• Smilly

Hur går till väga med barnvakten?

Vi ska snart ha barnvakt för vår son på 15 mån. Tidigare har bara mina föräldrar passat honom, och det är extremt sällan eftersom vi bor 50 mil från dem. Behöver lite tips. Barnvakten är 22 år. Hur mycket bör man betala i timmen? Om barnvakten kommer redan 18.00 måste man bjuda på mat då? Vår son är väldigt mammig på nätterna, vaknar han är han ofta väldigt upprörd och gråter. Förhoppningsvis kommer han sova hela natten (vilket han brukar göra). Ska man låta barnvakten komma tidigare och vara med vid nattningen. För att minimera risken för att han ska bli rädd om han vaknar och vi inte är här...?

Berätta gärna hur ni har gjort...!

• Svar på tråden Hur går till väga med barnvakten?
  • mamma2kids

jag har gett 300kr för 4h.
    har haft en liten"inskolning"3 dagar på raken.vi har umgåtts alla 4.
    när det var första gången.
    har lagt yngsta innan barnvakten har kommit.mina är dock 5 och 4år.

• Smilly

Hmmm har också funderat på detta med "inskolning".. Känns dock som att jag inte vill uppta barnvaktens tid mer än nödvändigt. Hur gammal är er barnvakt?

• Joico

Jag har varit barnvakt i över 2år åt två familjer som jag inte känner sen tidigare. Den ena familjen har 4barn som, när jag började, var 2år, 4år och 8år. Den andra familjens dotter var 17mån när jag började.

Jag var med familjen och barnen en dag, några timmar. Nästa gång åkte föräldrarna iväg, typ fikade eller gick på stan eller så, medan jag var hemma med barnet/barnen. Vi lekte, sov middag, åt, gick ut osv. Det har gått jättebra med båda familjerna!

Fråga gärna om du undrar nåt

• Smilly

Jätte bra att du skrev här... så jag har möjlighet att fråga en expert :)

Antar att du har fått betalt för all tid du har spenderat med barnen/familjen? Alltså när ni har träffats dagarna innan du skulle vara barnvakt.
    Hur mycket har du fått betalt?
    Förväntas man bjuda barnvakten på mat?

• pussgurkan86

jag är också barnvakt ibland och får mellan 111-127 kr i h. innan jag ska sitta barnvakt så träffar jag familjen 1-2 ggr innan och lär känna barnen. jag stannar kanske i 2-3 h bara.

passar jag barnen en hel dag så brukar jag laga mat till dom och då äter jag också.

men kommer er barnvakt kl 18.00 så tycker jag hon kan äta middag hemma men ha lite snacks och kanske någon jucie, läsk hemma som h*n kan få.

• Joico

Jag har fått betalt för den tid jag varit själv med barnen, men inte när jag var med familjen första gången. Då fikade vi, pratade och lekte.

Jag har fått 60kr/tim från båda familjerna, trots antal barn och åldersskillnad. Men jag har tackat och tagit emot vad deras ekonomi har tillåtit 60kr/tim är nog mimimum för ett barn, min åsikt.

Jag har inte fått någon lagad mat. Men erbjudits att ta för mig av vad som finns.. smörgås eller göra fika eller så. På helgen har barnen fått lite godis, popcorn eller så och då har jag också erbjudits.
  • Mrs Ella

Fråga henne om hon vill ha mat.
    Du förväntas hur som helst bjuda på något "fredagsmys" , fikabröd eller liknande.

• Mrs Ella

Jo, em sak till.
    När jag var barnvakt brukade jag ha träffat barnen i något sammanhang tidigare.
    Jag minns inte vad jag fick betalt men det är knappast relevant heller för det var 1997

• Smilly

Ok jag hör med henne angående maten annars blir det bara godis eller likn. Vad tror ni om 100:-/timmen, är det ok för att passa ett barn. Tror det kommer bli så att vi lägger sonen så hon behöver "bara" sitta här..

• Joico

Det låter bra tycker jag

Så länge barnet har träffat henne innan så han inte blir allt för förskräckt om han vaknar. Jag har kommit på kvällen när barnen har somnat nångång och om de vaknat så har de varit lite chockade men det har gått över ganska snabbt.. tala om för henne vad ni har för rutin om barnet vaknar.

Smilly skrev 2009-09-01 13:30:40 följande:
    Ok jag hör med henne angående maten annars blir det bara godis eller likn. Vad tror ni om 100:-/timmen, är det ok för att passa ett barn. Tror det kommer bli så att vi lägger sonen så hon behöver "bara" sitta här..
  • pussgurkan86
    Smilly skrev 2009-09-01 13:30:40 följande:
    det är mycket bra betalt.
  • Mrs Ella

100 kr/h är ganska mycket, tycker jag.
    Många vuxna tjänar inte så bra på sitt jobb.

Jag hade nog kommit överens om en summa innan. Då slipper ni också problemet hur del av timme skall betalas om ni tex kommer hem 20 min över hel timme.

• mamma2kids

19år är hon.har haft hälp av henne annars.också kattvakt m.m
    jätte rar tjej.

• Smilly

Tänkte det var enklast att säga 100:-/h.. Det blir ju typ 80 eller 90 kr/h annars. Vill inte låta snål. :)

Svar på tråden Hur går till väga med barnvakten?