• solgumman

mjölkersättning

Hej!
    Det verkar som om min lilla tjej på 1 månad inte blir riktigt nöjd när hon snuttar på kvällen. Att hon inte blir riktigt mätt liksom. Hon vrider sej och grejjar efter ett tag och det verkar som om det inte kommer tillräckligt med mjölk, som motsvar hennes önskemål.
    Så jag och min man funderar ifall vi ska ge henne nappflaska med mjölkersättning på kvällen oxå innan hon ska sova. Då kanske hon blir nöjdare??

Är det nån som känner igen detta och har löst det på nåt sätt? Kanske på det sättet vi tänkt??

• Svar på tråden mjölkersättning
  • SABL

Efter 3 veckor började vi märka att Ludvig inte blev nöjd, han började sova dåligt - vaknade efter korta stunder och ville äta, blev arg och ledsen vid bröstet och sög antingen väldigt länge (timmar) eller 5- 10 minuter och skrek sen.

Vi testade ge ersättning en kväll och han sov 3!!! timmar i sträck. Nu är han 6 veckor och nu räcker inte min mjölk ens till amningen dagtid (och vi har verkligen kämpat, ammat och pumpat och ammat för att öka) men det blev en plåga till slut för oss alla tre, så nu äter han ersättning hela dagarna och beroende på hur mycket jag lyckas pumpa ut under dagen 1-2 mål bröstmjölk.

• frukarlssonn

Min dotter har ett större matbehov på kvällar/nätter, så hon får ersättning efter amningen innan hon ska sova. Testa o se, för oss blev det mkt bättre

♥ Olivia 090610 ♥
  • Eskimo

Vår dotter är 5 veckor och jag har märkt att hon inte alltid är nöjd efter jag ammat henne så vi ger lite ersättning ( NAN1) på förmiddagen och kvällen innan hon skall sova och då har hon sovit ca 4 timmar i sträck! plus att hon blivit mycket lugnare och inte "bråkar" vid bröstet. så prova! men ge lite i taget så han vänjer sig vid smaken av ersättningen och så att magen hänger med! mitt tips!

• norrlandsflicka

Vår son på 6 veckor har vi fått ge ett mål med ersättning till natten då han blir så arg och frustrerad. När han fått ersättning så blir han lugn och sover bra och klarar sig på bröstmjölk de andra målen.

• Pst

Hur myket gav ni vid de första tillfällena då? Vår lilla skrutta tycks inte heller bli helt nojd på kvällarna...

• SABL

Som utfyllnad efter amning ca 45 - 70 ml, ett helt mål ca 135 ml.

• kattis b

Men amma alltid först.
    Min dotter får ersättning när hon är nytuttad och inte är nöjd. Då blir hon nöjd, och håller sig på bra humör längre. Men mestadels ammar hon.
    Hon brukar sova mellan 23 och 10, med ett matuppehåll runt tre och ett vid sju.
    Men förbered dig på några veckor med strulig mage hos bebis.
    Lycka till. :)

• frukarlssonn

När min dotter va en månad gav jag runt 100 ml. Men börja hellre försiktigt, för det är mastigare än bröstmjölk o de kan kräkas lite i början innan de vänjer sig.

♥ Olivia 090610 ♥
  • DreadOn

Min pojke är 5 veckor och ibland känns det som att han ligger vid bröstet mest hela tiden och är ändå inte nöjd. Har fått reda på av BVC att det troligtvis är för att mjölken inte rinner till lika lätt, kan vara pga stress (det finns nästan alltid tillräckligt med mjölk i brösten).
    Han är för det mesta en väldigt glad pojke så man märker snabbt när något inte är som det ska. Förra veckan gav jag honom mjölkersättning vid 2 tillfällen som sista utväg, det är ju hjärtskärande när en lilla kärlek gråter, vilket gjorde att han gick nästan upp 500g på en vecka!!! Herregud tänkte jag! Och fick jätte dåligt samvete, men BVC försäkrade mig om att det inte var så farligt, men det bästa är att fortsätta låta bebisen ligga vid bröstet, för annars så kan det hända att man inte produsera lika mycket mjölk längre. Mjölkersättning ska vara en sista utväg som ex när bebisen har kräkts upp all mjölk och man inte har något kvar att ge. Sa jag får väl bara bita ihop och försöka att inte stressa över det.

• solgumman

Hur ger ni extra mjölken?? Flaska eller kopp? Snuttar era bebisar sämre efter dom har fått testa flaska?

• frukarlssonn
    solgumman skrev 2009-09-03 16:27:02 följande:
    Hur ger ni extra mjölken?? Flaska eller kopp? Snuttar era bebisar sämre efter dom har fått testa flaska?
    Jag har gett flaska från förtsta början (fem dar gammal) och hon har tagit bröstet lika bra ändå.
    ♥ Olivia 090610 ♥
Svar på tråden mjölkersättning