Brukar göra smörgåstårta med Juliakaka (alt. Hönökaka) istället för formfranska, det blir saftigare och matigare. Har inget exakt recept, det går att anpassa fyllningen som man vill men "stommen" är (till en stor tårta som räcker till 8 väldigt hungriga och kanske 12 normalhungriga):
2 förp Juliakaka
1 liter gräddfil
Fyllningsförslag (jag brukar göra en hög tårta med fem lager bröd, så man får ju såklart kolla hur många brödbitar man får med sig i förpackningen)
1 bit kassler (ca 150 g) + ca 1 dl mjukost + 1 liten burk ärtor och morötter
1 förp bredbar leverpastej och bostongurka
2 burkar tonfisk, en halv finhackad rödlök som fått ligga i vatten en stund för att dra ur den värsta styrkan, majonäs, dill
4 hackade ägg och kaviar
Fyllningarna gojsar man ihop och tillsätter gräddfil så att dom blir ganska kladdiga, runt 2 dl per fyllning brukar vara lagom som riktmärke
Dekorerar med:
1 burk skagenröra, blandat med någon dl gräddfil
1 burk färdigskalade räkor
ett par ägg
grönsaker efter smak
Gör gärna någon dag i förväg så den får stå till sig. Vill du inte blanda för mycket fyllningar så går det ju att välja en eller ett par och göra en lägre tårta eller ha samma fyllning i flera lager. Dekoreringen kan man ju också variera, själv är jag inte så förtjust i ost eller skinka men galen i skaldjur...
Åh, nu blev jag grymt sugen på smörgåstårta ju! Får fixa en till helgen...