• Zeraphia

    Vilka vinterskor? Viking, kouma, ecco, superfit?

    Hej!

    Jag funderar över vinterskor till barnen, de kommer i vinter vara 2,5 och knappt 5. Vi går på en uteförskola och vistas även privat mycket ute i naturen, detta innebär att jag ställer höga krav på skorna. De ska hålla temperaturen även om det blir -15 och de ska vara vattentäta - men givetvis också sköna att gå i.

    Vi har tidigare använt Viking och är faktiskt nöjda, men funderar ändå på tex. superfit. Superfit har jag köpt två par sandaler var till killarna som verkar oerhört sköna men som också är riktigt bra kvalitet på, och snygga. Någon som har erfarenheter av riktigt bra vinterskor? Isf tar jag mycket tacksamt emot dessa!

    Vill man tipsa om andra märken går det givetvis bra, det är en djungel jag ger mig ut i varje höst

    Tack på förhand!
    Emma


    ~ 090807 vigdes jag och min älskade Michael! ~
  • Svar på tråden Vilka vinterskor? Viking, kouma, ecco, superfit?
  • April Mamma

    Bra tråd =)
    Har haft samma tanke ang skor till sonen som också går på en uteförskola...har tänkt köpa viking men det kanske kommer andra bra förslag här =)

  • Zeraphia

    Hehe

    Ja, jag arbetar ju själv på samma uteförskola och med tanke på att jag har stl 36-37 kan jag själv kanske köpa skor från barnavdelningen


    ~ 090807 vigdes jag och min älskade Michael! ~
  • kristinah

    superfit är vattentäta, lätta och bra ner mot -10 tycker jag, sen är de nog lite kalla
    Har hört liknande om ecco

    Vi har haft superfit pch tycker de är bra

    Men i år testar vi kavats extreme-stövlar.

  • April Mamma
    Zeraphia skrev 2009-09-01 19:47:55 följande:
    Hehe Ja, jag arbetar ju själv på samma uteförskola och med tanke på att jag har stl 36-37 kan jag själv kanske köpa skor från barnavdelningen
    Ja, det kan du nog =)

    Hur funkar det att jobba på samma ställe som man har sina barn?
  • Zeraphia

    Vi har testat kavat - de är alldeles för kalla tycker jag.
    Viking var vattentäta och varma, smidiga dessutom.
    Superfit är jag nyfiken på eftersom deras sandaler var så ruskigt bra...

    April mamma: Det funkar faktiskt jättebra! Det är otroligt att få ha barnen med sig om dagarna när de är så små. Jag hade aldrig kunnat lämna bort dem för att vara pedagog på en annan förskola - no way. Det är underbart skönt att komma till jobbet, vara med dem och deras kompisar hela dagen och sedan gå hem och veta allt om deras dag. Jag får verkligen dela de första åren fullt ut med dem, och jobba! Det är perfekt för mig, jag klättrade på väggarna av att gå hemma men vill ändå få vara med mina barn

    Sen kan det givetvis vara tufft med trots, arga barn och annat, men det är så himla skönt att ha goa kollegor som faktiskt får betalt för att OCKSÅ ha mina barn delad börda du vet


    ~ 090807 vigdes jag och min älskade Michael! ~
  • kristinah

    nej - är kavat kalla?

    Min stora tjej som är världens fryslort om fötter och händer.
    Inte ens med extra raggisar?

  • Zeraphia

    Min stora kille klagade aldrig på att han frös, hade dem när han var 2,5 år. Däremot var han kall om fötterna trots ullstrumpor/funktionsstrumpor. Det beror givetvis också på hur mycket ni är ute, och i vilka temperaturer.

    När de hade viking (det hade båda två förra året) hade de tunna bomullsstrumpor i även när det var -10 eftersom de blev för varma annars... Kanske borde jag köra på viking igen? Men samtidigt är jag ju ruskigt nyfiken på superfit!


    ~ 090807 vigdes jag och min älskade Michael! ~
  • Kathrine

    Vi har under två vintrar haft dubbel uppsättning av vinterskor till våra barn. Ett par viking och ett par Friends från COOP. Jag kan ärligt säga att dem är lika bra håller värmen och stänger ute fukt. I år har jag redan köpt vintestövlar. Det blir nu bara skor från Friends . Kostade bara 199 kronor paret nu nedsatt med 150 kroonor. Vikingskorna kostade kring 800 .

  • Zeraphia
    Kathrine skrev 2009-09-01 20:13:06 följande:
    Vi har under två vintrar haft dubbel uppsättning av vinterskor till våra barn. Ett par viking och ett par Friends från COOP. Jag kan ärligt säga att dem är lika bra håller värmen och stänger ute fukt. I år har jag redan köpt vintestövlar. Det blir nu bara skor från Friends . Kostade bara 199 kronor paret nu nedsatt med 150 kroonor. Vikingskorna kostade kring 800 .
    Intressant! I vilka temperaturer har ni varit ute? Vått/torrt? Hur länge har ni varit ute?
    ~ 090807 vigdes jag och min älskade Michael! ~
  • Miss Lau

    Jag gillar nog superfit bäst, tycker de är lätta och smidiga och eftersom jag har ett par själv vet jag ju hur de känns

    Annars tycker jag även om Kavats stövlar som är enkla att ta på och av, och mina barn har aldrig blivit kalla om fötterna i Kavat. Viking tycker jag är för tunga och klumpiga och Ecco köper vi nog aldrig igen (vi brukar köpa Eccos sommar och höst/vår skor men vinterskorna var en stor besvikelse).

Svar på tråden Vilka vinterskor? Viking, kouma, ecco, superfit?