• Ccilla

hur säger man upp sitt andrahanskontrakt?

säger man upp ett andrahanskontrakt muntligt el skriftligt?

en tjej som hyr min lägenhet i andrahand och har 1 månads uppsägning mailade mig idag kl 22.30 och skrev att hon måste nog säga upp lägenheten nu.
    så hon hade ju 1½h innan det blev ny månad, ska man inte ringa o säga upp kontrakt el?

nån som vet?

• Svar på tråden hur säger man upp sitt andrahanskontrakt?
  • anna klara

Bästa är väl att maila eller på papper. Säger hon upp lägenheten idag så får hon ju betala nästa månadshyra oxå.

• Ccilla

men ska man inte skriva typ
    jag vill härmed säga upp mitt hyresavtal bla bla
    datum osv

inte bara maila
    " jag måste nog säga upp lägenheten nu"

hade jag inte kollat mailen idag så hade jag ju inte vetat

• anna klara
    Ccilla skrev 2009-09-01 00:21:46 följande:
    men ska man inte skriva typjag vill härmed säga upp mitt hyresavtal bla bladatum osvinte bara maila" jag måste nog säga upp lägenheten nu"hade jag inte kollat mailen idag så hade jag ju inte vetat
    A det va ju lite dumt av henne att bara skriva så, man antar kanske att man kollar sina mail varje dag....

Alltså det bästa att göra eg är ju att ta det kontrakt som ni skrev (andrahands-kontraktet) ta en kopia av det o säga upp lägenheten på det sättet.

Jag undrar oxå lite för min dotter hur i andra hand och har oxå en månads uppsägning, och hon har ev fått en lägenhet, from den 1 okt,

så hon behöver ju oxå säga upp sitt andrahandskontrakt nu då. Kanske ska säga till henne att ringa tjejen hon hyr av först o sen skicka uppsägnings-kontraktet...

Ta det både muntligen och skriftligen är nog bäst
  • Ccilla

har läst lite på nätet nu, och man ska skicka ett brev, helst rekomenderat, för att det ska gälla, email räcker inte.
    Eller att man ringer, och får ett skriftligt svar tillbaka, som bekräftelse.

från hyresgästföreningens sida:
    Om du vill säga upp ditt hyreskontrakt så finns det några viktiga saker att tänka på.

Skriftlig uppsägning
    Uppsägningen ska göras skriftligt. Du kan säga upp ditt kontrakt muntligt om hyresvärden sedan bekräftar uppsägningen skriftligen, men vi rekommenderar alltid skriftlig uppsägning.

Tidpunkten
    Se till att du säger upp ditt hyreskontrakt i god tid, senast innan den sista i månaden. Har du en uppsägningstid på tre månader, vilket är det vanligaste, måste du säga upp ditt kontrakt senast vid månadsskiftet tre månader i förväg. Vill du till exempel flytta från din lägenhet 1 maj måste du säga upp avtalet senast 31 januari. Uppsägningen bör skickas till hyresvärden i ett rekommenderat brev. Skickar du uppsägningen i ett rekommenderat brev har uppsägningen gjorts den dag som poststämpeln visar. Det gäller även om hyresvärden inte löser ut det rekommenderade brevet. Om du inte skickar rekommenderat brev gäller den dag som hyresvärden bekräftat att han tog emot uppsägningen. Skickas uppsägningen på annat sätt och hyresvärden inte bekräftar din uppsägning är det inte säkert att uppsägningen gäller.

• anna klara

ojoj det va mycke att läsa men intressant... ska nog kopiera detta o skicka till min dotter, så hon vet...

vad har du tänkt att göra med din hyresgäst då?
    ska du ringa henne o säga hur hon måste göra med uppsägningen?

så att det blir rätt....

• Ccilla

Hon mailade mig, så jag mailar tillbaka med info om hur hon ska göra.
    Hon har problem med sin mobil, så har inte kunnat få tag på henne den vägen.

Om hon inte hör av sig, så får jag skicka dit nån som ringer på hemma =)

D löser sig nog.

• anna klara

a okej, hoppas det löser sig till det bästa

Svar på tråden hur säger man upp sitt andrahanskontrakt?