Tips på lättlagad mat!
Har ni några bra tips på lättlagad mat till 1,5 åring och studernade hemma mamma som måste ha smidig mat att fixa hemma på lunhen? Det går även bra med lite halvfabrikat. Har idetorka nämligen:)!
Har ni några bra tips på lättlagad mat till 1,5 åring och studernade hemma mamma som måste ha smidig mat att fixa hemma på lunhen? Det går även bra med lite halvfabrikat. Har idetorka nämligen:)!
Jag skulle göra storkok på helgen och bara värma på lunchen.
Köttfärssås, kycklinggryta, falukorv i ugn, korv stroganoff, fisksoppa...
Annars gillade jag "Kinamix" när jag var liten. Det är Ris, ärtor, majs och paprika och finns i frysdisken. Man värmer med lite vatten och lite smör och steker lite korv till.
Pasta och köttbullar/prinskorv funkar ju alltid.
Se till att alltid ha plockgrönsaker hemma (tomater, gurka...), så är det lätt att komma ihåg att servera grönsaker till (vilket jag annars glömmer).
Min sons favorit är en sorts pastagratäng, kan förberedas och stå i kyl...
Koka pasta (vilken sort som helst) motsvarande 4 port.
Strimla och stek 400 g falukorv (eller kassler el annan korv)
Koka upp 4 dl mjölk med 1-2 msk smör/flytande margarin, tillsätt ett par msk idealmjöl och 2-3 stora matskedar pesto
Lägg pastan i ugnsfast form, lägg på korven och slå sist såsen över. (Så här långt kan du förbereda)
Strö över lite riven ost och gratinera i 225 grader ca 15-20 min (så det får lite färg och blir genomvarmt)
Minipizzor med tex runda bröd, tomater, champinjoner, skinka och riven ost. Pålägget är ju helt valfritt och barnen kan få annan plockmat vid sidan om som tex majs, gurkbitar osv.
Jag har en 6 månaders, men hon älskar fiskpudding, kokt potatis och skirat smör, mosat så klart. Det samma gäller min kompis skolbarn, så det verkar vara poppis barnmat. Enkelt att göra, gott och nyttigt. Mycket mer fisk än fiskbullar. När jag äter den själv brukar jag steka den i olivolja för yta.