norsk att ditt barn får svensk medborgarskap.

Jag bor i danmark och har en dansk pappa till mitt barn, danmark accepterar inte dubbeltmedborgarskap så dottern får automatiskt dansk medborgarskap men kan fram till hun blir myndig välja svensk medborgarskap och då också samtidigt avsluta den dansk medborgarskap..

• amnai

Medborgarskap brukar följa mamman, barnet får mammans medborgarskap, men du måste anmäla barnet hos svenska folbokföringen.

Om pappan är norsk får barnen kanske också norskt medborgarskap. Barn upp till myndig ålder kan ha flera medborgarskap även om länderna ej tillåter detta, sedan ska man välja som vuxen. Å andra sidan vet jag inte hur bra koll länderna har på vilka andra medborgarskap man har...

Sverige tillåter flera medborgarskap sedan ca 9 år tillbaka.

Landsprincipen, alltså att barnet får ett medborgarskap för att det råkar födas där, tillämpas inte av så många länder. De jag känner till är USA och Brasilien, men det finns säkert några till. (vår son föddes då vi bodde i Brasilien, så han har både svenskt och brasilianskt medborgarskap)

• MrsQ

Hmm intressant fråga!! Jobbigt att det inte går automatiskt o jeg trodde nog att man kunde ha dubbelt i alla länder...

Vart i Norge bor du?

• RiNan

Vet inte hur det är i Norge men för finska medborgare i sverige funkar det som så att de automatiskt blir finska ifall mamman är finsk och ifall hon inte är gift med en svensk pappa. Mina synskon är finska för mamma skaffade dem med en svensk man som hon inte var gift med, min dotter och son är svenska för att min man är det.

• JossanNorge

Jag är svensk, och det är pappan till barnet också. Så därför känns det ju mest naturligt att mitt barn blir svensk också. Men som sagt, jag får ringa till svenska ambassaden och höra med de vilka regler som gäller :)

• daimstrut

Vi är två svenskar som bor i Norge och fått barn här. Hon blir svensk, men får inget svenskt personnummer förrän vi "invandrar" till Sverige igen. Var på Skatteverket i somras och fick veta detta. Däremot kan hon få ett sk samordningsnummer som jag antar står i passet (vi har ej sökt än). Jag antar att hon kan söka om att bli norsk om vi skulle vilja bo här för alltid, men det är inte så troligt.

• JossanNorge

Ja, jag antar också att mitt barn blir svenskt, å risken att hon eller han kommer vilja bli norsk medborgare är väl ganska liten...Men man vet ju aldrig. Tack för svar i alla fall :)

• siamusen
    JossanNorge skrev 2009-09-01 09:38:18 följande:
    Jag är svensk, och det är pappan till barnet också. Så därför känns det ju mest naturligt att mitt barn blir svensk också. Men som sagt, jag får ringa till svenska ambassaden och höra med de vilka regler som gäller :)
    Är bada svenskar sa blir barnet svenskt. Tveksamt om det blir norskt men det kanske du kan kolla upp där.
  • bocabo

hade samma fråga, jag o sambon är svenska och vår dotter föddes i februari, vi har bott i norge sedan -04

barnet blir automatiskt svensk medborgare och blir endast norsk om mamman eller pappan är norska medborgare.

Dock får barnet norsk personnr,
    men inte svenskt förräns ni skriver över er till sverige eller ansöker om pass.
    I vår dotters personbevis från sverige står det 090211-0000

tro mig det var svårt att förstå varför. pratade säkert med 10 olika handläggare.
    Så glöm inte att skicka in papper till skatteverket om ni vill att h*n ska registreras i sverige oxå

• bocabo
    daimstrut skrev 2009-09-01 10:03:51 följande:
    Vi är två svenskar som bor i Norge och fått barn här. Hon blir svensk, men får inget svenskt personnummer förrän vi "invandrar" till Sverige igen. Var på Skatteverket i somras och fick veta detta. Däremot kan hon få ett sk samordningsnummer som jag antar står i passet (vi har ej sökt än). Jag antar att hon kan söka om att bli norsk om vi skulle vilja bo här för alltid, men det är inte så troligt.
    oj såg ditt inlägg nu, vi skrev typ samma
  • Svea10

Hej!
    Lite samma läge här. Vi ska ha vårt första barn i januari och vi veckopendlar till Oslo. Dvs vi bor i Sverige fortfarande och är bara uppe och jobbar. Eftersom min sambo måste jobba så vill jag vara där han är. Så vi vet inte om barnet kommer födas i Norge eller Sverige. Är inskriven i båda systemen. Så jag kan föda var jag vill. Men har börjat fundera på vad som händer med papper och sånt om jag skulle föda i Norge när vi inte bor här? Men det ordnar nog sig.
    Bor i Oslo! hade varit kul att lära känna lite människor i samma sits!

Svar på tråden Vilket medborgaraskap får mitt barn?