• Fiviva

Kan man vara allergisk mot kyckling? eller är det laktos?

Jag skulle nog rösta för att hon borde vara laktos allergiker.

Det här är tredje gången min 1åriga dotter spyr som en gris.
    Första gången så vet jag inte alls vad hon ätit. trodde det var magsjuka.
    några timmar senare mådde hon fint igen och sprang om kring.

andra gången så kom hon hem från dagis. började bara spontankräkas konstant from kl 14 till 17. då hon somnade av utmattning. kl 18 var hon pigg och på benen igen.
    Då hade de ätit kyckling på dagis.

Idag mådde hon bra, hade fått skinksås på dagis åt lite kyckling hemma.
    till efterrätt fick barnen glass hon ytterst lite ev en halv dl.
    Några timmar senare vi läggdags 1900 började hon kräkas igen.
    Man riktigt hör hur det vänder sig i magen.

Jag har aldrig hört någon som varit allergisk mot kyckling så jag skulle nog mer rösta på laktos iom att vi hade inte börjat med ren mjölk hemma innan hon började på dagis, och jag antar att dom ger det som måltiddryck.
    Men idagens läge blir man inte förvånad om det skulle vara möjligt att vara allergisk mot kyckling. så därför frågar jag..

ursäkta mitt svammel.
    börjar bli lite trött.
    Inte alltid lätt att vara ensam med två barn när dom är sjuka.
    Imorgon blir det att ringa läkaren för prover.

• Svar på tråden Kan man vara allergisk mot kyckling? eller är det laktos?
  • Annelis Mamma

Heej !!

Det kan vara kyckling, det verkar ju som ganska rejäla allergisymtom, risken när de kräks är ju att det de inte tål passerar halsen en andra gång.
    Men gå och be dem ta prover samt pricktest.
    Lycka till !!

• MissLillan

visst kan man vara allergisk emot kyckling! det låter ju mer troligt eftersom hon lär äta nått med laktos/mjölk varje dag.

• Fiviva

får ringa imorgon och förhoppningsvis tar det inte hundra år.

• Neko

Man kan vara allergisk mot kyckling, i så fall är det vanligt att man är allergisk mot ägg också.

Laktosintolerans brukar väl inte ge så kraftiga symptom? Kanske mjölkproteinsallergi i sådana fall om det nu är mjölken.

Kan ju också vara någon magsjuka kanske? Ibland går den över på några timmar på så små barn.

• Fiviva

ägg har hon aldrig ätit, vägrat ta emot.
    I maten har hon fått men det är väldigt lite ägg på mycke mat tex biffar.

Har inte heller hört det reaktionen på laktos. snarare att dom blir dåliga i magen.

Magsjuka kan jag nästan utesluta det här handlar om säker 2-3 veckor emellan och inget direkt mer dålig i magen än vanligt.

• Tant Blå

För att helt ändra inriktning; kan det vara ljumskbråck? (dock vanligare hos killar). Då kan man spy som en gris utan anledning och när bråcket går tillbaka slutar det. Så var det med vår kille.

• Fiviva

usch det lät inte trevligt...

varvar mellan datorn och henne. sen en stund finns det inget kvar att kräkas. bara knallgult slem.
    hon somnar och ropar och grinar strax innan hon spyr så hon känner det innan. hinner precis lyfta ut henne på en handduk.

• 7of9

Man kan vara allergisk mot kyckling, eller fågel rättare sagt. Vi har en i släkten som är det, och även min sambo har svårt att äta kyckling, han får tokont i magen och ibland kräks han t.o.m, väst är det om den är stekt. Försök uteslut kyckling HELT en tid så märker du...

• Fiviva
    7of9 skrev 2009-09-02 13:54:29 följande:
    Man kan vara allergisk mot kyckling, eller fågel rättare sagt. Vi har en i släkten som är det, och även min sambo har svårt att äta kyckling, han får tokont i magen och ibland kräks han t.o.m, väst är det om den är stekt. Försök uteslut kyckling HELT en tid så märker du...
    Den var tyvärr stekt igår..
  • Juleljus

Hej! jag har inboxat dig! det kan vara både kyckling och mjölk....
    Vi har en tjej som lider av denna typen av allergi. Det heter FPIES.

• Juleljus

ursäkta mitt korta svar här i tråden, men jag måste tyvärr logga ut nu,
    tjingeling!

• KTO

Jag är allergisk mot kyckling bl a. Även min syster är det .

• Idril

Hur yttrar sig kycklingallergi? Ni som vet. Min dotter (snart ett år) har problemmage, får väldigt lätt gaser, förstoppning och magknip. På sistone har jag tyckt det verkar som hon får förstoppning och gaser av just kyckling. Hon tål ägg, men är känslig mot torsk, får magsmärtor av det.

• Miralicia
    Idril skrev 2009-09-03 23:38:57 följande:
    Hur yttrar sig kycklingallergi? Ni som vet. Min dotter (snart ett år) har problemmage, får väldigt lätt gaser, förstoppning och magknip. På sistone har jag tyckt det verkar som hon får förstoppning och gaser av just kyckling. Hon tål ägg, men är känslig mot torsk, får magsmärtor av det.
    Om hon inte riktigt tål fisk så kan det vara därför som hon reagerar på kyckling. konventionellt uppfödda kycklingar utfodras i de flesta fall med fiskfoder under första veckan och då kan det finnas kvar små rester i kycklingköttet.
    Prova att ge majskyckling i stället då de kycklingarna har en mer lågallergen foderdiet än konventionella kycklingar och se om det blir någon skillnad.

I de flesta fall där man reagerar på kyckling så beror det på det foder som kycklingen åt under sin uppfödning och som lämnat små proteinrester kvar i musklerna, dvs köttet. Såväl fisk, spannmål, ägg, soja och andra baljväxter är vanligt förekommande i kycklingfoder.
  • Miralicia
    Fiviva skrev 2009-09-01 21:10:56 följande:
    ägg har hon aldrig ätit, vägrat ta emot. I maten har hon fått men det är väldigt lite ägg på mycke mat tex biffar. Har inte heller hört det reaktionen på laktos. snarare att dom blir dåliga i magen. Magsjuka kan jag nästan utesluta det här handlar om säker 2-3 veckor emellan och inget direkt mer dålig i magen än vanligt.
    Ang matvägran med ägg - jag vet att det finns flera här inne som upptäckt en del av sina barns allergier genom att barnen vägrat att äta vissa födoämnen. Dvs de har valt bort själva eftersom de märkt att de mår dåligt av det. Så bara en tanke att ha i bakhuvudet med äggen framöver.
  • Fiviva

åhh så mycke enklare det hade varit om hon varit bara lite äldre och kunnat göra sig något så när förstådd

• Fiviva

Det känns kanske lite elakt.
    Men jag har ringat in dom dagar det är kyckling på dagis och blir det samma effekt dessa gånger så blir det att ta henne till en läkare och få det utrett.
    Men just nu känns det inte som om vi har tillräckligt med kött på benen.

Eller hur tycker ni att jag ska gå till väga?

tänkte för mig själv att hon har ju ätit kyckling som barnmatsburk....
    men hon ratade snabbt barn mat åt det max en månad sen fick jag börja laga eget.
    och under de få gångerna så har hon faktiskt kräkts av kyckling burkmaten med.
    Har inte skänkt någon tanke på det iom att hon var så liten och precis börjat äta fast föda.

Har en prematur pojke sen tidigare som kräktes rätt mycke under sitt första halvår.
    så det var inget jag reflekterade över.

• Piff o Puff

Jag tycker du skall kontakta en läkare! Ring VC eller BVC och beskriv vad som har hänt. En kostallaergi som ger så här dramatiska symptom skulle jag ta på allvar. Mina småttingar fick ordentliga utslag på händerna och runt munnen när de åt ägg första gången och när vi ringde VC tyckte de att vi skulle komma in direkt för säkerhets skull. Lilltjejen visade också att hon inte var så pigg på den maten, men dum som man är så trugar man ju en del.

Hoppas det ordnar sig och att ni hittar orsaken!

• Fiviva

Senaste tiden har hon varit jätte prickig runt munnen men jag har trott att det varit förkylningen

• Eevy

Misstänker att min son oxå reagerade på kyckling för ett tag sedan. Han är jättesvår då det gäller mat så det är därför bara en sorts burkmat som går hem någorlunda. Men så provade jag en som innehöll kyckling och några timmar senare kaskadkräktes han på exakt samma sätt som då han vid ett tillfälle tidigare fick i sig skummjölk (han är mjölkallergiker). Maten med kyckling innehöll i övrigt samma ingredienser som burkmaten jag brukar ge i vanliga fall men jag tyckte att det kändes så konstigt om det skulle va kycklingen, bra att veta att man faktiskt kan va allergisk mot det trots allt.

Svar på tråden Kan man vara allergisk mot kyckling? eller är det laktos?