• Silverkatten06

35.8 grader - är det normalt?

Idag har min 3-åring varit ovanligt trött, han brukar inte sova middag längre och studsar upp ur sängen på morgnarna, men inte idag. Han gick upp i morse, la sig på soffan och somnade som en stock. Vi lät honom vara hemma från dagis och tog tempen när han vaknade - 35.8 grader. Har varit ovanligt lugn under dagen, men i övrigt inga symptom på sjukdom alls. Sen somnade han på soffan igen på eftermiddagen. På kvällen verkade han pigg och precis som vanligt.

Är det normalt att plötsligt få så låg kroppstemperatur? Han brukar ligga på 37 grader... Borde man oroa sig över detta eller bara konstatera att ibland är man lite trött?

• Svar på tråden 35.8 grader - är det normalt?
  • GirlieGirl

Kroppstemparaturen ska ligga på 36,5-37,5 så den temperaturen är alldeles för låg. Testa att sätta in ett glas vatten tillsammans med en handduk i micron o värm den och svep in honom i den så han får upp värmen. Så får du tempa sedan och se om tempen höjs, annars skulle jag åka in och kolla eventuella infektioner. Mvh

• soluppgang

Jag har hört att man kan ha vätskebrist om man har väldigt låg kroppstemperatur.
    tips ge vätska gärna varm dryck som han tycker om.

• Silverkatten06

Tack för era svar. Det var en tillfällig grej, på kvällen hade han 36,5 och dagarna efter 37 som vanligt. Fattar inte alls vad som hände...

Svar på tråden 35.8 grader - är det normalt?