• skattsessan

Hur många nyanser av vitt finns det?!

Vi håller på och bygger hus och ska snart bestämma oss för tapeter och färg. Kakel är klart och alla andra val såsom kök och golv m.m.

Vi har tänkt att måla vitt och sedan ha ett par fondtapeter. Vet att 0502-y är en vanlig "vit" färg, men jag tycker den går lite för mycket åt det gula hållet (hatar gult).
    Så nu har jag tittat på en färg som heter 0500-n som är helt vit. Har nästan bestämmt mig helt för den men surfade runt lite på nätet och ser då att folk skriver att dörrar, lister och fönster är 0502-y!!!

Kommer mina dörrar, fönster, lister se gula ut eller är det något man inte ens tänker på?

Ni som har målat 0500-n hur upplever ni ert hem? Alla andra får naturligtvis oxå svara

• Svar på tråden Hur många nyanser av vitt finns det?!
  • Åsa Lund

Normalt sett har man 0500-n som takfärg, den är riktigt vit och kan kännas kall.

Vi har målat vårt vardagsrum med en nyans som kallas "Mio mandel". Fråga i färgaffären, de vet nog NCS-nummer för den.

• Ari Gold

Obruten vit är nästan aldrig snygg, den ger ett kalt och kallt intryck. Det finns tusentaals nyanser av vit och man kan välja en nyans med ganska mycket färg i och ändå få en färg ssom upplevs somm vit.

De flesta färgproduccenter har provkartor med olika blanndade vita kulörer som de rekommenderar som bra kulörer på vägg.

Svar på tråden Hur många nyanser av vitt finns det?!