• lantisbrud

Förkyld och föda barn, Någon som har erfarenhet?

Hela familjen är för tillfället förkyld, med snörvel, nästäppa och en skitjobbig hosta. Man blir ju trött...

Jag är i vecka 36+ och undrar om det går att föda barn när man är förkyld . Måste ju vara nån som gjort det? Hur gick det? Sist var förlossningen skitjobbig, glömmer man att man är förkyld eller?

Och hur gör man sen, vill ju inte att bebis ska smittas. Ska man låta bli att pussa och sånt på bebis? Ska pappa och storebror få träffa bebis? Vi lär ju ha samma virus...

Snälla finns det någon med erfarenhet som vill dela med sig till överdrivet orolig snart mamma till nummer 2?

• Svar på tråden Förkyld och föda barn, Någon som har erfarenhet?
  • Pilea

Jag var förkyld o hade feber när jag födde min tjej i v.35+4. Jag fick antibiotikadropp och fick ta nästdroppar för att kunna andas ordentligt. Men det gick bra o dotran blev inte sjuk trots att jag hostade som en galning på BB.

Alve 060129 Tyra 071019
  • lantisbrud

[citat]
    Jag var förkyld o hade feber när jag födde min tjej i v.35+4. Jag fick antibiotikadropp och fick ta nästdroppar för att kunna andas ordentligt. Men det gick bra o dotran blev inte sjuk trots att jag hostade som en galning på BB.
    [/citat]

Tack för ditt svar! Skönt att höra att du inte smittade dottern. Jag har ju inte feber tack och lov! Var det pga förkylningen du födde lite tidigare?

Pilea skrev 2009-09-01 10:16:22 följande:
  • Pilea

Nej, jag har försvagad livmoderhals! Sonen föddes ännu tidigare, v.27+4. Men med andra barnet gick jag på mer kontroller och tog det lugnt så därför höll hon sig inne lite längre.

Alve 060129 Tyra 071019
  • Junior mint

Jag var också jätte förkyld. Men förkyln. liksom försvann under själva förlossningen!!! Ingen hosta eller nåt!Sen efteråt kom den tillbaka. Dottern blev inte heller sjuk.
    Vad som är viktigt är att kolla att det inte är streptokocker man har, typ halsfluss för det är inte bra för barnet OM det skulle födas när du är sjuk. Lätt att kolla på vårdcentralen.

• lantisbrud

Nu känner jag mig helt hopplös... Har fått bihåleinflammation och var hos doktorn idag. Fick antibiotika och kortisonnässpray och skulle vila. Fick hitta nån som kunde hjälpa mig med sonen när min man jobbar sa hon. Blev jag inte bättre om 2 dagar skulle jag tillbaka.
    Hon tyckte det kunde bli för tufft för kroppen om förlossningen startade nu så det var viktigt att vila och bli frisk. Dock var det oftast ingen fara för bebisen. Tyckte hon lät lite väl orolig.

Någon annan som är sjuk och närmar sig förlossning?

• bocabo

jag var förkyld och hade luftrörs katarr, hostade och snörvlade. Jobbigaste var väl när man skulle krysta och fick hostattack samtidigt. Men ut kom hon, förkyld blev hon inte heller.

Tror inte jag tänkte på det så himla mycket. Förutom när jag hostade.

• Kuddkrig

Har en envis dunderförkylning och är i v. 38+5...hostar och snörvlar, sonen likaså. Det känns ju inte optimalt, men inte mycket att göra åt heller. Försöker vila så mycket som möjligt och att tänka positivt...även om det inte är det lättaste alla gånger!

Håller tummarna för att du hinner bli frisk och kry innan något drar igång! :)

• kottens mamma

Jag var dyngförskyld dessutom hade resten av familjen vinterkräksjukan. Var LIVRÄDD att bli smittad eller att mannen inte skulle hinna bli frisk. Hann bli bättre innan det begav sig och under förlossningen kändes det inget av förkylningen. När jag fick mitt första barn var jag väldigt sjuk i havandeskapsförgiftning och det gick bra ändå.

En arbetskamrat till mig var dyngförskyld med när det gick ingång, kände inte heller av det under tiden. Tror kroppen anpassar sig och klarar det ändå. positivt tänkande.

• CAF

Jag var förkyld när jag födde sonen för en vecka sen och under själva förlossningen så var den som bortblåst, kom tillbaka 2 timmar efter sen. Jag är fortfarande lite förkyld.

• lantisbrud

Skönt att höra att det gått bra ändå! Usch vinterkräksjukan måste ju vara det SISTA man vill ha under en förlossning! Fy för!

Kuddkrig: Håller tummarna för dig och din pojke också, att ni hinner bli krya!

• VeronicaMattsson

I Sundsvall bestämde man igår att pappor inte får vara med vid förlossningen om han har snuva eller hosta eller feber eller "ser förkyld ut". Kolla genast med din barnmoska så du kan planera att ta med någon annan om ditt BB har samma restriktion. Det räcker alltså med ETT förkylningssymtom, så FÖRBJUDS pappor att följa med dig in på förlossningen. Bedömningen görs när ni står på BB. Du tvingas alltså föda ensam och det finns ingen "extra personal" som håller dig sällskap. Jag har själv panik över detta men ska inte föda på ett bra tag. Håller tummarna för att du slipper föda ensam.

• Maac

Var också förkyld, men under förlossningen kände jag inte av förkylningen alls! Jättekonstigt, men sen kom den tillbaka några timmar efter. Kroppen verkar fixa det där rätt bra själv.
    Jag var också orolig att barnet skulle smittas, men de sa att han redan har antikroppar mot viruset eftersom han legat i min mage när jag blev förkyld. Och han blev inte sjuk heller trots att jag var dunderförkyld på patienthotellet.

• tosalisa
    lantisbrud skrev 2009-09-06 17:13:05 följande:
    Nu känner jag mig helt hopplös... Har fått bihåleinflammation och var hos doktorn idag. Fick antibiotika och kortisonnässpray och skulle vila. Fick hitta nån som kunde hjälpa mig med sonen när min man jobbar sa hon. Blev jag inte bättre om 2 dagar skulle jag tillbaka. Hon tyckte det kunde bli för tufft för kroppen om förlossningen startade nu så det var viktigt att vila och bli frisk. Dock var det oftast ingen fara för bebisen. Tyckte hon lät lite väl orolig.Någon annan som är sjuk och närmar sig förlossning?
    Om du är sjukskriven så får pappan lov att ta ut vab så du vet. För ngn måste ju ta hand om barnet. Så fick vi göra förra måndage då jag var dålig. Bara så du vet Sen får visst även farmor/mormor typ ta ut vab om de skulle missa arbetsdagar. Hoppas du hinner bli kry tills det är dax. Jag var förkyld o v 38 o den hann precis lägga sig innan förra förlossn. Slutade dock i akut snitt pga 39 graders feber o att gossen blev påverkad. Men anar att det har med att göra med att jag badade badkar ca 8 timmar efter mitt vatten gått(vilket man inte ska har ajg hört nu).
  • lantisbrud
    tosalisa skrev 2009-09-09 11:59:41 följande:
    Om du är sjukskriven så får pappan lov att ta ut vab så du vet. För ngn måste ju ta hand om barnet. Så fick vi göra förra måndage då jag var dålig. Bara så du vet Sen får visst även farmor/mormor typ ta ut vab om de skulle missa arbetsdagar. Hoppas du hinner bli kry tills det är dax. Jag var förkyld o v 38 o den hann precis lägga sig innan förra förlossn. Slutade dock i akut snitt pga 39 graders feber o att gossen blev påverkad. Men anar att det har med att göra med att jag badade badkar ca 8 timmar efter mitt vatten gått(vilket man inte ska har ajg hört nu).
    Tack för tipset. Tycker bara det blir sånt klydd med försäkringskassan, är lite omständigt . Sen är mormor pensionär så det är ju tur för oss!
    Var ju en drastisk förlossning för dig! Tur det slutade bra!
    Jag mår i alla fall bättre nu! Har dock ingen lukt och smak och är fortfarande hemskt trött...
Svar på tråden Förkyld och föda barn, Någon som har erfarenhet?