• Gryntroll

Shit, har läst fel om avståndet mellan spjälor

Säger bara SHIT!

Vi har byggt en egen lite spjälsäng för att vi inte får plats med en "normalstor" i sovrummet. Jag kollade runt på nätet om hur stort avståndet mellan spjälorna ska vara för att det ska vara säkert...

Men inser nu när jag läser i "Stora boken om barn" att jag måste ha läst fel, vi har byggt med 7,5 cm mellanrum (cc är 10 cm) men i boken står att det ska vara 4,5-6,5 cm...

Kommer vi våga använda vår spjälsäng?
    Sängen kommer bara ha 3 sidor med spjälor (2 kort och en lång) eftersom den ska stå mot min säng, och på andra sidan (långsidan) är det en garderob som strå dikt an ungefär halva längden.

Ska ju så klart ha spjälskydd osv, men ändå Vill ju för allt i världen inte skade bebisen. Om vi gör ett eget spjälskydd som täcker hela sidorna, blir det då säkert?

Tips någon?

• Svar på tråden Shit, har läst fel om avståndet mellan spjälor
  • Gryntroll

jo, det är ju just det att vi bygt med för brett mellan spjälorna, vi har 75 mm och inte mellan 45 och 65 som det ska vara...

• Lekia

Finns ju ingen bebis som är rörlig av sig själv som kan fastna med huvudet mellan 75mm... Jag skulle inte vara orolig.

• Gryntroll
    Lekia skrev 2009-09-02 10:38:15 följande:
    Finns ju ingen bebis som är rörlig av sig själv som kan fastna med huvudet mellan 75mm... Jag skulle inte vara orolig.
    jag hoppas du har rätt Skulle vara så mysigt att kunna använda den sänmg som vi snickrat ihop till lill*n
  • Rocktroll

Vi har ett spjälskydd som går ändå upp till kanten när vi har sängen på det högre läget och det finns inte ens chans att hon kommer emellan med ett finger ens :P

• sarsparis

jag har svårt att se hur ett normalstort spädbarn skulle kunna komma mellan med huvudet.....jag skulle ha använt den.

• Gryntroll

Tack för era svar, blir lite lugnare

Spjälskydd kommer vi självklart ha. Man känner sig lite dum bara som läser så galet, och upptäcker detnär det är färdigbyggt. Hade tagit måttet som stog mellan trappa och spjälor/räcke...

• BubbelBoom

Tror inte heller att det är någon fara. Har du ingen bild så man kan få se sängen?

• Gryntroll
    BubbelBoom skrev 2009-09-03 14:46:59 följande:
    Tror inte heller att det är någon fara. Har du ingen bild så man kan få se sängen?
    jag la ut en bild i profilen,
    vi har inte lagt in botten och madrass ännu, men det kommer, annars är det en vanlig spjälsäng, men med måtten 100 x 50 cm...
  • sahara sahara

Oj!

Nu har jag också läst länken (tack, Sencha), och uppenbarligen är vår säng inte heller godkänd. 75 mm mellan spjälorna och hörnstolpar som sticker upp. Spjälorna går inte ända ner i bottnen, utan det är först en ram av solitt trä, typ 15 cm hög.

Hm. Ska vi behöva köpa en ny säng, eller går det att fixa på något vis?

En alien på kylskåpet!
  • BubbelBoom
    Gryntroll skrev 2009-09-03 20:29:13 följande:
    jag la ut en bild i profilen, vi har inte lagt in botten och madrass ännu, men det kommer, annars är det en vanlig spjälsäng, men med måtten 100 x 50 cm...
    Hmm kan inte se ditt galleri alls.
  • BubbelBoom

Åh gud jag hade sånt problem med att göra mitt galleri synligt.. Kommer inte ihåg hur man gjorde men det var inte så svårt när man väl hittat den inställningen. Ska kolla om jag kan komma på hur man gör.

• BubbelBoom

Du går till framsidan på din profil sen tittar du längre ner på vänstersidan under kategorin -inställningar-, klicka på -kontoinställningar-. Sen får du upp en helt ny sida där kollar du under -navigeringsval- och sen kan du bocka för att ditt galleri ska vara synligt. Hoppas du hittar dit nu:)

• Gryntroll

Nu då?

Att det ska vara så dolt, trodde faktiskt att det var en "default inställning"...

• BubbelBoom

Nu gick det att se ditt galleri:) Det såg faktiskt lite brett ut mellan spjälorna, men jag tror inte att bebis kan få emellan sitt huvud där! Sen har ni väl sånt skydd i tyg? Eller så kan ni ju sätta dit någon tunn spånplatta på vardera sidor högst upp nu när bebisen är så liten. För säkerhetsskull då, jag tror inte att det är någon större fara. Men kanske bättra att vara på den säkra sidan ändå.

• Gryntroll

jo, absolut ska vi ha spjälskydd!

Det ser ganska brett ut, men jag tror att det även beror på att det är mindre säng än normalt, det är "bara" 75 mm, det har vi kontrollmätt många gånger.

• tosalisa
    Lagu skrev 2009-09-03 20:38:40 följande:
    Oj!Nu har jag också läst länken (tack, Sencha), och uppenbarligen är vår säng inte heller godkänd. 75 mm mellan spjälorna och hörnstolpar som sticker upp. Spjälorna går inte ända ner i bottnen, utan det är först en ram av solitt trä, typ 15 cm hög.Hm. Ska vi behöva köpa en ny säng, eller går det att fixa på något vis?
    Det är säkert ingen fara alls. Det är fint att se att ni bryr er, men ni kan lugna ner er. När bebisen är nyfödd så ligger den mest stilla och ihopakrupen. Så ni kan istället lägga en del kuddar i sängen då de trivs med det(eftersom de legat ihopakrupen i magen hos er). Är det så att ni fyller ut med kuddar, då gör ett hål i mitten till lillknårt, så behöver ni inte oroa er för att den ska fastna. Men som många skrivit så fastnar inte bebisar med huvudet i det lilla utrymmet. Sen växer deras huvud jättefort i början.
Svar på tråden Shit, har läst fel om avståndet mellan spjälor