• enlitenbitkaka

Berätta om Sodastream/Wassermax!!

Blivit hyffsat beroende av bubbelvatten! Alltid avskytt det förut, nu kan jag knappt dricka vanligt vatten längre. Blir i snitt 2st 5cl flaskor om dagen. Vore ju enormt mycket bättre för ekonomin om jag köpte en Sodastream eller Wassermax. Men har egentligen noll koll så har en del frågor;

* Jag vill inte göra drycker som kan jämnställas med cola, fanta osv utan fräscha som motsvarar Loka, Ramlösa osv. Går det? Med bara smak - ingen färg eller sockersliskig smak.

* Kan man välja om man vill ha små eller stora bubblor?

Berätta gärna vad du är nöjd och missnöjd med också!

Vill du kika in hos mig? Hojta till så fixar jag det :)
  • Svar på tråden Berätta om Sodastream/Wassermax!!
  • drömhus

vi har en soda stream och är grymt nöjda. Vi dricker bara vattnet naturellt eller ev med någon av de smaker som gör smaksatt mineralvatten, ej läsk. Antalet bubblor kan du styra beroende på hur många gånger du trycker fram pruttandet, men storleken? Det vet jag inte.

Mitt tipa är att köpa flera extraflaskor för att kunna lägga i kylen och ta med till ex jobbet. Och att köpa en extra kolsyretub på en gång så slipper du vara med om att det tar slut när du är som mest sugen.

• enlitenbitkaka

Vad bra det lå¨ter Så det finns smaker som ger klart "ramlösavatten" och inte färgad "dricka"?

Vill du kika in hos mig? Hojta till så fixar jag det :)
  • Teskedsmamman

Vi har en sodastream och gör bara bubbelvatten, vill ungarna ha lite smak ibland så blandar jag i vanlig saft.

Storleken på bubblorna kan du inte bestämma men du kan ju bestämma hur kraftigt kolsyrat du vill ha det... kanske det som är storleken (?)

Vi betalade ungefär 300-500 kr för 60 l bubbelvatten (beroende på om det var 50 cl eller 1½ l flaskor), nu betalar vi 89 kr för samma mängd... Och inte en enda pantflaska!

Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • Dundermamman

Vi gör aldrig läsk med vår sodastreamer, däremot blir det väl ungefär 4 flaskor vatten om dagen!
    Vill vi inte ha vattnet naturellt så droppar jag i pressad citron el. lime från en sån där plastbubbla som finns i varuhusen för 4-5:-

Vi har haft sodastream i 6 år och kan inte tänka mig att börja bära flaskor från affären längre!

Nya kattungeplaner...jag vet vad jag vill...undra om katterna är med på det?
  • Liba

Sodastream är GUD!

Jag brukar pilla ner lite färsk frukt eller bär i flaskan, så blir vattnet naturligt smaksatt.

• melamikaela

Vi är riktigt nöjda med vår sodastream. Brukar droppa i lite citron, så blir det väldigt gott och uppfriskande

• skorpionen80
    enlitenbitkaka skrev 2009-09-01 22:26:13 följande:
    Vad bra det lå¨ter Så det finns smaker som ger klart "ramlösavatten" och inte färgad "dricka"?
    Ja, alla smakerna finns ju på hemsidan. Men jag tror att de innehåller socker. Dubbelkolla för säkerhets skull. Annars kan man ju själv lägga i lite fruktsaft.
  • Sverker

Det jag är missnöjd med är att när jag köpte min Sodastream så skulle en kolsyrepatron ingå i köpet enligt deras hemsida. När jag kom hem och packade upp maskinen så låg det nåt skumt licensavtal med i paketet. Där står det att det fortfarande är Sodastream som äger kolsyrepatronen! Inte jag, trots att jag betalt den!! Jag har bara rätt att använda den i max 5 år, sen måste jag lämna tillbaks den !!???
    Men det värsta är att jag inte får lämna den för byte mot annat än en Sodastream. Fast t.ex. AGA kolsyrepatroner passar precis lika bra och brukar vara minst en tia billigare att byta ut (89 på OKQ8 mot oftast över en hundring för Sodastream).
    Jag får heller inte fylla den hos någon annan än Sodastream om jag hittar någon som kan det (har hört att det finns "piratfyllare" även i Sverige, någon som vet???)
    Men det törs man väl inte göra, även om det skulle vara halva priset. Då riskerar man väl att bli stämd av Sodastream, suck.
    Hur kan det vara så att man inte själv får bestämma över det man köpt???
    Ska fråga vad dom tycker om det här på Konsumentverket.

• Dundermamman
    Sverker skrev 2009-10-28 18:00:31 följande:
    Det jag är missnöjd med är att när jag köpte min Sodastream så skulle en kolsyrepatron ingå i köpet enligt deras hemsida. När jag kom hem och packade upp maskinen så låg det nåt skumt licensavtal med i paketet. Där står det att det fortfarande är Sodastream som äger kolsyrepatronen! Inte jag, trots att jag betalt den!! Jag har bara rätt att använda den i max 5 år, sen måste jag lämna tillbaks den !!??? Men det värsta är att jag inte får lämna den för byte mot annat än en Sodastream. Fast t.ex. AGA kolsyrepatroner passar precis lika bra och brukar vara minst en tia billigare att byta ut (89 på OKQ8 mot oftast över en hundring för Sodastream).Jag får heller inte fylla den hos någon annan än Sodastream om jag hittar någon som kan det (har hört att det finns "piratfyllare" även i Sverige, någon som vet???)Men det törs man väl inte göra, även om det skulle vara halva priset. Då riskerar man väl att bli stämd av Sodastream, suck.Hur kan det vara så att man inte själv får bestämma över det man köpt???Ska fråga vad dom tycker om det här på Konsumentverket.
    Jag byter mina hos El-kedjan och där är det valfritt att välja mellan sodastream´s eller aga´s patroner!
    Jag har även köpt till en extra så jag alltid har en ny att byta med!
    Vår 10:e skogiskull föds vecka 44
  • SVejsan

Vad säger ni om den miljöpåverkan transporterna ger som det blir när man skickar kolsyrepatronerna till och från Tyskland, transporterna av maskinerna från tillverkningsställena i Israel och Kina. Lägg sedan på ev smakextrakts transporter (samt att dessa smakextraktsflaskor inte är av PET-typ...

gd.se/konsument/1.94684

Varför inte överväga att köpa ett närproducerat vatten som kanske är bättre för miljön? Eller tom att dricka.... Kranvatten?

• Choklad och Nötter

Samma här. Är toknöjd med våran sodastream. Vi gör bara bubbelvatten, ibland med lite citron. Supergott!

• Sverker

Galet förstås att skicka patroner med lastbil till Tyskland för återfyllning. Även om det inte på långa vägar påverkar lika mycket som att skicka vatten med lastbil. Betänka att en patron räcker till cirka 60 liter och att en tom väger cirka 0,8 kilo, en fyll ca 1,3. Det betyder att det är 60 gånger så belastande att transportera vatten jämfört med patron. Under förutsättning att transportsträckan är densamma förstås.

Mycket av lågprisvattnet som säljs kommer faktiskt också från Tyskland, t.ex. det som finns på Lidl.

Bäst vore förstås om det fanns återfyllning i Sverige!

Googlade på "kolsyrepatron återfyllning i Sverige". Gissa vad? Det finns nu ett företag som gör just detta. Vikingsoda heter dom, www vikingsoda.se. Jag ska i alla fall börja fråga efter deras kolsyra nu !!

• Sverker

Galet förstås att skicka patroner med lastbil till Tyskland för återfyllning. Även om det inte på långa vägar påverkar lika mycket som att skicka vatten med lastbil. Betänka att en patron räcker till cirka 60 liter och att en tom väger cirka 0,8 kilo, en fyll ca 1,3. Det betyder att det är 60 gånger så belastande att transportera vatten jämfört med patron. Under förutsättning att transportsträckan är densamma förstås.

Mycket av lågprisvattnet som säljs kommer faktiskt också från Tyskland, t.ex. det som finns på Lidl.

Bäst vore förstås om det fanns återfyllning i Sverige!

Googlade på "kolsyrepatron återfyllning i Sverige". Gissa vad? Det finns nu ett företag som gör just detta. Vikingsoda heter dom, www vikingsoda.se. Jag ska i alla fall börja fråga efter deras kolsyra nu !!

• M Y L F

Vi har 2 sodastream och den dyrare varianten har börjat att spruta över vatten när man kolsyrar. Det är väldigt irriterande. Sedan när jag bytte in en patron härom veckan hos coop så fick jag en Aga patron och den kostade 99 kr att nu byta ut. Vet inte om dom generellt höjt priset, men jag har innan betalt 89 kr för sodastreams patroner. Skall nog fråga nästa gång. Jag var för stressad förra gången.

Annars är jag väldigt nöjd. Wasserman fanns knappt på hyllorna när vi köpte våran sodastream så det märket vet jag inget om. Fast jag tycker att deras design är snyggare.

Svar på tråden Berätta om Sodastream/Wassermax!!