• Anonym (uppgiven)

Måste man visa tacksamhet mot sina föräldrar?

Jag är strax över 30 år och har i hela mitt liv levt med en mamma som har psykiska problem. Detta har infiltrerat hela vår familj och vi är verkligen s.k. "medberoende". Jag har sedan jag flyttade hemifrån för över 10 år sedan försökt att bli självständig och "vuxen" men mamma är expert på att "låsa" fast mig och jag har alltid känt mig otroligt beroende av henne ("hur ska jag kunna leva om mamma skulle dö?)

Jag är - annars - en oerhört självständig tjej, karriär, ser bra ut och bor många mil från mitt föräldrahem. Men, så fort jag påminns om mamma, kommer hem, eller pratar i telefon så är jag 5 år igen.

Samtidigt har mamma alltid ställt upp, jag har gått igenom svåra saker, bl.a. en separation nyligen och de har alltid funnits där. Samtidigt som hon, med svåra "utbrott", gör mig så illa, så illa. Min självkänsla är under ytan. Sedan jag fick barn för drygt ett år sedan så orkar jag inte mer. Jag orkar inte må dåligt och känna mig beroende av min mamma. Jag vill stå på egna ben och det börjar jag kunna - men det märker hon nu och blir mer elak än nånsin. Hon kräver tacksamhet, att jag ska ringa ofta och förstå hur "svårt hon har det".

Jag orkar bara inte!! Jag har nog med mitt liv som ensamstående mamma...men samtidigt gnager tacksamhetsskulden i mig och jag vet inte hur jag ska känna/göra.

Måste man känna tacksamhet inför sina föräldrar?!

• Svar på tråden Måste man visa tacksamhet mot sina föräldrar?
  • Anonym

Tacksamhet känner man inte av tvång. Måste säga grattis till att du börjat klippa navelsträngen. Kanske det är dags att mamma börjar respektera dina val och önskningar. Din mamma mår inte psykiskt bra det är helt uppenbart av vad du skriver och inte du heller. Men egentligen tror jag inte man ska försöka ge tipps så här. Utan mitt råd är att du kontaktar en psykolog som kan hjälpa dig reda ut din situation och ge dig redskap att kunna hantera den på ett sätt, som gör att både du och din mamma kan ha en bra kontakt. Kanske behöver du prata av dig för att sedan bjuda in din mamma till någon form av samtalsterapi. Det är alltid jobbigt när det blir en massa skuldkänslor och orimliga krav från nära och kära. Och jag tror du behöver mer proffsig hjälp än vad du kan få här.

Lycka till.

• Anonym (uppgiven)

Tack anonym för ditt väldigt fina svar. Du har nog rätt, och jag går även hos psykolog - jag ville ändå bara lufta frågan lite tror jag...tacksamhetsskulden gräver sig fast ibland och jag undrar lite om det är bara jag som känner så, eller om även andra kan tänka och resonera på det sättet...eller är det bara jag som ser det "sjukt" med en sjuk mamma?

• kottens mamma

Hej, ditt inlägg hade jag kunnat skrivit för typ ett år sedan. Jag gick en anhörigvecka och har sedan dess arbetat aktivt med mitt medberoende. Skrev ett brev till henne, sen bröt jag. Vi har kontakt nu igen, men på mer lika villkor och jag åker inte ner igen av henne. Inboxa om du vill dela tankar och erfarenheter...

• kottens mamma

Hej, ditt inlägg hade jag kunnat skrivit för typ ett år sedan. Jag gick en anhörigvecka och har sedan dess arbetat aktivt med mitt medberoende. Skrev ett brev till henne, sen bröt jag. Vi har kontakt nu igen, men på mer lika villkor och jag åker inte ner igen av henne. Inboxa om du vill dela tankar och erfarenheter...

• ica

Nej, man måste inte känna tacksamhet för att ha en mamma med psykiska problem. Som ung vuxen måste man få klippa banden för att få bygga en egen plattform i sitt liv. Föräldrar är inte alltid en tillgång. Men det hindrar inte att ni kan få mycket glädje av varandra senare i livet. Men nu låter det som om du måste sätta dig själv i första rummet. Många kramar och lycka till.

Svar på tråden Måste man visa tacksamhet mot sina föräldrar?