Har era autistiska barn kramper?
Hej!
Jag har ett bonusbarn som är autistiskt, hon är 11 år och i söndags hände nåt fruktansvärt. Efter vi hade ätit lunch blev hon väldigt dåsig, hennes pappa trodde hon var trött efter maten och lade henne på sin säng för att vila. Jag och min dotter på 2 år lade oss i vårt sovrum för att sova middag. Pappan till flickorna (min sambo) åkte iväg för att tvätta bilen och han sa till mig att hans dotter sov. Efter en stund vaknade jag, gick ut i vardagsrummet och satte mig vid datorn för att spela lite. Dörren till mitt bonusbarn rum var stängd, det var tyst därinne men efter en stund hörde jag henne därinne, hon har speciella ljud för sig när hon blir ensam. Tänkte inte så mycket på det men efter några minuter hör jag ett konstigt rosslande. Trodde det först var katten som skulle spy men nåt kändes fel och jag gick fram till flickans dörr. (Har en hörselskada som gör att jag har svårt att lokalisera ljud). När jag öppnade dörren låg hon på sin säng med kramper, helt borta var hon. Jag sprang fram till henne och lyfte upp flickan, hon var blå om läpparna. Nånting (ej spyor) kom ur munnen på henne. Jag tänkte vad fan är det som händer??? Fick inte nån kontakt med henne, rosslandet fortsatte, så jag ringde SOS Alarm och sa att de måste skicka en ambulans fort. Sen ringde jag hennes pappa och skrek att jag inte fick liv i henne (fick ju panik), han måste komma hem. Höll upp hennes huvud och paratade med henne, vanliga färgen på läpparna kom tillbaka så hon fick syre men annars var hon borta. Plötsligt blev hon tyst, stirrade på med med livlösa ögon och jag trodde hon skulle dö i mina armar. Så började rosslandet igen, samtidigt kom min dotter upp och stod och stirrade på oss. Ringde syrran och bad henne komma o hjälpa mig med lillflickan. Jag var så panikslagen, grät hysteriskt när syrran kom men hon lugnade mig och sa att hon andas, det är bra. Strax därpå kom hennes pappa och ambulansen. Hon fick kramplösande och de tog henne till sjukhuset. Hon vaknade upp i ambulansen, hade tydligen brottats lite med ambulansmannen (klarar ej att vara fastbunden). Nu mår hon bra, vi har fått kramplösande medel ifall det händer igen. De har oxå scannat hennes hjärna och nu väntar vi på svar. Detta har aldrig hänt förut, men läkarna tror att kramperna är symptom på nåt, de i sig är ingen sjukdom. Kan vara brist på nåt, järn, vitaminer eller det som jag tror sömn. Hon sover väldigt lite, ibland inte alls. Hennes pappa vill inte ge henne nånting för att hon ska få sova, men jag sa till honom att det kanske är dags, om det ger såna här reaktioner. Har era barn råkat ut för detta? Detta skrämde i alla fall skiten ur mig, trodde hon skulle dö för mig i mina armar.