• semlan2009

Bästa hormonfria preventivmedlet!

Vill bara tipsa alla er därute som inte trivs med att äta hormoner av olika anledningar om att det finns ett kanonbra alternativ som heter cervixpessar!
    Jag ahr haft problem i en massa år och har aldrig funkat bra med hormoner (och ja, jag har provat ALLT. Spiral, plåster, p-ring, p-stav, p-piller av olika sorter, mini-piller, p-svamp, traditionellt pessar, kondom, femidom...) och testade nu senast vanligt pessar som jag fick skav och urinvägsinfektion av. Nu fick jag tipset om cervixpessaret femcap, och det funkar jättebra!

Så ni där ute som funderat på att testa det, gör det! Det är mycket mindre än och känns inte lika mycket som ett vanligt pessar, är mer miljövänligt än kondomer, kan sitta inne länge och är hygieniskt.

Det funkade jättebra för mig! Helt klart värt ett försök för er som inte vill leva med bieffekter från hormoner...

• Svar på tråden Bästa hormonfria preventivmedlet!
  • Lillspöket

Reklam. Ge dej nu.

Och till alla er som läser detta: Femcap är säkert inte farligt, men det är tämligen otestat. Och enligt det test som faktiskt gjort är det, som preventivmedel betraktat, ganska uselt. Risken att bli gravid minskar med sisådär sjuttiofem procent. Så vill du inte ha fler barn (just nu) skall du nog välja något annat.

För här får du ganska taskiga odds.

• semlan2009

Nej du, säkerheten är bra mycket högre än så! Senaste testerna har visat på över 92% vilket faktiskt blir högre än det för vanligt pessar... Kolla in studier som gjorts på femcap så kan du läsa dig till pearlindex.

Visst är säkerheten lägre än med hormoner, men har man biverkningar från hormoner så är ett något lägre index ändå värt det...

• SVejsan

www.femcap.com/clinician-protocol.php

Man kan inte bygga statistik från ett så litet urval som 85 personer! Som de "senare" testerna gjorts på.
    Första varianten var det ett större urval och där fick de fram att det var drygt 80 procents säkerhet.

Jag skulle som man aldrig acceptera en så låg skyddsprocent som 92%, (självklart beror det väl på om och hur man är skapt) men vet man att det är skyddet är idealt Innan man har en graviditet på halsen?)

• elkan

Jag använder en ägglossningsdator som preventivmedel och det har fungerat jättebra. Fick tipset av en väninna.

Väntade med att köpa först för den var lite dyr men shit va nöjd jag är nu.
    Jag köpte den på naturafemme.se
    Har bara använt den i ett halvår...någon som har använt den längre?
    Vägde mellan den och Persona men den här kändes säkrare.

Om någon har erfarenhet så skriv gärna!

• Anonym

Nej 85 pers är inte en tillräckligt stor studie, men som med alla hormonfria p-medel så får man ju anpassa efter hur ens kropp funkar.

Jag använder t.ex. kondom under dagarna runt ägglossning, mest för att lindra min egen oro över att bli gravid.

Jag tycker fortfarande att det är värt den något lägre skyddsprocenten då jag haft såna enorma problem med hormoner och deras biverkningar.

Sen tror jag att många vaggas in i en falsk säkerhet kring hormoners säkerhet, de har ju andra risker som ex. ofrivillig barnlöshet etc. Och hur ofta har man inte varit med om att kondomen spricker..? Säkerhetsprocenten säger inte allt, och den höga säkerheten på p-piller stämmer ju inte för alla, är man ex kraftigt överviktig eller ahr en orolig mage så sjunker procenten rejält...

• christianstad

Ack så lessen jag blir när någon går på den säkra perioden. Om Ni går efter ägglossnings klockan hur länge kan Din killes spermier leva då???? Hr Ni testat det rent kliniskt menar jag. Vi använde den säkra perioden länge men vårt senaste barn skulle inte kommit så snabbt tänkte vi. Min älskade kunde säga på minuterna när hennes ägglossning var för det kände hon så tydligt. Men se vi trodde att spermierna kunde leva 2-3 dagar men se efter 7 dagar blev hon gravid. Ja efter 7 dagar för se mina rackare kunde leva i 8 dagar vilket i och för sig är mycke ovanligt. Vi har en kompis som är barnmorska och hon frågade varför jag inte steriliserad mig i stället för vi ville inte ha mer än max fyra barn.
    Så jag steriliserade mig, vilken lättnad det varit och så underbart sexlivet blev när vi inte behövde oroa oss alls längre. Något jag klart rekommenderar alla och det påverkar inte negativt alls snarare tvärt om för nu behöver man aldrig vara rädd göra sin älskade gravid.
    Skulle det sen bli så idiotiskt att förhållandet tar slut eller man ågrar sig och vill få fler barn så är en lika enkelt ingrepp och jag kan skaffa fler barn.
    Man slipper kladd med spermiedödande salvor eller skum, inga kondomer som kan gå sönder och framför allt inga otrevliga hormoner som ev kan påverka kroppen negativt eller förstöra för fiskarnas förmåga bli "gravida"
    :)ett underbart preventivmedel alltså.

• semlan2009

Jo det skulle förstås vara idealiskt att sterilisera, men vi vill ju ha barn så småningom.

Nej säkra perioder litar jag inte på alls, därav pessar eller kondom (eller både och) så att man inte behöver oroa sig.

• ZXC

Annars kan ni sluta att ha sex...

• Anonym (Gumman)

FemCap är faktiskt ett väldigt bra preventivmedel. Eftersom man kan sätta in FemCap så lång tid innan själva samlaget, så är det också betydligt större chans att man är skyddad än om man ska upp och få tag i en kondom när man redan är igång.
    Inte känns den heller.
    Vet flera, inklusive jag själv, som använder FemCap och de är supernöjda.
    Och det senaste jag hörde om p-piller är att det nu är så många som slarvar att där är den reella Pearl Index siffran 6, vilket då kan jämföras med FemCap 7, 6 där glömska också ingick. Den lägre siffran gällde en försöksmodell av FemCap som visst aldrig kom ut på marknaden om man nu läser noga.
    Vill man att det ska vara ännu säkrare så använder man den alltid och på rätt sätt.
    Och till skillnad från t ex hormoner slipper man alla tråkiga och farliga biverkningar, Det är fler än vad jag trodde som fått tex blodpropp och en 16 årig tjej dog i år efter tre månaders p-piller intag. Men det är ju inte så kul att bli deppad eller tappa lusten heller.
    Istället för säkra perioder finns den mycket bättre och framforskade Billingsmetoden/ Naturlig familjeplanering www.familjeplanering.se Man kan kombinera med FemCap. Detta är inte reklam utan tips till dem som inte har nån bra metod just nu. FemCap är dessutom använt i tio år, så det är ju ingen ny grej direkt.
    Finns inga 100% säkra metoder alls, men Femcap är i alla fall 100% säkert för hälsan!

• Siphra

Tillägg. Använder man Femcap som man ska är den mycket säker. Men om det skulle hända nåt så man upptäcker när man tar ut den att den satt fel eller om man ndå hade samlag utan att ha satt in den, så ska man använda akut p-piller som "nödutgång" Se till att ha hemma, eftersom de är säkrare ju snabbare man tar dem. och en ny sort Ellaone?som tyvärr är receptbelagd är mycket bättre än den sort som finns utan recept.
    fast bäst om man kommer ihåg FemCap, men ibland är ju livet oberäkneligt.

• Siphra

Nej, härlig sex mår man bra av, hormoner inte.

• Anonym (Gumman)

En till kompis har skaffat FemCap nu. Hon och hennes kille är supernöjda!

• Anonym
    Lillspöket skrev 2009-09-03 12:28:21 följande:
    Reklam. Ge dej nu.Och till alla er som läser detta: Femcap är säkert inte farligt, men det är tämligen otestat. Och enligt det test som faktiskt gjort är det, som preventivmedel betraktat, ganska uselt. Risken att bli gravid minskar med sisådär sjuttiofem procent. Så vill du inte ha fler barn (just nu) skall du nog välja något annat.För här får du ganska taskiga odds.
    Aha, så om man vill tipsa om ett relativt okänt preventivmedel som inte innehåller hormoner så är det automatiskt reklam? Att det sen finns en massa nöjda femcap-användare där ute är förstås irrelevant?

Säkerheten är fullt jämförbar med den reella säkerheten av p-piller som ofta glöms, kondomer som går sönder och vanliga pessar som inte fungerar ok.

Visst, en risk att bli gravid finns alltid, men det enda helt säkra är ju avhållsamhet. Kanske inte ett kul alternativ när man älskar någon...
  • Siphra

Nu är det ju så att många som inte vill ha hormoner inte har nåt preventivmedel alls. Och då är det ju bra att ha lite annat att välja på. Och här tipsas alltså om flera hormonfria metoder: Milex/ contragel grön, Femcap/ Contragel grön, Billingsmetoden (NEJ det ÄR inte samma som säkra perioder), kopparspiral, Femidom och kondom. Och igen -vasektomi eller kvinnlig sterilisering( för dem som VET att de inte vill ha fler egna barn), olika datorer och om man ammar finns det regler för att använda amning som säker p-metod.
    Och Lill-spöket. Vad är det för säkerhet på kondomer, som rekommenderas ständigt?
    Och reklam, vad är alla väntrum på ungdomsmottagningen och alla andra mottagningar fulla av, jo reklam för hormoner som läkemedelsföretag tjänar miljarder på. Alla de ovan uppräknade metoderna tjänar ingen i princip nånting på.
    Och alternativet, att bli ofrivilligt gravid är inte alls så roligt. Och vilka får betala ev aborter???? Över en tredjedel av alla aborter, görs av nån som redan gjort en abort. Alltså inte har ett fungerande p-medel.Och för de som drabbas av biverkningar? Vad kostar det att rehabilitera en strokedrabbad kvinna? Vad kostar det att rena vårt vatten från hormoner? ( för mycket, därför gör man inte det...)
    Varför ska man inte få tipsa om något man har upptäckt är bra?

• SVejsan

Man brukar säga 98% säkerhet om man använder kondom, så det torde ju vara mycket bättre än andra hormonfria-alternativ OCH dessutom skydd mot sexuellt överförbara sjukdomar. Och går de sönder så är det ju tämligen lätt att förstå att man kan använda akut p-piller, dessutom troligen lättare att märka när detsker än om något slunkit in några simmare "bakom"en Femcap" ...

www.kondom.nu/farbrorolle.asp&qacategoryid=7&subcategoryid=32&qaid=15243

Har det alltså kommit ett storskaligt kliniskt test där man kunnat räkna ut ett statistiskt belagt procenttal på säkerheten . 85 personer i en testgrupp är inte tillräckligt stort urval.

Att marknadsföra detta för folk med siffror utan stort statistiskt belägg som kan innebära att det blir fler ofrilliga graviditeter än med kondom.

Svar på tråden Bästa hormonfria preventivmedlet!