• lilla snuttan

Hur ger man alvedon till bebis?

Nu har min lilla på 7 mån fått feber men jag vet inte hur jag ska ge henne flytande alvedon. Kan man blanda den i ex välling eller ska man ge den för sig? Det var så länge sedan min store var sjuk så jag har faktiskt glömt hur jag gjorde när han var liten...

• Svar på tråden Hur ger man alvedon till bebis?
  • Nahla

Finns någonting som heter doseringsspruta tror jag,finns att köpa på apoteket! :)

• Mia m Rasmus

Vi brukar ta och ge från hans matsked

• Moomin

haha..jag kommer ihåg hur mamma gjorde när jag och mina syskon var sjuka...hon mosade tabetterna i sylt ..yack ;) Tur att det finns flytande nuförtiden

• LisaS

Medicinspruta är det bästa på små tycker jag. Sätt den i mungipan och spruta in.

• joh99

Min son dricker upp alvedonen utan problem, verkar gilla smaken.
    Tandläkaren sa åt oss att ge honom lite vatten efter då det kan vara socker i...

• Tina79

Funkar det inte så finns ju stolpiller oxå, det använder vi.

• Amorella

Om du redan har köpt så kanske inte detta hjälper, men det finns ju också stolpiller ("suppositorier") som man helt enkelt stoppar upp i stjärten. Det kan vara lite enklare.

• L2K

Antingen försöker du ge i en vanlig "mugg" eller så skaffar du en medicinspruta på apoteket. Man får med en speciell pip till flaskan då med.

• Rebekka

Här kommer rekomendationer från en liten sjuksyster...
    Jag rekomender att du köper suppar istället alltså stolpiller... mycket enklare och smidigare och då vet man att de har fått i sig rätt dos för risken finns ju att de spotta ur en del av det flytande alvedonet.
    Men ge inte febernedsättande p.g.a. febern så länge den inte är runt 40 grader annars så ge alvedonet i värkstillande syfte. Febern måste nämligen få göra sitt i kroppen för att bekämpa infektionen och det kan vara jobbigare för barnet att gå igenom svettningar och frysningar i samband med att febern stiger och sjunker när man ger febernedsättande än att ha feber i sig.
    lycka till

• Alle

Jag tycker att supparna var de bästa när dottern var liten. Lätta att få på plats och inget tjafs.

• mammamamma

Vi gav stolpiller, jag tycker det verkar enklare. Annars har jag hört att en medicinspruta är det enklaste om man vill ge flytande.

• lilla snuttan

Tackar för alla tips och råd! =)

• mirresmamma

Det finns också bra medicinskedar på apoteket, de är formade mer som mått än som skedar och jag tyckte att de var jättebra.

• Marie L

Supparna är toppen! Fick själv äta mycket alvedon som liten eftersom jag var öronbarn och minns fortfarande hur äckligt det var. Men lillen verkar inte störas ett dugg av supparna annat än just precis när man "stoppar in" den.

Svar på tråden Hur ger man alvedon till bebis?