• zatori

Hur gör man en omvårdnadsstatus?

Ni som har läst eller läser kursen Omvårdnad, får mer än gärna ge mig tips och hjälp på traven då jag verkligen har fastnat!
    Jag läser till undersköterska på distans, vilket innebär att det endast blir plugg hemma. Då kan det ibland vara svårt när man fastnar och inte har någon att bolla med. Nu ska jag då göra en omvårdnadsstatus på en kvinna som heter Ebba. Jag har läst om hur man gör men har ändå fastnat totalt! Hur ska jag gå vidare? Tar tacksamt emot tips!

• Svar på tråden Hur gör man en omvårdnadsstatus?
  • 83Lovika

Kommunikation] Kommunikativt status.
    [Kunskap/utveckling] Behov av information och undervisning. Egenvårdsmotivation.
    [Andning/cirkulation] Aktuella symtom, andnöd, hosta, ödem, cyanos, perifer kyla, stödstrumpor.
    [-bltr] Skriv blodtrycket först på raden. Sittande/liggande/stående. Typ av manschett/mätare. Puls.
    [Nutrition] Måltidsvanor, nutritionsproblem, aptit, törst, midjemått.
    [-BMI] Vikt/längd2
    [-vikt] Ex: 79 kg
    [-längd] Ex :179
    [Elimination] Inkontinens, trängningar, förstoppning, diarré.
    [Hud/vävnad] Torrhet.
    [Aktivitet] ADL. Funktionsförmåga och begränsningar. NYHAklass. Fysisk aktivitet. Aktiviteter i dagligt liv.
    [-motion] 1-3 1: låg aktivitet. Huvudsakligen stillasittande fritid, 3 timmes motion.
    [Sömn] Sömn och vila.
    [Smärta/sinnesintryck] VAS 0-10, ex smärta 8.
    [Sexualitet/reproduktion] Sexuell dysfunktion.
    [Psykosocialt] Känslor och relationer. Sjukdomsupplevelse.
    [-alkohol] Centiliter starksprit/v.

hittade infon när jag googlade på omvårdnadsstatus Vips.
    Det är vips modellen vi använder oss av, ni kanske har nån annan.
    Vart är det du har kört fast? =) Kanske kan hjälpa mer då hehe

• Svea1974

Omv status=hur mår patienten nu?

• Svea1974

Ps alla sökord ska inte vara med utan de som du bedömer ha relevans.

• zatori

Tack så mycket för hjälpen båda två! :)

Jo, det jag har kört fast med är egentligen hur jag ska göra för att liksom göra en omvårdnadsstatus. Jag har redan en historia om en kvinna som heter Ebba och man får veta lite om hennes bakgrund och sjukdomsbild. Det jag liksom inte förstår är hur man ska omvandla hennes historia till en omvårdnadsstatus. Det är så jävla svårt när man inte har någon att diskutera med. Har förvisso min lärare som jag kan maila, men orka...
    Vi använder oss också av vips.

Svar på tråden Hur gör man en omvårdnadsstatus?