Annen81 skrev 2009-09-04 14:21:20 följande:
Hur fick du reda på att din son hade reflux? Vi har varit hos flera läkare men de har inte ens gjort en ordentlig utredning på min dotter utan avfärdat hennes problem som kolik och att det är bara att vänta ut.
Vad har din dotter för problem/symtom?
Min son hade mycket kaskadkräkningar, trots detta gick han upp i vikt. När han var 3 månader och kolik skriken började avta så märkte jag att han låg och svalde mycket fast han inte hade ätit något. Och när han på och svälja som mest så skrek han som att det gjorde ont.
Min sons kolik bestod av ont i magen, han bettedde sig på ett specielt sätt när han hade kolikperioden, han åt mjölkfritt för att lindra koliken.
Jag pratade med en barnläkare (inte de läkare på BVC) och vi fick komma till honom och när vi var där så började sonen "svälja" och läkaren sa direkt att det var ett täcken på reflux (hade aldrig hört det förut, fått veta i efterhand att min mormor hade reflux, reflux är till viss del ärftligt) så han fick gaviskon som han skulle ha innan maten och det blev bättre under en period för att sedan bli sämre igen så då fick han Losec utskrivet och hans kräkningar avtog tillsmammans med medicinering.
Min dotter på 3 månader har oxå reflux, en svårare variant en storebror hade.