• Cinnamoon

Studietids-SGI någon som vet?

Är gravid och har BF 8 december. Studerar heltid men jobbar extra ibland på kvällar/helger och på lov och tjänar kanske 80 000 per år före skatt på detta. Enligt försäkringskassan så ska man kunna få en SGI som baseras på denna inkomst:

"Om du studerar och samtidigt arbetar vid sidan av studierna, eller under lov, kan du få en SGI som baseras på din inkomst under studietiden. Det kallas för studietids-SGI. "

Det står dock inget om hur den beräknas, någon som vet eller har erfarenhet av studietids-SGI??

• Svar på tråden Studietids-SGI någon som vet?
  • lia76

Du ska ha jobbat i sammanlagt 240 dagar (dvs 8 månader) för att få en höjd SGI, om nu inte jobbet kommer fortsätta efter föräldraledigheten, då kan man få höjd SGI fast man inte jobbat 8 månader.

Men sen beror det på hur mycket man tjänar också och hur stor skatten dras.
    Men tror att en årslön på 80.000 inte ger någon höjd SGI.
    Kanske med några kronor.
    Mest troligt hamnar du på lägsta, dvs 180kr/dag

Men det kan du få mer svar från FK om

De brukar räkna 80000*0.80*0.97
    Sen skatt på det osv.

Här finns där du kan skriva in uppgifter så får du en preliminär uträkning av din FP
    www.fk.se/nav/5a5ef4aeec1b3e105d90857f1eeb29da

Älskar min familj
  • Cinnamoon

Jo fast så beräknas ju den "vanliga" SGIn. Här står det ju att om man jobbar extra under exempelvis lov så kan den inkomsten ge en SGI (och jobbar man bara under lov så kommer man ju aldrig upp i 240 dagar eller tillräcklig hög inkomst för att få en vanlig SGI) .

• Mummy

Har du jobbat något innan studierna?
    Annars kommer du få lägsta, då du måste tjäna en del över 80.000 för att ens höja några kronor/dag

• Eshack

Här hoppar jag gärna in!! Har oxå kört fast på förs kassans hemsida...

Jag har liksom TS jobbat under studietiden, både på lov och i terminerna. Skulle tro att jag jobbat sammanlagt en bra bit mer än 240 dagar under min studetid som pågått sedan HT03.

Lönen har under denna tid klättrat en hel del uppåt, dessutom mycket OB-tillägg mm. Jag antar att man räknar ut ngt snitt på inkomsten.

Innan studierna jobbade jag mer än 240 dagar, betydligt lägre lön mot nu. Detta är ju dessutom 6 år sedan...

BF är ca 24/1, 2 v efter jag slutat plugga och jag är då "arbetslös" (antar att jag höggravid måste rulla in på AF och anmäla mig som arbetslös första dagen efter skolans slut:) )

Nu undrar jag: Hur räknas då mitt SGI? På de minst 240 dagar jag arbetat under studietiden eller de 240 innan jag började plugga??

Så jag antar att jag och TS har ungefär samma frågeställning, skillnaden är väl att jag just slutat studierna när ebisen kikar ut...

• Mummy

SGIn är bara skyddad i 5 år. Din SGI kan räknas på det du tjänat under det senaste året. Vad tjänar du/per?

• Eshack

Men ligger den inte och vilar under studietiden (den SGI som i så fall skulle baseras på det jag jobbade INNAN studierna..)?

Kommer i år kanske upp i någonstans 150-180 000 samtidigt som studierna då...men absolut inte några 240 dagar i år, men gott och väl 240 under studietiden.

Förvirrande...

• Cinnamoon

Ja jag blir inte klok på det här. För läser man informationen angående studier och SGI så står det i stort sett bara det som jag citerat ovan. Inget om 240 dagar eller hur mycket man måste tjäna per år. För om det gällde samma sak för studenter som för övriga så vore det ju helt onödigt att skriva så över huvud taget...

• Eshack

Såg att det inte fick vara en enda dags glapp mellan jobb och studier, dvs om jag var ledig den sista veckan innan jag flyttade utomlands för att börja plugga raderas de 240 dagarna??!! Jag skulle anmält mig som arbetslös? Hur sjukt får det bli?

Ja, det här återstår att se, men blir jäkligt sur om jag hamnar på lägsta nivå som jag kämpat de sista 6 åren, pluggat heltid och jobbat varje sommar, varje påsk, varje jul och dessutom kvällar och helger samtidigt som studierna....

Ni som varit i samma sits, berätta gärna, jag har anmält mig till infoträff på FK men fanns ingen tid för mitten av oktober...

• Eshack

puff puff,

ingen i liknande situation här som först jobbat, sedan pluggat+jobbat och sedan fått barn, eller kanske en fkhandläggare :) ?

• Mummy

Ja den ligger vilande. Men bara i 5 år. Sedan nollas man och då räknas din FP ut efter vad du tjänat det sista året. Och för att du ska få mer än 180 kr/dag måste du ha tjänat över 80.000/år före skatt.

Svar på tråden Studietids-SGI någon som vet?