• LinSam

Ultraljud? i vilken vecka?

I vilken vecka har ni fått gjort första ultraljudet? Vi blev inbokade i v20. Sen i en liten bok man fick med står det att det kan vara bra att göra det i vecka 17-18, så man kan upptäcka vissa fostermissbildningar. Eller får vi gå v20 för att ingen i våra familjer har några fel??? Jag har god lust att boka om tiden till ett tidigare datum. Ville höra med er här först vilka erfarenheter ni har.

• Svar på tråden Ultraljud? i vilken vecka?
  • mirre2

denna gången fick jag tid till ul i v 18+5 men blev flyttad på ul så va bara i v 17+5 på första ul:et.Me mina andra barn har det varit ungefär i samma tid!

• Gucci1

Jag ska på ultraljud nästa vecka, är då i vecka 17+2.

• rara sara

Mellan v 17-20 brukar man göra, men det e väl vanligast i v 18. Finns nog ingen speciell anledning till att ni fick tid lite senare, dom kanske inte hade några lediga tider?
    Hur som helst så behöver du inte oroa dej, ev missbildningar kan man se i v 20 oxå. Anledningen till att man gör ultraljud under de här veckorna är att alla barn i stort sett är lika stora så då går det att fastställa BF-datum mer exakt.

• listo

Man bör göra ultraljud före 20 fullgångna veckor. Orsaken till det är att under de första 20 veckorna så utvecklas alla foster likadant, och när man då gör mätningar av huvud, lårben o.s.v. så kan man på ett ganska exakt sätt beräkna graviditetslängden.

Man ser missbildningar och liknande minst lika bra i vecka 20 som i vecka 18.

• Jenka73

Jag skulle varit i v.19 enligt mens. Men när jag kom in och dom kolla var jag i v.16+4 så jag fick återkomma 2veckor efter.

• Havanna

Jag gjorde rutin-UL i v 19.

• Nattisen87

Ja ska på Ul på fredag.Är då i V 19 (18+0)
    Rutinul:et

• Kiwis mamma

Gjorde i v. 13. Tydligen är det olika inom olika landsting.

• RonjaRovardotter

Jag ska få gå på UL i vecka 12, men det är för att det finns hög risk för missbildningar, och jag vill göra UL så fort som möjligt. är nu v. 7 (6+0)

Svar på tråden Ultraljud? i vilken vecka?