Zucchini/Squash
Jag har fått en stoor Zucchini (53cm lång..) och har nu lagat mat med den i 3 dagar
Och behöver fler recept! Vad brukar ni göra för gott utav denna grönsak?
Jag har fått en stoor Zucchini (53cm lång..) och har nu lagat mat med den i 3 dagar
Och behöver fler recept! Vad brukar ni göra för gott utav denna grönsak?
squashlasagne är mycket smarrigare än vanlig lasagne. Istället för pastaplattor som hyvlar man av squash, lägger på en handduk och saltar lite. Efter en stund så torkar man av dem och använder som vanliga lasagneplattor. Fruktansvärt gott.
Soppa blir också väldigt bra på squash.
ja typ lasagne har jag gjort! Ja nån soppa får det kanske bli idag då...
men tar gärna fler tips!!!!
Fylld squash, går även att ha i kakor och typ sockerkakor. Bara att söka recept på nätet. Naturell i sallad är också gott. Ratatouille.
Skär skivor och stek i olivolja. Salta, peppra och krydda med färsk basilika. Funkar som tillbehör till nästan allt.
Skär i strimlor, stek med schalottenlök och vitlök. Om man vill kan man tillsätta en näve solrosfrön eller valnötskärnor. En skvätt vitt vin är också gott. Stek tills allt är lagom mjukt. Servera med pasta och skivad mozarella och tomat.
Tyvärr går den inte att skära i skivor heller, den är för hård och stor
Men i strimlor med lök lät jättegott!
Skär i bitar, koka den mjuk. Mixa den tillsammans med lite olivolja, kryddor, vitlök. Servera till pasta och sallad.
Squashplättar med ricotta är supergott.
Riv squash och blanda med ströbröd, ägg och ricotta. Krydda med salt, vitpeppar och muskot. Vänd i stöböd och stek i ganska mycket olja. Varning för att blandningen vätskar sig snabbt.
Just det: Du kan ju göra en morotskaka, fast med zucchini i istället (funkar även med rödbetor).
Har inte läst svaren, men det finns en
squashkaka som är som en sockerkaka med kakao och squash i
potatis och squashgratäng
Kan nog inboxa dig recept om du inboxar att du vill ha det. Då tror jag att jag har dem i den andra datorn. Kan kolla FL en gång till ikväll..
Nu kom det massa fina tips, tackar tackar!
Jag älskar att skiva zucchini och strö parmesan över och så in i ugnen i 10 minuter! Kan man äta bara som snacks
Sen är kan man göra en cool grekisk pyttipanna. Man skivar zucchinin på längden (ca en halv cm tjocka) och så lägger man dem i en långpanna. På den lägger man en röra av tärnade tomater, rödlök och fetaost. Sen lite riven ost på. Också ca 10 min i ugn. Servera med potatisklyftor och eventuellt nån sås till.
Gör en ratatouille, då gör det inget om den är lite träig.
åh va skoj! Va kul med så mycket ideer! Själv har man ju fastnat i sina 3-4 recept som jag gjort innan, men ni ger ju lite fler, jätteskoj!
Jag friterar squash i frityrsmet, supergott!