• Malin103

Snälla behöver hjälp med smörgåstårta!!!

Hejsan.

Min dotter fylller 2 år den 18 september och släkten ska komma. Tänkte att jag ska bjuda på smörgåstårta men har aldrig gjort någon förrut.

Sen kommer det lite kniviga, jag är ganska kräsen och vill inte att det ska blandas för mycket ingridienser som tex tonfisk, leverpastej etc.

Helst ska det inte innehålla, tonfisk eller burkskinka.

Vill gärna ha era bästa recept på smörgåstårta..

Tack på för hand

Malin

• Svar på tråden Snälla behöver hjälp med smörgåstårta!!!
  • ester

Min favoritfyllning är TONFISK
    Blandat med hackad rödlök, creme fraiche och majonnäs. Kan byta ut tonfisken mot lax också om det skulle knipa. Vill INTE ha frukt i "ryser".

• Skummis

Har ett jättegott recept men det är olika på varje lager så det kanske blir för mkt för dig?
    48 kantskurna formfranskeskivor (gärna modell större typ Pågens)
    12 på varje lager. Smöra dem gärna lite för att hindra att de suger åt sig för mkt av fyllningarna.
    Lager 1: 1 pkt leverpastej mixat med 1 dl grädde och ett par msk bostongurka
    Lager 2: 1 ask mjukost (naturell) mixas med ½ brk creme fraish
    Lager 3: ½ brk avrunnen fruktcoctail som mixas (länge så det blir finfördelat) med 4 msk majonäs.
    Detta görs helst dagen innan och får stå under platsfolie i kylen. Serveringsdagen dekorerar du med önskat pålägg. Innan kan du ha på:
    Ovanpå o på kanterna innan dekoration: samma som lager 3.

• Malin103

Tack, för recepten.

Jag älskar att blanda frukt i mat så den lät kanon god. Vad ska man ha på det översta lagret innan mat dekorerar? Är der lager 2 kanska :)?

Finns det inget gott recept med typ skinka, vindruver kanske lite pepparot så dekorerar man med sallad, vindruvor, skink och ostrullar så kanske man kan dekorera med ostbågar runt om.¨

Vad tror ni??

• Cia o krabaten

Min bästa fyllning är:
    Finhackad rödlök
    Finhacka äpple
    Finhackat kokt ägg
    Finhackad skinka (smörgåspålägg)
    blandat med gräddfil eller cf eller vad man nu vill ha i av typ majonnäs eller kesella eller så.
    Salt och peppar.
    Urgott både på smörgåstårta och till bakad potatis

• Skummis
    Skummis skrev 2009-09-02 10:05:26 följande:
    Innan kan du ha på:Ovanpå o på kanterna innan dekoration: samma som lager 3.
  • Skummis

Jag brukar dek med skinka, ost och vindruvor, ibland även ägg och körsbärstomater. Sallad på kanterna som hålls på plats med vindruvor som har coctailpinnar instuckna i sig.

• Malin103

Mitt problem är även hur jag ska blanda.

Jag skulle behöva ha ett ganska detaljerat recept tex blanda 3 dl grädde med skinka etc.

Kram

• SweetLilly

fyllningar ; kallröktlax och mjukost på ett lager, skagenröra på ett och toppa allt med en röra på romsås/philadelfiaost! Dekorera med räkor, tomater, gurka, ost och ägg!

• mullemuppan

Brukar göra smörgåstårta med Juliakaka (alt. Hönökaka) istället för formfranska, det blir saftigare och matigare. Har inget exakt recept, det går att anpassa fyllningen som man vill men "stommen" är (till en stor tårta som räcker till 8 väldigt hungriga och kanske 12 normalhungriga):

2 förp Juliakaka
    1 liter gräddfil

Fyllningsförslag (jag brukar göra en hög tårta med fem lager bröd, så man får ju såklart kolla hur många brödbitar man får med sig i förpackningen)
    1 bit kassler (ca 150 g) + ca 1 dl mjukost + 1 liten burk ärtor och morötter
    1 förp bredbar leverpastej och bostongurka
    2 burkar tonfisk, en halv finhackad rödlök som fått ligga i vatten en stund för att dra ur den värsta styrkan, majonäs, dill
    4 hackade ägg och kaviar
    Fyllningarna gojsar man ihop och tillsätter gräddfil så att dom blir ganska kladdiga, runt 2 dl per fyllning brukar vara lagom som riktmärke

Dekorerar med:
    1 burk skagenröra, blandat med någon dl gräddfil
    1 burk färdigskalade räkor
    ett par ägg
    grönsaker efter smak

Gör gärna någon dag i förväg så den får stå till sig. Vill du inte blanda för mycket fyllningar så går det ju att välja en eller ett par och göra en lägre tårta eller ha samma fyllning i flera lager. Dekoreringen kan man ju också variera, själv är jag inte så förtjust i ost eller skinka men galen i skaldjur...
    Åh, nu blev jag grymt sugen på smörgåstårta ju! Får fixa en till helgen...

Svar på tråden Snälla behöver hjälp med smörgåstårta!!!