• Juniphé

Vad äta på knyt-kräftskiva - då man inte gillar kräftor?

Kan ni tipsa mig?

Svärmor har bjudit in till knyt-kräftskia och vi föräntas ha med egna kräftor och ev tillbehör. Men, vi gillar inte kräftor/skaldjur direkt och vill hellre ha med oss ngt annat som vi kan äta. Nu verkar det som att vi måste bidra till bordet - alltså i form av kräfttillbehör.

Hur kul är det att äta tillbehör?

Har ni tips på vad vi kan ha med oss, som ändå inte avviker för mkt från temat?

• Svar på tråden Vad äta på knyt-kräftskiva - då man inte gillar kräftor?
  • såffan

pajer, köttbullar och prinskorv e vell rätt vanligt på kräftskivor?

• Juniphé
    såffan skrev 2009-09-02 10:13:42 följande:
    pajer, köttbullar och prinskorv e vell rätt vanligt på kräftskivor?
    Köttbullar och prinskorv?

Aldrig sett eller hört talas om i det sammanhanget
  • såffan

d vet ja massa som har, bukfylla när dom tröttnar på att skala :)

• PVeraB

västerbottenost-paj tycker jag passar fint.

• AMFA

Jag har heller aldrig sett köttbullar och prinskorv på kräftskivan, men det kanske är olika i olika delar av landet? {#lang_emotions_wink}

Jag skulle göra en paj fylld med tex köttfärs och en smarrig sallad till. Salladen kan ni ha som mera "allmän", alltså bidrag till knytiset och pajen istället för kräftor. Jag som älskar kräftor skulle inte äta av någons köttfärspaj, då jag antar att jag skulle fatta att det är för att den som tagit med den inte gillar kräftorna. Vill ni göra en paj som kan användas som tillbehör till kräftorna så passar kantareller och västerbottenost bra, men är kanske tristare att äta som huvudmål.

Bättre att tiga och tas för idiot, än att tala och undanröja alla tvivel
  • Baboll

Kantarell- och västerbottenspaj är ju himla gott och brukar gluffas friskt av dem som inte gillar kräftor i min bekantskapskrets. Ett alternativ är också om ni gillar räkor, att ta med er oskalade sådana med tillbehör och sitta och pilla med när andra äter kräftor.

• Muminski

Håller med de andra, paj, kanske någon smarrig sallad?

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • stinalottalarsson

Jag tänkte bjuda på västerbottenostpaj till kräftskivan på lördag, men även piroger fyllda med kantareller och fläskfilé så att de som inte gillar kräftor ändå får lite kött...Sedan ska jag baka en god foccacia med västerbottenost också.

• melamikaela

När jag och sambon var på kräftskiva hos mamma och resten av familjen, så bakade jag små ost/skink/broccolipajer och en och annan tacopaj. Det gick hem Går ju köpa potatissallad och något mindre att grilla

• Miixs

Mm, håller med ovan.. pajer i olika smaker låter jätte bra.. passar till det mesta =) med en god sallad till {#lang_emotions_laughing}

• bebbelängtan

paj brukar finnas på kräftskiva.. det hade vi.. jag gjorde iofs en räkpaj, tycker ni nu inte om räkor heller så går det ju göra en annan paj..

• Juniphé

Tja, någon paj får det nog bli... och kanske en smarrig sallad?
    Är ju inte pajfrälst direkt heller, men med god sallad till så brukar det bli toppen

Svar på tråden Vad äta på knyt-kräftskiva - då man inte gillar kräftor?