• Fiie83

När fick ni er första mens efter förlossningen?

Jag fick barn den 23/7 hade normala avslag och efter ca 4 var det helt borta!
    Så sitter jag och matar lillan en natt, från ingenstans får jag mensvärk och känner hur jag börjar blöda igen. Detta har nu hållt på i ca 4dagar och blir inte mindre. Kan det vara mens eller ska jag kontakta mvc?
    Någon som vart med om liknade?

• Svar på tråden När fick ni er första mens efter förlossningen?
  • sunny1980

Hade väldigt lite avslag i 5 veckor sedan kom mensen prick på dotterns 2månaders dag så jag det kan nog vara mens du fått.
    Bör tillägga att jag helammar med 2 timmar intervall dagtid och 3-4 timmar nattid så det var väl tur att man inte körde oskyddat sex som se påstår att man kan göra om man ammar m korta intervaller =)

• lunkentuss

första mensen efter förlossningen kom efter ca 3 månader och det blödde hur mkt som helst -precis som dagarna efter förlossningen när man hade det mesta avslaget! Det blödde så under hela mensen, men nästa period hade det lugnat sig o var mer som vanligt igen

Så så länge det inte luktar elr gör ont eller så kan du nog strunta i mvc

• BängtRagnhild

Jag helammar och fick tillbaka mensen 6 veckor efter förlossningen, så det kan man få.

Men känner du dig orolig så ring till mvc!

• Fiie83

Tack tack för svaren!
    Blir det inte mindre efter en vecka så kontaktar jag nog mvc, men ni lugnade mig!
    Tur man har familjeliv i bland!!!!

• AnnaVirrPanna

min son är 10 månader nu och min mens har fortfarande inte kommit! Har inte helammat sen han var 3 månader. Ammar bara lite på morgonen eller vid sovdags. Var har min mens tagit vägen? :(

förlåt om jag snodde tråden...

• Fiie83

Haha det gör ingenting att du "snodde tråden"
    Men det kan inte vara så att din mens inte kommer förrän du har slutat amma?
    Själv ammar jag inte, helt enkelt för att det inte funkade. Kan ju vara därför min mens kom så snabb, om det nu är mensen jag har fått!

• chalisemamma

Med dottern förra året fick jag första mensen efter 28 dagar

• Marie30

Med etta tog det 8 veckor, med tvåan drygt 5. Så nog kan det vara mens du fått!

• decibella

Själv ammade jag bara i ca 10 dagar (lika länge som jag hade avslag) fick tillbaka mensen efter 8 veckor. så det verkar nog vara väääldigt olika.

• ufsenuffen

mitt avslag sinade orentligt 3:e veckan efter fl, i samma vecka fick jag en mindre blödning som varade i ca 4 dagar, helt lik min mens....

Svar på tråden När fick ni er första mens efter förlossningen?