• Callina

Hjälp med liten lättskött FIN buske :-)

Mitt ex har två rabatter på sin tomt, ca 12 meter långa och 1 meter breda. I dag växer det en salig blandning i dessa rabatter. Pioner, rosor, någon sorts blåklocka? samt några buskar som slagit skott av "misstag" . Pioner är underbara, men om man inte bryr sig om dom så ligger dom över gången i flera månader och det ser bara för jävligt ut rent ut sagt. Så jag ska ta dit en kille, som födelsedagspresent (från mina barn {#lang_emotions_smile}), som ska gräva upp pionerna och rensa rabatterna ordentligt. Jag funderar då på att han ska få plantera några lättskötta buskar av mindre storlek som man inte behöver klippa, inte för dyra som ska pryda rabatterna. Några förslag?
  • Svar på tråden Hjälp med liten lättskött FIN buske :-)
  • Ingela på Fröst

Hej
    Sjysst present! Jag har några heta tips... i min trädgård så har jag några återkommande inslag och en är Kornellen. Det finns en som heter Korallkornell som är grym... året runt! På sommaren har den jättefina silvriga blad och på vintern så är det de röda kvistarna som är grymt snygga blickfång. Sedan så måste man väl alltid se till att bråka på buskarna lite, man vill ju inte att de ska ta över helt. Men Kornellen så tar man bara bort de ädlsta kvistarna/stammarna någon gång på våren när det passar.

Om du vill ha lite komplement så köp en smällspirea, diablo, och sätt bredvid... och som en liten underplantering så kör funkia eller jättedaggkåpa. Funkian finns i många olika färger men kör någon som är riktigt grön. Vips... en färdig rabatt som kommer att bli supersnygg och lättskött.

Det kommer lite fler artiklar om detta i november på bloggen gardenfordummies.blogspot.com

• Callina

Hmm nu när jag läser mer om korallkornellen så blir det nog så att jag kanske planterar den hemma hos mig i stället och inte hos mitt ex. Han ska nog inte ha något som man ändå måste beskära så pass mycket. Eftersom han INTE gör det, därav att det ser ut som det gör idag {#lang_emotions_laughing} Som jag förstår det kan den bli väldigt bred. Det är är två rabatter med en gång mellan som man måste kunna gå på utan att den blir igenväxt

• Jesster

Dvärg-rosenprakttry är fin, inte så stor och kräver typ ingen omvårdnad. Fantastiska blommor på försommaren/sommaren.

Den som söker han finner - www.google.se
  • Fåret Shaun

Annars min favorit löjtnadshjärta

Undra vilken väg denna bebis kommer ut? Tror det blir via naveln
  • VIXIE

Exochorda "The Bride": Liten pärlbuske .Vid soligt läge, ett Amerikanskt blåbär tex Darrow vacker buske med goda blåbär på sensommaren,vacker höstfärg,Clethra alnifolia: Konvaljbuske vit eller rosa,doftar underbart när den blommar i juli-sep ca 1-1,5 m.Euonymus alatus "Compactus" vingad benved.Liten kompakt buske ca 1-1,5 m med otrolig karminröd höstfärg,stammarna är vingade.
    Istället för att gräva upp pionerna ge honom ett par pionstöd i tex pil,ska du
    flytta pioner är det viktigt att de grävs ner på samma djup som innan annars strejkar de.
    Lycka till!{#lang_emotions_laughing}

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • LiW

Men måste det vara buskar då? Det är ju jättesnyggt med jättedaggkåpa och funkia precis som någon tidigare föreslog. Eller i kombination med stora nävor som blommar hela säsongen i princip. Plantera sedan något litet uppstammat dvärgträd om du vill få lite höjd. Tex en japansk dvärgpil, eller en hängsälg, eller hängkaragan eller något annat smått . Japansk lönn är ju också kanonfin med sina röda fäger. Det beror ju på hur pass höjd man vill ha. En låg rabatt skulle jag plantera med japansk lönn med funkior i silvergrå och vitbrokiga färger. En lite högre med japansk dvärgpil och näva, klargrön och vitbrokig funkia under. Gulblommande nunneört är också tacksam att ha som undertäckare. Frösår sig och blommar sent på säsongen med fina gula blommor.

Svar på tråden Hjälp med liten lättskött FIN buske :-)