• lerumstessan

Hur blev det när koliken gick över?

Min dotter har kolik och är nästan aldrig nöjd. Hon kan inte ligga själv, vill inte ligga i famnen eller på axeln när det är som värst och bara skriker och gnäller.  Hon äter bara typ 50 ml och slår sedan undan flaskan. Nu börjar det lätta lite och hon ler med hela ansiktet ibland ( underbart att se när mn haft en bebis som varit missnöjd så länge) och har i alla fall ett längre sovpass på natten 4-5 tim.

Men hur blev det för er när koliken gick över med sömn, mat osv?

Ally är snart 3 mån.

~¤~Ally 090617~¤~
  • Svar på tråden Hur blev det när koliken gick över?
  • Fotavtryck

Min son hade kolik, men det avhjälptes mycket med hjälp av miniformdroppar.
    (åkte till landet och glömde dom hemma. märkte direkt skilnad när vi kom hem igen)

3 månadre och 1 dag sa det *poff* så var det borta. underbart. Dock hade han varit glad på dagarna och sovit bra. Det var bara på kvällen det var bökigt. Men efteråt kunde han ligga på en filt på golvet o vara hur nöjd som helst. till och med att han somade där av sig själv. Rena himmelriket var det.

Men för min kompis gick det inte över. Satt i tills han var 6 månader. Men då gick dom på akupunktur vilket hjälpte en hel del.

• Liiii

Med tanke på att hon äter så lite åt gången hur är det med vikten och har ni funderat över om inte skrik attakerna kan bero på mjölkallergi?

Lukas 070530, Linnea 090613
  • Inna I

Min dotters kolik försvann drastiskt när jag gått över till mjölkfri kost. På två dagar såg magen normal ut (ingen luftballong längre) och efter 2,5 vecka slutade hon skrika. Det tog med andra ord sin tid att få bort all mjölk, men sedan dess har vi levt ett otroligt häftigt liv!

Vi pratar ofta om tiden förr och efter kolik. Hennes kolik försvann ju strax före hon var 3 månader. Vi har ett helt annat barn! Det är nästan smärtsamt att se bilden på henne eller ännu värre se filmklipp. Koliktiden kommer jag aldrig att glömma, men dock gav det oss en värdefull lektion i hur man njuter av varje dag som är bra!

Hälsningar från en mycket glad familj!

• Fotavtryck

Till mig sa flera innom våden att det till 99% INTE beror på mjlksocker och protein eller vad allt nu heter.

Så prata med bvc först och prova sempers- eller miniformdroppar först. Oftast så hjälper det och räcker.

Lycka till

• lerumstessan

Hon får ersättning och började med NAN Ha igår som ska vara mot bra om de är allergiska eller så, får se om det hjälper. Hur lång tid brukar de ta innan man ser skillnad i så fall.'

Använder redan minifom och semperdroppar, hjälper inte så mycket tyvärr.

~¤~Ally 090617~¤~
  • Josse B

Hej hoppar också in här om det är ok...
    har en tjej som nu är 2 veckor, och det verkar som att hon har kolik...trodde inte att det var möjligt att det kunde börja så tidigt, men har gjort lite sökning på nätet och det är visst möjligt...
    Har semper droppar samt miniform, dsk sa att jag skulle ta 20 miniform droppar innan ammning och det gör jag..men ser inget reslutat ännu, men det tar väl ett tag innan det börjar hjälpa.
    Men finns det inget annat? ska själv prata med sköterskan när jag ska på bvc nästa vecka, för då ska vi utvärdera..men finns det inget preparat som läkaren kan skriva ut?
    Ni som har haft kolik barn, när nådde de kulmen?

• Fotavtryck

Min son var en månad när han började.

vi blev avrådda att sluta med mjölkproduketer i första hand. Och för oss hjälpte miniform.

Men som jag skrev tidigare så för min kompis hjälpte ingenting annat än akupunktur. Och dom fick heller inga andra råd från bvc eller liknande. Dom slutade oxå med all mjölk men inte det heller hjälpte.

Som tur är så är det sällan det blir så tufft som för dom.

Man får helt enkelt prova sig fram med olika metoder. Byta rytiner, hitta en bra tröskel osv. Se till att man får avlösning så man inte står där själv natt efter natt. Det orkar ingen i längden.

Ner med barnet i vagnen på med MP3 spelaren i öronen o gå eller rulla.

• Blåsippan84

hejsan!! det kallas ju 3 mån kolik.. mn har läst att det e som värst mellan v 6-8.. och det stämde på vår pojke.. han skrek nästan alltid då han var vaken från att han var 2 v.. då han var 8 v skrek han hela kvällen så min sambo, jag å min mamma fick turas om att bära honom då vi var på besök hos henne.. två dagar senare var han mycket nöjdare å hade inte alls lika ont i magen... efter det har det klingat av mer å mer.. e idag 3 mån å 1 v.. å e en mycket nöjd liten grabb.. men hört att det kan dröja längre än 3 mån innan koliken försvinner..

• Liiii

Har hon några uppstötningar, sväljer hon mycket fast hon inte fått något att äta?

Min son hade svår kolik och behandlades både med mjölkfritt och senare dicykloverinhydroklorid droppar. Senare visade sig det att han hade reflux (omogen magmunn) så han medicinerades med Losec och blev som en helt annan bebis. Reflux brukar i många fall tas för kolik och brukar upptäcklas efter barnet är 3 månader.

• Annen81
    Liiii skrev 2009-09-04 14:01:39 följande:
    Har hon några uppstötningar, sväljer hon mycket fast hon inte fått något att äta? Min son hade svår kolik och behandlades både med mjölkfritt och senare dicykloverinhydroklorid droppar. Senare visade sig det att han hade reflux (omogen magmunn) så han medicinerades med Losec och blev som en helt annan bebis. Reflux brukar i många fall tas för kolik och brukar upptäcklas efter barnet är 3 månader.
    Hur fick du reda på att din son hade reflux? Vi har varit hos flera läkare men de har inte ens gjort en ordentlig utredning på min dotter utan avfärdat hennes problem som kolik och att det är bara att vänta ut.
  • Liiii
    Annen81 skrev 2009-09-04 14:21:20 följande:
    Hur fick du reda på att din son hade reflux? Vi har varit hos flera läkare men de har inte ens gjort en ordentlig utredning på min dotter utan avfärdat hennes problem som kolik och att det är bara att vänta ut.
    Vad har din dotter för problem/symtom?

Min son hade mycket kaskadkräkningar, trots detta gick han upp i vikt. När han var 3 månader och kolik skriken började avta så märkte jag att han låg och svalde mycket fast han inte hade ätit något. Och när han på och svälja som mest så skrek han som att det gjorde ont.

Min sons kolik bestod av ont i magen, han bettedde sig på ett specielt sätt när han hade kolikperioden, han åt mjölkfritt för att lindra koliken.

Jag pratade med en barnläkare (inte de läkare på BVC) och vi fick komma till honom och när vi var där så började sonen "svälja" och läkaren sa direkt att det var ett täcken på reflux (hade aldrig hört det förut, fått veta i efterhand att min mormor hade reflux, reflux är till viss del ärftligt) så han fick gaviskon som han skulle ha innan maten och det blev bättre under en period för att sedan bli sämre igen så då fick han Losec utskrivet och hans kräkningar avtog tillsmammans med medicinering.

Min dotter på 3 månader har oxå reflux, en svårare variant en storebror hade.
  • Annen81
    Liiii skrev 2009-09-05 20:10:01 följande:
    Vad har din dotter för problem/symtom? Min son hade mycket kaskadkräkningar, trots detta gick han upp i vikt. När han var 3 månader och kolik skriken började avta så märkte jag att han låg och svalde mycket fast han inte hade ätit något. Och när han på och svälja som mest så skrek han som att det gjorde ont. Min sons kolik bestod av ont i magen, han bettedde sig på ett specielt sätt när han hade kolikperioden, han åt mjölkfritt för att lindra koliken. Jag pratade med en barnläkare (inte de läkare på BVC) och vi fick komma till honom och när vi var där så började sonen "svälja" och läkaren sa direkt att det var ett täcken på reflux (hade aldrig hört det förut, fått veta i efterhand att min mormor hade reflux, reflux är till viss del ärftligt) så han fick gaviskon som han skulle ha innan maten och det blev bättre under en period för att sedan bli sämre igen så då fick han Losec utskrivet och hans kräkningar avtog tillsmammans med medicinering. Min dotter på 3 månader har oxå reflux, en svårare variant en storebror hade.
    Min dotter verkar besvärad när hon äter och hon ligger och sväljer mellan matningarna så som du beskriver. Hon har också svårt att ligga på rygg och vill helst vara upprätt. Hon kräks ganska mycket också. Undrar om det kan vara reflux?
  • fru2006

Min son har haft det jättejobbigt med kolik. Det försvann väldigt tvärt när jag slutade med mjölkprodukter (jag kör strikt diet och utesluter allt med mjölk, smör, grädde...) Det har verkligen gjort underverk.
    Dessa hysteriska kvällar då barnet skriker så han är genomblöt i svett och kiknar för att han inte får luft... helt plötsligt var det bara borta.

Nu har han fortfarande jobbigt med magen (spyr mycket och mycket sura uppstötningar) + väldigt mycket gaser. (använder minfom-droppar och sempers magdroppar, det kanske hjälper... jag vet inte riktigt)
    Han gråter mycket men är inte längre otröstlig. Däremot har det (trots att koliken är borta) varit väldigt slitigt. Det går inte att lägga ifrån sej honom utan att han blir helt hysterisk... Ska han sova middag så måste man ligga bredvid (annars sover han inte en blund) alternativt att man får bära runt på honom hela dagarna, då kan han oxå slumra till. Ja det har varit riktigt slitigt...

MEN den här helgen har det vänt. Helt plötsligt har jag kunnat lägga barnet på en filt på golvet... han har varit vaken och NÖJD! Helt otroligt! Dessutom har han somnat flera gånger av sej själv. Jag tror inte det är sannt. Just nu ligger han och sover ensam i sin säng. Jag passar på och bara njuter

• fru2006

En sak som jag oxå märkte var att när koliken försvann hade han ro att äta bröstmjölken. Tidigare låg han bara och skrek när han skulle äta, jag trodde då att jag hade för lite mat och gav honom ersättning som gjorde att han fick ännu ondare i magen. Det blev som en ond cirkel. Magen var stenhård och uppsvälld. Men när jag uteslöt mjölkprodukterna blev han mycket mer harmonisk. Nu kör jag mjölkproteinfri ersättning som jag har bara i nödfall. Den är mycket bättre än tidigare ersättning jag gav, men fortfarande lite "hård" för magen. Amning fungerar allra bäst för oss :)

Lillkillen är 8 veckor på måndag... äntligen verkar han må bra!

• Liiii
    Annen81 skrev 2009-09-05 21:25:38 följande:
    Min dotter verkar besvärad när hon äter och hon ligger och sväljer mellan matningarna så som du beskriver. Hon har också svårt att ligga på rygg och vill helst vara upprätt. Hon kräks ganska mycket också. Undrar om det kan vara reflux?
    Det låter som att det kan vara reflux. Tycker du ska vända dig till en barnläkare och beskriva problemen och tala om att du tror det kan bero på reflux.

De tips jag kan ge så här i början är att låt henne sova med höjd huvudända aldrig ligga plant, ge lite mat och ofta istället för större mål, uteslut rapsolja om du har det i ersättningen (det förvärrar kräkningar) mot kräkningar så finns det ett förtjockningsmedel på apoteket som heter Nestargel jag hade det till sonen och använder det nu till min dotter oxå. Finns även en ersättning mot reflux som heter Enfamil AR som finns att köpa på apoteket, man kan få den utskrivet av läkare oxå det blir mycket billigare. Mjölkfri kost kan oxå lindra reflux.
  • Annen81
    Liiii skrev 2009-09-06 20:25:51 följande:
    Det låter som att det kan vara reflux. Tycker du ska vända dig till en barnläkare och beskriva problemen och tala om att du tror det kan bero på reflux. De tips jag kan ge så här i början är att låt henne sova med höjd huvudända aldrig ligga plant, ge lite mat och ofta istället för större mål, uteslut rapsolja om du har det i ersättningen (det förvärrar kräkningar) mot kräkningar så finns det ett förtjockningsmedel på apoteket som heter Nestargel jag hade det till sonen och använder det nu till min dotter oxå. Finns även en ersättning mot reflux som heter Enfamil AR som finns att köpa på apoteket, man kan få den utskrivet av läkare oxå det blir mycket billigare. Mjölkfri kost kan oxå lindra reflux.
    Tack för tipsen. Ska testa och se om det hjälper annars ska jag uppsöka ytterligare en läkare och se om man kan få hjälp.
Svar på tråden Hur blev det när koliken gick över?