Tonfiskgratäng
Letar efter ett recept på tonfiskgratäng innehållande bla tonfisk, potatis och någon from av gratängsås.. någon som brukar göra något liknande?
Även andra recept på tonfiskgratäng mottages tacksamt
Letar efter ett recept på tonfiskgratäng innehållande bla tonfisk, potatis och någon from av gratängsås.. någon som brukar göra något liknande?
Även andra recept på tonfiskgratäng mottages tacksamt
Inte potatis men ris, en gratäng som innebär - ta vad man har - så inga mått utskrivna
antingen koka ris, eller använda överblivet.
jag brukar blanda ris, tonfisk och champinjoner (musslor om man tycker om det)
sen gör jag en redning på smör, lite mjöl och spad från musslor och champinjoner, ev lite peppar - och häller över och gratinerar i ugn med riven ost över..
200 grader, ca 20-30 min genomvarmt och fin färg på osten - gott med sallad till och ngt bröd
Lökpotatis, 1 brk chilitonfisk. matgrädde o lite tomatcross. Grädda tills det är färdigt. (ståår väl på lökpot blandningen hur länge den ska vara, brukar köpa färdig) Kan även göras på vanlig tonfisk o med annan sorts tomatcross, pure..
Man kan varva skivad kokt potatis med tonfisk i ugnsform. Salta och peppra också. Häll över Hollandaisesås gjord på pulver över och toppa med riven ost. In i ugnen på ca 225 grader tills osten smält och fått färg.
-Lägg kokta skivade ägg i botten på en smord ugnsform.
-lägg på ordentligt avrummen tonfisk. (häll upp fisken i en sil över en bunke på morgonen, Är det mycket vatten kvar så blir gratängen rinnig)
-häll på en vit stuvning med citron oh dill i.
-sätt in i ugnen och gratinera
Min morsa gör nåt som LÅTER vidrigt och SER vidrigt ut, men som är riktigt gott!!
Koka snabbmakaroner (~5 dl) och häll i botten på en form. Blanda en burk tonfisk, 1 burk creme fraise, 1 burk redd champinjonsoppa (Lithells eller vad det heter), salt och peppar, häll över makaronerna, riven ost över och in i ugnen och gratinera. Det är inte dumt alls!