• strumpan1981

Har ont under höger bröst.

Jag har sjukt ont under höger bröst känns ungefär som träningsvärk och sträcker jag ut känns det lite bättre men det hjälper inte..
    Kan det vara bebisen som trycker,sparkar på nerver eller vad tror ni?

• Svar på tråden Har ont under höger bröst.
  • SommarDahlia

Levern sitter där och blir tilltryckt av allt som växer.. Har själv haft dom besvären länge men nu i v.34 börjar det lätta lite även om bebisen tyvärr verkar ha en förkärlek för att lägga sina fötter under revbenen just där istället

• Fossa

Du ska kontakta MVC. Det är säkert ingen fara men smärta i trakten av levern kan vara allvarligt när man är gravid.

• strumpan1981

Men där sitter väl inte levern så högt..
    Det är precis bara under bröstet precis vid första revbenet...Det sträcker sig bara lika långt som bröstet är brett om man säger.. inte neråt.

• SommarDahlia

Nu vet jag inte hur långt du är gången men du får ju ta hänsyn till att allt trycks uppåt när magen växer...
    Jag har kännt exakt som du, bland kändes det nästan som myror som kröp därinne och det är levern på mig iaf

• Fossa
    strumpan1981 skrev 2009-09-05 09:25:44 följande:
    Men där sitter väl inte levern så högt.. Det är precis bara under bröstet precis vid första revbenet...Det sträcker sig bara lika långt som bröstet är brett om man säger.. inte neråt.
    Det var precis där jag fick ont när jag blev allvarligt sjuk och min lever svullnade. Snälla du, kontakta mvc för säkerhets skull bara.
  • janina76

Precis där har jag också ont,och har haft nu i 1 1/2 vecka, är i v 28 i morron.
    Nu blev jag orolig när jag läste det här Fossa: vad gjorde dom åt din lever?hur känndes det? Tog dom prover? Gick det bort?
    Jag är riktigt öm när jag tar på det stället. Gör ont när jag trycker där och i vissa ställningar hugger det till och bränner på detta ställe.
    Snälla berätta...orolig

• Fossa

Min smärta i trakten av levern var akut och så stark att jag inte kunde göra annat än ligga ned och gråta. Jag var redan inlagd för HF när levern svullnade och fick massor av morfin innan jag akutsnittades. Det jag fick heter HELLP och är mycket ovanligt. Vanligt ont i revbenen hade jag också som gravid - det tror jag de flesta gravida har - och det är säkert det du känner. Kontakta MVC om du är orolig!

• Jojo7777

Fick också HELLP, och exakt den smärta som du beskriver. Precis under bröstet, det hugger till, och jag kunde tillslut inte prata eller äta... Jag fick felaktig diagnos när jag ringde min BM och även sjukvårdsupplysningen. Dom sa att det var bebisen som sparkade på organen eller magkatarr!!! Tredje dagen gick det inte längre, så vi ringde förlossningen och fick komma in. Där konstaterades snabbt att det var en allvarlig form av havandeskapsförgiftning, HELLP, som slår ut levern. Jag var illa däran, och inom 7 timmar hade min dotter förlösts med akut kejsarsnitt där jag var sövd!
    Snälla, tag kontakt med förlossningen, de är dom enda som har den kunskapen om detta!! Be att få ta prover så att du kan veta och helst utesluta att det är detta! Förloppet kan gå snabbt!

• Jojo7777

Vet ej i vilken vecka du är i, men ska tilläggas att jag var i v 32, så min dotter är född 8 veckor tidigt.

• strumpan1981
    Fossa skrev 2009-09-05 18:53:38 följande:
    Det var precis där jag fick ont när jag blev allvarligt sjuk och min lever svullnade. Snälla du, kontakta mvc för säkerhets skull bara.
    Jag har varet hos barnmorskan och hon konstaterade att det var revbenet.
    Förmodligen är det bebisens rumpa som ligger och trycker på där.Eller benen.
    För hon tryckte mig på magen och det gjorde inte ont vid levern..
  • strumpan1981

Sen tror jag det är vanligare med levern om man är längre gången.
    Jag är ju bara i vecka 25.
    För då trycker ju inälverna på mera än vad de gör nu.
    Mitt känns mer som träningsvärk typ.jag har inte såå ont som fossa skrev.

Men tack för alla som svarat :)

• Fossa

Vad bra att du kollade upp det TS! Och ännu bättre att det inte var någon fara.

Om man har haft eller känner till HELLP blir man väldigt rädd när andra gravida klagar över smärta kring levern. Vet ju hur farligt det är för både barn och mamma med HELLP.

• soffan77

Hejsan!!För ca 2 v sedan vände jag mig hastigt i sängen...Har fortfarande en brännande känsla när jag ska ur sängen...Sen ömmar det lite under v bröst precis som du beskrev....jag måste ha sträckt mig..

Svar på tråden Har ont under höger bröst.