• Hjortronsylt

Har jag ett särbegåvat barn?

Har en son som alltid vart väldigt tidig. Han gick när han var 9månader. Sparkade fotboll utan problem när han var 1år. Vid två år förstår han många av fotbollens regler, dribblar bra och har otrolig bollkänsla. Även som två åring läste han siffror på trafikskyltarna och var helt blöjfri på dagen. Vid 2! år ritade han gubbar med huvud, ögon, armar, ben och hår. I dag är han 3år och lägger utan problem puzzel med 30 bitar. Upplevs som "lillgammal" i sitt sätt att tänka och resonera dock har han väldigt svårt för att ta kritik och är väldigt inrutad med rutiner. Saker ska gärna vara som det alltid vart.Är Perfektionist. Han väljer att leka med äldre barn och fixar det bra. Hur vet man om han är särbegåvad eller bara allmänt tidig?
    Någon med erfarenhet eller vet vart man kan vända sig för att uppmuntra hans intressen?

• Svar på tråden Har jag ett särbegåvat barn?
  • Virrpirr

Ja i mina ögon låter det väldigt extremt, iaf om man jämför med min egen "normalbegåvade" ettåring.

Kanske blir en ny Zlatan! :)

• falken

Låt honom spela fotboll, vi behöver fler talanger

Förstår hur du tänker, hur ska han få stimulans? I en vanlig skolklass kanske han lämnas utan uppmärksamhet för att han redan kan allting.

• Busbellan

Jag vet inte så mycket om särbegåvade barn, men vet att det finns nån tråd här på FL om såna barn

Min äldsta dotter är inte särbegåvad skulle jag inte tro, men hon gjorde mycket av det din son gjorde vid ungefär samma ålder. Pussel la hon t.ex 20-40 bitars vid 2 år, 100 bitars vid 3 år osv.
    Likadant väldigt tidig med siffror och bokstäver och ritade en riktig gubbe med alla kroppdelar vid 2,5 års kontrollen kommer jag ihåg i alla fall.
    Däremot var hon inte så tidig motoriskt utan mer "normalt"

Men leta upp tråden här på FL i ämnet så kan du nog få tips och råd

Mamma till Nora, August och Ella
  • Jamaka

Jag tror inte särbegåvning har med motorik, bollkänsla eller blöjfrihet att göra. Utan som jag har uppfattat det har det med den intellektuella utvecklingen att göra så som språk, läs- och skrivförmåga mm. Att läsa från skyltar och lägga 30-bitars pussel låter duktigt men är inte helt ovanligt när man är 2-3 år. Däremot verkar det tidigt att rita en huvudfoting med hår och allt när man är två. Sök i trådarna här på FL så hittar du säkert mer info om särbegåvning.

• mommys minute

jo, motorik har med begåvning att göra. Det är nära kopplat. Finmotoriken hjälper barnet i ritande och skrivande och det är bevisat att hjärna utvecklas för varje ny avklarad fysisk utmaning. Fysisk begåvning ska man också ta till vara. Kanske barnet vill lära sig ett instrument? Musik är också stimulerande för hjärnan

• frontier

Särbegåvning har inte speciellt mycket med hur tidigt man gå och är blöjfri

• HarperSeven

Här är en till fotbollsbegåvad pojke. Jätte rolig att titta på.

• FIA1

Han var grym på att dribbla!!

Det där med särbegåvning är en djungel, jag har en dotter som jag uppfattar som särbegåvad, men vem vet hon kanske planar ut längre fram. Hon fyller 4 i december och är väldigt tidig med det mesta skulle jag tro.

Hon räknar redan i matteboken som man har i 1:a klass. Kan skriva ett antal namn och lättare ord, kan ljuda alla bokstäverna i alfabetet. Har kunnat alfabetet sen hon var 2 år. Hon skrev sitt namn helt själv när hon var 2 år och 10 månader. Hon började prata när hon var knappt 8 månader och använder svåra ord och pratar lillagammalt eller vad man ska kalla det för. Hon rättar andra även vuxna om man uttalar ord fel. Väldigt envis och går gärna sin egen väg för att lösa problem. Hon envisades med att hon visste kunde cykla utan stödhjul i våras så tillsist tog vi av dem för att visa henne att det inte var så enkel som det såg ut, men döm om min förvåning, hon kunde cykla hur bra som helst utan stödhjul. Det var lite om min lilla flicka, men som sagt alla barn är olika och i slutändan handlar det om att stimulera och utgå från sitt barns förmågor och nyfikenhet.

Det som jag tycker är det problematiska i hennes fall är att hon är väldigt envis och driven och det kan ställa till en del i vardagen.

Din pojke är duktig och det är bara att forsätta leka fram kunskaper, men man ska även inte glömma bort deras svaga sidor.

• Jamaka

Mommys minute, ja visst kan man vara motoriskt begåvad. Men det är inte det man menar med särbegåvning, utan det är en slags ovanlig intellektuell begåvning. Alltså inte Zlatan utan Einstein.

Har alltså ingenting att göra med blöjfrihet, när man börjar gå eller hur bra man spelar fotboll.

• Hjortronsylt
    mommys minute skrev 2009-09-01 16:45:32 följande:
    jo, motorik har med begåvning att göra. Det är nära kopplat. Finmotoriken hjälper barnet i ritande och skrivande och det är bevisat att hjärna utvecklas för varje ny avklarad fysisk utmaning. Fysisk begåvning ska man också ta till vara. Kanske barnet vill lära sig ett instrument? Musik är också stimulerande för hjärnan
    Jag var inne och goglade lite just på särbegåvning och precis som du säger är motoriska färdigheter oxå särbegåvning liksom musik. ka nog uppmuntra hans fotbollstalang hihi
  • Hjortronsylt
    Jamaka skrev 2009-09-01 21:46:32 följande:
    Mommys minute, ja visst kan man vara motoriskt begåvad. Men det är inte det man menar med särbegåvning, utan det är en slags ovanlig intellektuell begåvning. Alltså inte Zlatan utan Einstein.Har alltså ingenting att göra med blöjfrihet, när man börjar gå eller hur bra man spelar fotboll.
    Vad är ett underbarn?

Många kanske undrar, vad som menas med underbarn. Barn som föds med speciella gåvor är underbarn. Ett underbarn är ett särbegåvat barn som har förmågan att prestera på vuxennivå inom sin speciella disciplin. Ett underbarn kan vara ett barn som är extremt musikaliskt, har väldigt hög IQ eller exempelvis har en väldigt hög språklig intelligens. Exemplen på inom vilka områden underbarn skulle kunna finnas är många, men det finns ganska få underbarn. Det är vanligare att man är mer eller mindre begåvad inom ett ämne, men extrema underbarn finns ungefär bara tio i Sverige anser forskare inom ämnet. För att kallas underbarn anses det att barnet ska ha ett IQ på över 160, men det finns inga exakta definitioner.

Några av de här barnen är Emma, Stefano, Alfred och Johannes. De har alla dragit vinstlotten i det genetiska lotteriet. Genom en lyckad kombination av sina föräldrars arvsanlag har de blivit vad vi kallar, underbarn.

 Emma som är nio år föddes med ett extremt högt IQ. Hon har redan klarat av större delen av grundskolan. Hon läser matematik på avancerad gymnasienivå och snart kan hon bli den yngsta universitetsstudenten i Sverige.

 Stefano är åtta år och född med en motorisk begåvning som gör att han ligger långt före sina jämnåriga i alla sporter han provat. Nu spelar han fotboll och han har redan blivit kontaktad av flera utländska proffsklubbar som fått upp ögonen för hans begåvning.

 Alfred är elva år och han är nordisk schackmästare. Han har en förmåga att memorera hela partier och hålla mängder av olika scenarier i huvudet. Hans begåvning gör att han kan vinna över vuxna motståndare som har spelat schack hela livet.

 Johannes är tio år och ett musikaliskt underbarn. Redan på dagis lärde han sig spela sitt första instrument och nu komponerar han sin egen musik. Johannes har utvecklat ett gehör som gör att han kan spela hela låtar som han hört en enda gång.
  • Hjortronsylt
    FIA1 skrev 2009-09-01 19:24:10 följande:
    Han var grym på att dribbla!!Det där med särbegåvning är en djungel, jag har en dotter som jag uppfattar som särbegåvad, men vem vet hon kanske planar ut längre fram. Hon fyller 4 i december och är väldigt tidig med det mesta skulle jag tro.Hon räknar redan i matteboken som man har i 1:a klass. Kan skriva ett antal namn och lättare ord, kan ljuda alla bokstäverna i alfabetet. Har kunnat alfabetet sen hon var 2 år. Hon skrev sitt namn helt själv när hon var 2 år och 10 månader. Hon började prata när hon var knappt 8 månader och använder svåra ord och pratar lillagammalt eller vad man ska kalla det för. Hon rättar andra även vuxna om man uttalar ord fel. Väldigt envis och går gärna sin egen väg för att lösa problem. Hon envisades med att hon visste kunde cykla utan stödhjul i våras så tillsist tog vi av dem för att visa henne att det inte var så enkel som det såg ut, men döm om min förvåning, hon kunde cykla hur bra som helst utan stödhjul. Det var lite om min lilla flicka, men som sagt alla barn är olika och i slutändan handlar det om att stimulera och utgå från sitt barns förmågor och nyfikenhet. Det som jag tycker är det problematiska i hennes fall är att hon är väldigt envis och driven och det kan ställa till en del i vardagen.Din pojke är duktig och det är bara att forsätta leka fram kunskaper, men man ska även inte glömma bort deras svaga sidor.
    Wow vilken tjej {#lang_emotions_smile} Melvin ljudar oxå alla bokstäver i alfabetet men han kopplar det automatiskt till bilder mer än till hur själva bokstaven ser ut. Så han säger tillexempel Mmmmm, som i morot och så vidare. envisheten känner jag absolut igen men det finns det ju många barn som är. Han va även tidig i språkförståelse och men sen i uttalet. Detta beror på att han är öronbarn och har antagligen inte hört helt som man ska fram tills han va ca 2år.  Det är vad BVC säger i alla fall, däremot va de fashinerade över hans kommunikationsförmåga och sätt att tänka och ställa frågor. Intrassant är det i alla fall och ja jag kommer def uppmuntra hans färdigheter. Fantastiskt att din tjej redan räknar matte på den nivån!
  • Jamaka

Jag visste faktiskt inte att särbegåvningar även omfattade extrema idrottsliga prestationer utan trodde att det var mer intellektuella förmågor man avsåg. Det kanske är den gamla definitionen som tog sikte på IQ-kvot som jag tänkte på när jag skrev tidigare inlägg.

Dock så menar jag fortfarande att begreppet särbegåvning inte har att göra med blöjfrihet eller hur tidig man är med att börja gå. Det är olika från barn till barn och har inte med begåvning att göra.

• Mård

Det finns en bok av Eller Winner(tror hon hette så) om detta ämne. Tror den heter Begåvade barn. Väldigt itressant läsning. Även för föräldrar som har normal begåvade barn, hur man ska uppmuntra och leda sina egna barn.

Särbegåvade barn är ju framförallt barn som lär sig saker otroligt snabbt utan vuxen vägledning eller drillning. Tror att de flesta kan lära sitt barn att läsa väldigt tidigt med rätt träning med det är inte särbegåvning. Särbågåvning är när ett barn har en otrolig iver att behärska sitt område att det nästan blir till en besatthet. Det är alltså barnet som driver på inlärningen inte någon annan vuxen.

Sen finns det otroligt få som är generellt särbegåvade, ofta kommer särbegåvningen med normal inlärning på andra områden eller som även ofta är fallet med inlärnings svårigheter inom andra områden.

Som Jamaka skriver har man förut bara tyckt att särbegåvning bara omfattar akademisk begåvning. men att man nu inte ser någon skillnad. Utan särbegåvning som benämning även gäller te.x. konst musik och idrott.

• Bobbenn

på Fl finns det bara underbarn ju

22/3-08 föddes mitt livs stora kärlek.
Svar på tråden Har jag ett särbegåvat barn?