• Skarpa

Alkoholfri öl/vin till barn

Tycker du det är okej att låta ett barn (vi kan ta en femåring, bara för att ha något att utgå från) dricka öl och vin utan alkohol? Och då menar jag "dricka" som att dricka till maten eller istället för läsk/saft om hen vill det. Inte bara smaka en klunk.

Alla tiders fenomen: åka cykel utan ben!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Alkoholfri öl/vin till barn
  • avocadomacka

Ser inga fördelar i att lära sitt barn gilla smaken av öl och vin?

Är det för att barnet inte ska ha svårt att anpassa sig sedan i tonåren eller?

• Skarpa
    avocadomacka skrev 2009-09-02 09:36:16 följande:
    Ser inga fördelar i att lära sitt barn gilla smaken av öl och vin? Är det för att barnet inte ska ha svårt att anpassa sig sedan i tonåren eller?
    Vad gör det om barnet gillar smaken av öl och vin om det inte är alkohol i?

Är det värre än att barnet gillar smaken av läsk och alkoholfri cider? (Eftersom det ju finns alkoläsk och alkoholhaltig cider).
  • Sencha

Det var en intressant fråga! Jag är inte helt säker på vad jag tycker - eller snarast är jag inte helt säker på att min spontana känsla är väl motiverad...

För spontant tycker jag det känns... märkligt. Onödigt att vänja sig vid dessa smaker så tidigt - då borde det bli lättare att börja dricka "äkta vara" senare (och därmed för tidigt).

Men kanske är det bara överdrivet att tänka så. Läskliknande alkoholfri cider serverar nog många ganska tidigt, om än inte så tidigt...

(Så skönt att jag inte tror att jag behöver ställas inför problemet. Jag tror inte att min femåring skulle tycka det var gott, nämligen.)

0401 & 0807
  • Skarpa

Oj!

Trodde inte att folk var så negativt inställda till det när de tinte var någon alkohol i! Jag är visst den enda som tycker det är okej hittills

• avocadomacka
    Skarpa skrev 2009-09-02 09:37:44 följande:
    Vad gör det om barnet gillar smaken av öl och vin om det inte är alkohol i? Är det värre än att barnet gillar smaken av läsk och alkoholfri cider? (Eftersom det ju finns alkoläsk och alkoholhaltig cider).
    Men tyvärr är det väl öl, vin o sprit som dominerar bland ungdomar - lättare att få tag i? Dessutom så har de en väldigt karaktäristisk smak som de flesta inte gillar direkt. Bättre om barnet dricker fanta som barn. Tycker jag iaf.
  • Skarpa
    avocadomacka skrev 2009-09-02 09:42:20 följande:
    Men tyvärr är det väl öl, vin o sprit som dominerar bland ungdomar - lättare att få tag i? Dessutom så har de en väldigt karaktäristisk smak som de flesta inte gillar direkt. Bättre om barnet dricker fanta som barn. Tycker jag iaf.
    I de kretsar jag känner till är det alkoläsk och cider som är mest populärt.
  • avocadomacka
    Skarpa skrev 2009-09-02 09:43:30 följande:
    I de kretsar jag känner till är det alkoläsk och cider som är mest populärt.
    Mm, växte upp på landet... Mest hembränt, öl o vin... åldrarna 13-16 år. Sedan fick man nog tag i vad man ville.
  • Trynträ

Nej eftersom det alkoholfria öl och vin som säljs inte är alkoholfritt. Det är alltid en viss procent alkohol i. Lika med cider. Finns dryck med ciderkaraktär istället som smakar precis som vanlig cider.

• Trynträ
    Skarpa skrev 2009-09-02 09:40:07 följande:
    Oj!Trodde inte att folk var så negativt inställda till det när de tinte var någon alkohol i! Jag är visst den enda som tycker det är okej hittills
    Fast det är alkohol i även om det står alkholfri. 0,5 % brukar vinet innehålla. Sen betvivlar jag att barn gillar vin och ölsmak. Jag dricker det inte ens som gravid eftersom min bm avrådde ifrån det. Hon avrådde även ifrån vanlig cider och lättöl.
Svar på tråden Alkoholfri öl/vin till barn