• Elina73

Sura kläder!

Är det någon som vet om det går att få bort sur lukt från nytvättade kläder? Det tar sån tid för allt att torka nu så den där äckliga sura lukten har satt sig i flera favorit kläder. Får ej bort det med att tvätta en gång till. Någon som har tips. Vill inte att jag o barnen ska lukta illa.

• Svar på tråden Sura kläder!
  • ester

Testa och kör maskinen på 90 grader tom eller med vita lakan.
    Häng genast upp kläderna, helst ut, inte för tätt.

Jag hatar också sura kläder!!!!

• JsN

Det kan vara så att din tvättmaskin inte sköljer ur tvättmedlet ordentligt!

• Hannah76

Ättika i sköljvattnet. Eller blötlägg i ättika.

För att ta bort svettlukt lägger man kläderna i blöt i handfatet och häller i ca 0,5 dl ättika. Låt ligga en stund och tvätta sedan som vanligt. Man kan även dosera ättikan direkt i tvättmedelsfacket i tvättmaskinen, och använder då 1,5 dl ättika 24 % (samma dosering som när man vill fräscha upp gulnad vittvätt). Det är lite olika vad man tycker fungerar bäst!

Ättika går att använda outspädd på kläder (t.ex i ärmhålorna på tröjor för att samtidigt ta bort missfärgningar efter svett/deo) utan att de förstörs, men man bör ändå prova på ett litet område vid olika tygmaterial. Lukten försvinner ur tyg så fort man tvättar eller sköljer kläder.

• uniMog

blötlägg dem i ättika + vatten och torka sen.

I can Cum Lauder
  • Gravid2010
    Elina73 skrev 2009-09-02 10:04:29 följande:
    Är det någon som vet om det går att få bort sur lukt från nytvättade kläder? Det tar sån tid för allt att torka nu så den där äckliga sura lukten har satt sig i flera favorit kläder. Får ej bort det med att tvätta en gång till. Någon som har tips. Vill inte att jag o barnen ska lukta illa.
    Har aldrig varit med om detta själv men,,, dålig lukt i bilar mm tar man bort med ättika. Kanske kan du ställa en skål med ättika och lägga kläderna i en påse på nåt sätt över.. så att ättikan kan dra i sig lukten... Sen vädrar du kläderna ordentligt!

En annan sak skulle kunna vara att köra kläderna lite lätt i torktumlaren med såna där doftlappar med sköljmedel?
  • Empan81

Torktumla så mycket som möjligt en liten stund innan du hänger upp det. Skaffa en avfuktare. Det är ju när det tar för lång tid för kläderna att torka som det börjar lukta. Jag är TOKkänslig för den där lukten o kan tycka att det luktar men sambon säger att det bara är sköljmedel. Så summa summarum, få kläderna att torka så fort som möjligt.

Svar på tråden Sura kläder!