• fiolen

Situps och ryggövningar?

Jag är lite tveksam till vissa övningar på aerobics och jympapass ifall de kan vara skadliga vid graviditet. Hur gör ni andra som tränar?

När man ligger på mage och lyfter huvud och armar för att träna svank och rygg. Bör denna övning undvikas? Jag har än så länge liten mage och känner inget obehag av övningen.
    Situps, kan sådana övningar bli påfrestande för fostret? Även här känns inget obehag eller konstigheter, men man är ju lite fundersam och rädd att plåga lillen.

• Svar på tråden Situps och ryggövningar?
  • Mamma 80

Rygglyft som du beskriver är inget problem så länge det inte känns obehagligt för magen...du kanske kan fråga instruktören om alternativa rörelser sen när magen börjar puta.

Sit Ups kan du göra tills de mittersta magmusklerna börjar separera, detta komme du att känna då man får in ett par fingrar mellar musklerna (spänn magen när du ligger på rygg, o känn med fingertopparna strax nedanför naveln)...

Jag gör fortfarande sit ups och är i v.23...

Lycka till!

• Mamma 80

Glömde o skriva att bebisen mår absolut inte dåligt av detta, bara din kropp som tar stryk om du gör 'fel' övningar så att säga:) Men du kommer att känna när det säger stopp!

• Teil

fiolen: Jag är bara i v 6(5+0) men ändå kan jag tycka att det är obehagligt attligga på mage och göra rygglyft. Vissa dagar går det bra men vissa dagar sämre, så det gäller ju att känna efter själv. Jag gör rygglyft och situps så länge jag inte känner nåt obehag..

I vilken vecka är du?

• 1malle

Min syster gick på gym till v.36 o hade inga problem
    Enda kruxet kan vara om man stärker sina bäckenbottenmuskler alltför mycket..då kan det ta längre tid vid förlossningen....
    Min gym ledare har fått snittas 3ggr pga detta...
    Allt är ju generellt...så länge man mår bra så är det ju bara o träna på...

• fiolen

Jag är i vecka 18 och det känns inte obehagligt att göra övningarna. Jag brukar dock inte göra dem lika länge som övriga i gruppen för säkerhetsskull. Tack för era svar, de gjorde mig lugnare och det utan oro blir det roligare att träna.

• Ia 75

Man behöver ju inte ligga på mage för att träna ryggen. Jag står på alla fyra och sträcker ut höger respektive vänster ben om vart annat. Svanka inte. Skönt!
    Är i v 30

• fiolen

Tack för tipset jag ska följa ditt exempel istället. Brukar även byta ut några situps mot att ligga med knäna uppdragna och höja rumpan och spänna den. Det känns som en bra övning.

• Mamma 80

1malle--det är väl lite si o så med det du skriver. Det har skrivits om att vältränade personer, med starka muskler har lättare att koppla av i sina muskler under en förlossning och därmed får en lättare förlossning, men visst, kan man inte sin kropp 100%-igt och inte kan slappna av, ja, då finns det ju en risk att det lir snitt pga detta...men hellre att vara för tränad än att inte träna alls, kroppen återhämtar sig ju snabbare ju mer man tränat innan, det är vetenskapligt bevisat:)

• 1malle

Mamma80:
    jag skrev.....kan vara.....inte att det är så.....

• doktorC

jag har köpt en bra bok som heter "from baby to bikini"
    den innehåller övningar man kan göra om magmusklerna delar på sej och ett program för att komma igång efter förlossning. där hävdas förresten att det inte stämmer att vältränade kvinnor har svårare förlossningar, tvärtom.
    känns ju logiskt tycker jag, det är väl bra att ha lite muskler att krysta med!

• Mamma 80

doktorC--jag har också köpt den boken, mycket i den är ganska självklart för mig som tränat hela livet...men håller absolut med dig om det här med vältränade o förlossning:)

Svar på tråden Situps och ryggövningar?