• Rebecka75

Chevrolet Transport, för och nackdelar??

Hej. Jag har funderingar på att införskaffa en större bil o (tror) att jag har fastnat för Chevrolet Transport. Har hittills bara provkört en och den kändes väldigt bekväm. (köpte inte just den pga att ac var trasig)

Så nu skulle jag vilja veta av alla som har en, vad finns det för för-/nackdelar med den? Räkna gärna upp allt ni kommer på så vet jag om inte annat vad jag kan kolla efter nästa gång jag ska provköra en

• Svar på tråden Chevrolet Transport, för och nackdelar??
  • Danne74

Uselt rostskydd och halvdan kvalité, höga driftskostnader.

Kolla på en riktig VAN istället.

• Rabarbapuppa

Som Danne säger, amerikansk bil - med därtill hörande rost"skydd".
    Testerna verkar säga nägot i stil med: Rymligt och ganska bekvämt, men taffliga materialkvalitér interiört och en genrell sammansättningskvalité som inte når upp till motsv. europeiska bilar.

Den tar mycket folk som sagt, men verkar ha svårt att leverera ett riktigt bra och plant lastutrymme trots sin storlek.
    Vet inte vad den finns med för motorer, men mig veterligen är det väl bara V6'an? Den lär vara rätt törstig och jag skulle inte tro ett ord på deklarerad konsumtion 1.17 l / mil. Snarare 1.4.

Nä, Toyota Previa är väl det bättre valet?

/Puppa

• Rebecka75

Tack för svar.
    Jo, jag misstänker ju att den är törstig men det är jag beredd på...

Vad för sorts VAN tänker du på Danne74? Ge gärna exempel.

Har kollat lite på Toyotan nu men den föll mig inte i smaken direkt..

• Danne74

En VAN är rambyggd till skillnad ifrån Trans Sport och det innebär att den tål rosten bättre. VANs är inte heller årsmodellkänsliga, en 1975 år modell är i princip likvärdig med en 2003 osv. Detta gör att man med fördel väljer en bil som är av 1979 eller äldre så att man slipper betala vägskatt, kombinerar man då detta med en dieselmotor så får man en oslagbart god ekonomi för sitt format.

Tyngden och den höga sittpositionen gör dessa bilar enormt krocksäkra så länge man inte kolliderar med solida objekt som bropelare eller liknande, normalstora bilar mosas lätt under en 2300-2800 kg tung VAN.

Utrymmet är fenomentalt, att sitta 8 vuxna ihop med ungefär dubbelt så mycket bagage som en 945 rymmer är inga problem. Komforten är suverän, speciellt om man har individuella kaptenstolar istället för soffor. All modern utrustning brukar finnas även på gamla 1970-talare som A/C med flera zoner, farthållare, automatlåda, allt eljusterbart etc.

Som dragbil krävs normalt E-kort men med ett sådant så tar de flest VANs runt 3000-3500 kg på kroken och är fortfarande bekvämt körbara.

Previan har hög Toyotakvalité som vida överstiger USA-bilar men modellen är känd för dåligt rostskydd samt luriga vägegenskaper då den har mittmotor och skum balans.

Trans Sport är en USA-bil och som Rabarbapuppa skriver så har de pappig detaljkvalité och ser fort skabbiga ut. Lacken kan ha lite apelsinskalsstruktur och rinn här o där, lister sitter glappande lösa, påklistrad dekor flagnar etc. Inuti så brukar plastpanelerna glappa och vara skeva, det knirrar och knakar, plasten bleker sig lätt, instrumenten har tveksam driftsäkerhet - ibland funkar de inte för att plötsligt gå bra nästa gång.

Det är helt enkelt taffligt byggda bilar med skramlig och billig känsla, mycket är fusk där det inte syns så att säga.

• Danne74

Notera dock att jag älskar USA bilar och uppskattar dem för deras bilkultur som är en säregen blandning av robusthet och engångskänsla.

Jag har själv USA bil, har haft flera och skulle tveklöst köpa en till.

Dessa bilar är dock inte för alla, man måste veta vad man köper och älska fördelarna samtidigt som man är villig att blunda för nackdelarna.

Den här typen av bilar kräver också mera skötsel och ett större intresse av ägaren, man måste småplocka ofta med dem för att de inte ska förfalla. Extra rostskydd är i princip en förutsättning för vettigt ägande och många småsaker bör efterdras och justeras med jämna mellanrum.

Att bilarna är som de är beror till stor del på det sättet som man köper och äger bil på hemmamarknaden. I USA är bilar billiga (relativt sett), de köps i mycket större utsträckning nya och som engångsprodukter. Många köper en ny bil, kör max 3 år och köper därefter en ny. Långlivsegenskaper som rostskydd etc är därför inte intressant. Bilarna har kortare livslängd och detta är helt accepterat, det är lite som vi ser på mobiltelefoner.

Köper man en mobil så brukar man inte fråga vad ett ersättningsbatteri kostar eller ens om det går att köpa när mobilen är 5 år gammal.

Det är ett non-issue så att säga.

• Rebecka75

Tack för riktigt utförliga svar .
    Med risk för att låta som den blondin jag faktiskt är ( )
    kan du nämna ett bilmärke som kännetecknar en bra VAN ?

• FruLycklig

När ska den börja rosta då? För vi har en transport och är så fruktansvärt nöjd.. o den drar inte mer än vår Saab..

• Rebecka75

Hur gammal är er Transport då ?

De jag tittat på (mest annonser på blocket då) tycker jag ser riktigt bra ut många gånger för att vara så pass gamla. Men det är klart, om det är under rosten är värst så syns det ju inte på bilder...

• FruLycklig
    Rebecka75 skrev 2009-09-01 21:41:21 följande:
    Hur gammal är er Transport då ?De jag tittat på (mest annonser på blocket då) tycker jag ser riktigt bra ut många gånger för att vara så pass gamla. Men det är klart, om det är under rosten är värst så syns det ju inte på bilder...
    Vi har en 02:a o det finns lite och väldigt lite under... men det är det ju på dom flesta äldre bilar..
Svar på tråden Chevrolet Transport, för och nackdelar??