• fru  e

Rida efter förlossning?

Jag har anmält mig till ridning och första lektionen är ikväll. Nu har jag hört att man måste vänta ett tag efter förlossningen innan man rider. Borde jag tänkt på iofs...

Hur länge bör man vänta och vilka risker finns? Det har gått tre månader nu.

• Svar på tråden Rida efter förlossning?
  • Spexig

Har ingen specifik erfarenhet av just ridning, men det är väl som med träning i största allmänhet att man får ta det lugnt och lyssna på kroppens signaler.

Har man haft mycket besvär med foglossning kan jag tänka mig att det är annorlunda, då ska det nog vara helt läkt igen innan man sätter sig på en bred häst.

• Spexig

Har ingen specifik erfarenhet av just ridning, men det är väl som med träning i största allmänhet att man får ta det lugnt och lyssna på kroppens signaler.

Har man haft mycket besvär med foglossning kan jag tänka mig att det är annorlunda, då ska det nog vara helt läkt igen innan man sätter sig på en bred häst.

• emmizenma

Jag red första gången 5 veckor efter förlossningen(dock bara en lugn skritt tur då både jag och hästen fått barn/föl  dagarna efter varandra )

Efter 3 månader körde jag första dressyrträningen och det gick bra, kändes dock att musklerna i bålen var otränade.

Prova rid och lyssna på kroppen! Gör det ont så vänta annars är ridningen ett väldigt bra sätt att träna bålen, bäcknet och knipet på

• mylarsson

Det är bra med ridningen då den stärker både bäckenbotten muskulaturen och rygg och mage tränas ju med. Men som de tidigare skrivit lyssna på kroppen den säger vad som är okej. Jag red första gången efter 6 veckor (hade ingen drömförlossning kan jag tillägga) det gick bra i alla gångareter.

Hoppas att det blir roligt att göra något för dig själv!

• fru  e

Tänkte berätta att jag red igår och det kändes bra. Tänker fortsätta och känna efter hur det känns. Tack för era svar.

Svar på tråden Rida efter förlossning?